Acer 20" TFT AL2016WS, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Acer 20" TFT AL2016WS, erfarenheter?

Någon som har erfarenheter av eller vet nån recension på Acer 20" TFT AL2016WS?

Finns för 3919 kr på webhallen. Snorbilligt för en 20" tft, men är den nåt att ha?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=50872

Permalänk
Medlem

kolla efter på tomshardware.se men det värkar vara en bra skärm...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Finns redan omtald i ett flertal trådar. HAr läst lite om den, lutar åt köp

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

fanns det inte något ställe som sålde den ännu billigare?

Permalänk
Medlem

Är det ingen som hittat test på denna, eller iaf listat ut vad det är för panel i denna.

Permalänk

nja... Acer.... är den bra eller? ett märke att lita på? Gillar ju Samsung, Eizo, Dell och Viewsonic etc.

Men priset, oojo OJ!

Permalänk
Medlem

Jag använder en Acer Al1922As och den är det absolut inga problem med. Inga döda pixlar och inga konstigheter. Men den använder iofs en PVA panel från samsung

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en AL2016WS och jag kan säga till dig att det är en väldigt bra skärm. Jag fick en skärm utan ngn pixeldödlighet, vilket är ett väldigt bra plus.

Har testat spela med skärmen, och jag tycker den är väldigt bra och hänger med väldigt bra. Har testat på spelen F.E.A.R, Quake 3, Need For Speed: Most Wanted. Tycker det fungerar på alla spelen, kan bli lite ghosting på Quake3, men jag är kräsen. Min bror har en VX924 på 3ms och jag tycker att min skärm är nästan likvärdig när det gäller snabbhet.

Det är även bra bild på filmer, eftersom det är 16.7 miljoner färger, kunde önska att kontrasten var lite bättre. Inga eftersläpningar i här heller, tycker dock att filmerna blir lite för "suddiga/pixliga", men det beror på att upplösningen är så hög och skärmen så utdragen och filmern är på "dålig kvalitet". Med "dålig kvalitet", menar jag DVD-ripar på 700x400, vilket egentligen inte är dåligt.

Kör man DVD-filmer är bilden hur clean som helst.

Har erfarenhet av flertal TFT skärmar och tycker denna slår många andra 20" som kostar 5000kr mer, så detta är ett bra köp, synd bara att den inte har DVI, vilket troligen egentligen inte skulle göra så stor skillnad.

Att betala 3900kr för denna skärm (3500kr för mig, för jag jobbar på webhallen ;>) är hur prisvärt som helst, ett riktigt bra köp. Jag fick även en skärm som var utan pixeldödlighet, vilket också är ett plus.

Kan göra en update med bilder lite senare, om folk vill.

Har alldeles för mörkt i rummet, så det blev inga bra bilder, plus att jag inte är bästa fotografen.

Näst sista bilden är från Old boy vilket är en DVD-rip, där kan man se att kontrasten, upplösningen och färger inte är den bästa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sayoung
..text...

Vore kanon om du kunde slänga upp några bilder på den "i sitt naturliga habitat".

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju att native upplösningen på så stora skärmar är så hög att man inte kan köra spel i den. Så att se hur bilden ser ut nerskalad hade varit kul.

Permalänk
Medlem

Hur är textkvalitén i Windowsmiljön om du jämför med andra skärmar med DVI (om du har ngn möjlighet)? Är väl det jag är mest orolig för, vet dock inte om det är värt 1500 extra för en DVI-port (Belinea 102035W). Sen 16.7 miljoner färger? Det är väl en TN-panel som sitter i den, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Ingen DVI ajaj

Permalänk
Medlem

Hur blir det i spel med WS-skärmar? Och i windows?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt bra skärpa på text i windows, är riktigt skönt i windows när man har så stor yta. Ser inte stor skillnad från skärm med DVI.

Läste på en annan sida nu, att det verkar som att det är 16.2 miljoner färger, ursäkta för felaktig information.

Det är hur skönt som helst i spel, blir riktig filmkänsla i spel. Det är speciellt skönt i bilspel som Need For Speed Most Wanted då man ser mycket mer av vägen.

Skärmarna säljer som smör på webhallen har säkert sålts 10st senaste 3 dagarna.

Permalänk

fasen att man inte hade 4 lakan...

Permalänk
Medlem

Fasiken, den var rejält cool. Dock ska jag ha en 19".

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Acers pixelgaranti är inte den bästa. Känns mest som en garanti för deras egen del om att de aldrig ska behöva ta in en skärm.

Köpte en sån här när den kostade 2995 kr: http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010088198

Du kan ha ca 15 defekta pixlar innan du får en ny skärm eller en i mittenrutan om du delar upp skärmen i 9 rutor.

Jag har 2 lysande pixlar. Den första uppstod efter 3 dagar, den andra efter cirka en månad.

I övrigt är jag nöjd men 2 defekta pixlar är crap.

Acer borde vara lite generösare i sin garanti!

Läs om "garantin" här:
http://www.dustinhome.se/PDF/pixelfel/acer_pixelpolicy.pdf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
Acers pixelgaranti är inte den bästa. Känns mest som en garanti för deras egen del om att de aldrig ska behöva ta in en skärm.

Köpte en sån här när den kostade 2995 kr: http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010088198

Du kan ha ca 15 defekta pixlar innan du får en ny skärm eller en i mittenrutan om du delar upp skärmen i 9 rutor.

Jag har 2 lysande pixlar. Den första uppstod efter 3 dagar, den andra efter cirka en månad.

I övrigt är jag nöjd men 2 defekta pixlar är crap.

Acer borde vara lite generösare i sin garanti!

Läs om "garantin" här:
http://www.dustinhome.se/PDF/pixelfel/acer_pixelpolicy.pdf

Ja det är tråkigt att pixelgaranti inte är bra, men jag hade iaf tur att få en skärm utan någon defekt pixel. Tror att de nyare panelerna är lite bättre.

Permalänk
Medlem

Haha! Ingen DVI? På en sprillans ny TFT skärm.. Det var det värsta. har en 3 år gammal Dell 15" TFT skärm med dubbla DVI... :S Skumt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sayoung
Ja det är tråkigt att pixelgaranti inte är bra, men jag hade iaf tur att få en skärm utan någon defekt pixel. Tror att de nyare panelerna är lite bättre.

Jo, det är mycket möjligt men det är ingen gammal modell jag har köpt vad jag vet. Fast jag hoppas för allas skull att panelerna är bättre idag än när jag köpte min för några månader sen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon drivrutin till den här skärmen?

letat på Acers hemsida... men hittar ingen.

Eller kör ni med plugg & play drivrutinen?

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på denna skärmen. Att det inte är DVI på den är lite pinsamt...
Någon som kan hiva upp bilder på den? bakifrån, framifrån och från sidan tack!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Dåligt

Själv köpte jag denna skärm Acer 20" Direct efter uppackandet ser jag en död pixel.
Den lyser knallröd som ett rött lasersikte, Blev verkligen förvånad när jag fick reda på att garantin inte gällde helt nya skärmar, Har försökt gnugga bort den röda pricken går ej.
Hadde jag vetat att dom söljer helt nya sjärmar med knallröda döda pixel fel skulle jag alldrig köpt denna skärm. Annars inga fel ,skärmen är vad man kan förvänta och jag är nöjd efter allt
Hadde en philips18" lcd innan, nu efteråt är dom 2" extra värkligen ett lyft. För 3800:- för en 20" 8ms är ju kanon, Dock aldrig mera Acer för min del. Tack vare deras ur knäppa pixel garantier.

Visa signatur

MKENK

Permalänk

Re: Dåligt

Jag har en AL2016WS (eller AL2016W som det står på skärmen) och är helnöjd, bortsett från en defekt pixel i nedre vänstra hörnet som behagar att vara grön. Den är dock lite instabil, fungerar ibland och ibland inte.

Skärmen rekommenderas, inte minst om man som privatperson kan nyttja RMA tills man får en fullt fungerande skärm utan pixelfel.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Riktigt kass pxlgaranti. Vet inte om jag vågar köpa någon. Verkar vara många som fått döda pxlar med det samma.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Är också sjukt sugen på denna display.
Man får ju mycket skrivbordsyta för pengarna.
Avsaknaden av DVI stör mig dock ganska mycket, men då har jag ju iofs inte testat den.

Funderar på detta med ångerrätt och återköp.
Läste lite ang det på dustinhome. De står alltså för frakten om jag ångrar mitt köp?
Om jag blir missnöjd, säg att antingen bildkvalitén inte imponerar mig eller att det är döda pixlar på den, så kan jag alltså skicka tillbaka den utan att förlora en krona på affären?
Inga hakar eller dylikt?

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_di...

Citat:

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Dustin home AB:s kundservice på e-post till kundservice@dustinhome.seeller via Dustin home AB:s hemsida på www.dustinhome.se och uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återköpet. Vid retur med av Dustin home AB utsänd adresslapp står Dustin home AB risken för varan från det att du lämnar den på posten.
Här finns hela konsumenköplagen respektive distansavtalslagen.

Önskar du skicka in varan själv utan föregående kontakt med Dustin home AB får du själv stå för frakten samt risken för varan fram till dess den mottagits av Dustin home AB.

Varan skall förpackas väl (lämpligen i samma emballage som den skickades från Dustin home AB), eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.

Varor som levererats på pall (LCD-TV, Plasma-TV och liknande) måste, om de returneras, lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

Varför betala en hunka för mkt, här är den lite billigare ändå. Var och kollade själv på en sådan idag och måste säga att det är en inponerande skärm.

http://www.xcore.se/

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling

Permalänk
Medlem

Ja det är som du säger toffe. Om man köper denna skärm och får döda pxlar vid köp så får man helt enkelt ta det med ångerrätt istället. Och får helt enkelt betala frakten själv... Ganska sjukt!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

är ni kräsna och prioriterar skärpa så skippa denna skärmen.. avsaknaden av DVI gör den handikappad..

Permalänk
Medlem

Strunta i pengar nu gällande min fråga:

Är en Dell 2005fpw en bättre skärm?
Den har ju DVI och så, samt pivot...

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A