Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus EN7800GT Top Silent

Permalänk
Melding Plague

Asus EN7800GT Top Silent

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus EN7800GT Top Silent</b></font> <small class="small">måndag 13 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En tråkig bieffekt med dagens snabba grafikkort är att de utvecklar en hel del värme, viket gör att de ofta är bestyckade med en liten fläkt som låter mycket.<br /><br />Någon som har tänkt annorlunda är Asus som har lanserat ett passivt kylt Geforce 7800GT, vilket gör kortet till det snabbaste passivt kylda grafikkortet på marknaden, med en värmeväxlare som för vidare värmen till en massiv kylfläns. Trots att kortet är passivt kylt är det klockat snabbare än ett referenskort, 20 MHz snabbare på kärnan och hela 120 MHz snabbare minnen. <br /><br /><a href="http://www.beyond3d.com/reviews/asus/en7800gt/" target="_blank">Beyond 3D</a> har testat kortet och finner att det är ett intressant kort för de som vill ha ett snabbt grafikkort men som ändå är passivt kylt, men varnar också för att den stora kylflänsen kan ställa till problem för den som vill installera kortet i en mindre dator, som exempelvis en barebone. Dessutom utvecklar kortet en hel del värme.<br /><br />Priset på kortet är omkring 4300 kronor i Sverige.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

en sån vill jag ha till mitt X850XT!! Rätt udda lösning

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Ett sånt på ett 7900GT hade varit underbart!

Permalänk
Medlem

Har inte den här produkten varit ute rätt länge nu?
Intressant produkt dock för många som vill bygga tysta prestanda datorer.
Men 7900GT borde som sagt vara klockren att bygga passivkylning till då den t.o.m verkar svalare än 7800GT...

Permalänk
Medlem

Läckert. Kan man ju bygga en riktigt killer-maskin mer eller mindre ljudlös.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

nja, bimbim, det lär behövas rätt bra luftflöde ändå. men visst, en sån här och scythe ninja..

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
nja, bimbim, det lär behövas rätt bra luftflöde ändå. men visst, en sån här och scythe ninja..

Inga problem att få bra luftflöde + tyst. Flera nervarvade fläktar i stort chassi, HD's upphängda i O-ringar, Passiv GK kylning samt Zalman 9500 som går på lägsta varv (kyler asbra ändå) och som grädde på moset ett dämpat chassi = knäpptyst dator.

Jag vet, för jag har en sådan själv

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

kan säga att min burk är inte så väsnig som jag trodde den skulle bli, har iof klätt burken med dämpmatta men trodde graffe skulle låta mer än den gör, just nu är den bara nämvärt högre ljud än det var i min förra sonata, med mer passive kylning.
Btw en zalman 700 vga borde funka fint på 7800gt?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
kan säga att min burk är inte så väsnig som jag trodde den skulle bli, har iof klätt burken med dämpmatta men trodde graffe skulle låta mer än den gör, just nu är den bara nämvärt högre ljud än det var i min förra sonata, med mer passive kylning.
Btw en zalman 700 vga borde funka fint på 7800gt?

Fungerar utmärkt, kör en VF700-Cu på mitt 7800GT. (på 5V)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Problemet med passiva och helt tysta lösningar på grafikkortskylning är ju att det ställs desto högre krav på luftflöde i lådan i övrigt, dvs teoretiskt sett högre ljudnivå i den delen. Det flödet kan man ju iofs fixa med ett gäng 120mm-fläktar, är ju svårare att sätta på ett grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Problemet med passiva och helt tysta lösningar på grafikkortskylning är ju att det ställs desto högre krav på luftflöde i lådan i övrigt, dvs teoretiskt sett högre ljudnivå i den delen. Det flödet kan man ju iofs fixa med ett gäng 120mm-fläktar, är ju svårare att sätta på ett grafikkort.

Precix, jag skulle satsa på passiv vattenkyling istället. Ett värmepaket från en bil har kapacitet att kyla en hel dator, inkl nätagg, grafikkort och processor helt passivt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Problemet med denna produkten är att Asus precis fasat ur den ur produktion.. Allt kräm ligger nu på 7900-serien..

Permalänk
Medlem

"Dessutom utvecklar kortet en hel del värme."

Kortet utvecklar inte mer värme bara för att det är passivt kylt.

Ska bli intressant med 7900GT och (GTX) sedan då de utvecklar mindre värme.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte göra en liknande lösning fast man sätter kylflänsen utanför datorn istället? Altså på datorns baksida. Det måste ju blir bättre och kan inte vara så svårt att göra heller.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Alla Barebones är inte små. En Barebone är ju ett uttryck för ett chassi med monterat moderkort och ev. något mera.
SFF=Small Form Factor chassi borde väl vara mera korrekt.