Permalänk
Medlem

välja os med en skiva!

Hejsan!
Jag har fått som uppgift i skolan att installera ett valfritt operativsystem, det enda kriterierna är att det inte får vara windows och att det får vara på max en skiva.

Så nu undrar jag om det är nån som har nått på tips på ett os jag kan installera, vi ska göra en powerpoint presentation på det hela sen så det är ett plus om det finns screenshots från installationen av operativsystemet att hämta hem på internet!

//Tomas

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Debian, Gentoo, Fedora, SuSe, ja det finns en mängd Linux dists. att installera från en skiva. Välj något som känns bra, själv gillar jag Ubuntu men det finns en mängd olika att välja mellan. Testa annars någon BSD variant kanske?

Angående installations-screens så finns det säkert att hämta sånna till alla distar på nätet, annars är det ganska så enkelt att installera någon av dem i VmWare t.ex. och därifrån ta screens.

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n
Ubuntu, Debian, Gentoo, Fedora, SuSe, ja det finns en mängd Linux dists. att installera från en skiva. Välj något som känns bra, själv gillar jag Ubuntu men det finns en mängd olika att välja mellan. Testa annars någon BSD variant kanske?

Angående installations-screens så finns det säkert att hämta sånna till alla distar på nätet, annars är det ganska så enkelt att installera någon av dem i VmWare t.ex. och därifrån ta screens.

//Mathias

Hmm, det finns Ubuntu, Kubuntu, GOBO, fast Debian på en skiva. Lycka till, det ligger ju på ungefär 14 CD skivor. Screens finns att hämta på www.OSdir.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __Zaky
Hmm, det finns Ubuntu, Kubuntu, GOBO, fast Debian på en skiva. Lycka till, det ligger ju på ungefär 14 CD skivor. Screens finns att hämta på www.OSdir.com

Man behöver bara en skiva för att installera Debian.

Permalänk
Medlem

Precis, följande CD är på 108mb och med den installerar du Debian enkelt:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r1/i386/iso-cd/debian...

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

tackar!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n
Precis, följande CD är på 108mb och med den installerar du Debian enkelt:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r1/i386/iso-cd/debian...

Det antar ju då att man har internet

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

En "komplett" Ubuntu finns på en DVD-R-skiva. CD-R är SÅ förra seklet.
Är man snål/gammalmodig klarar man sig med en CD-R om man inte behöver så många applikationer. Finns gott om linuxdistributioner på en CD som innehåller långt mer än en grundinstallation av Windows.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk