Permalänk
Medlem

Nytt minne till dell dimension 4600

Hej jag har lite problem med min delldator. Jag skulle köpa mer minne, det visade sig att det minnet jag köpte ine passade. Byte ut det jag köpt mot ett som jag trodde var samma som satt i datorn från början, ett pc2700 minne. det passade inte heller. Jag har inte så bra koll på hårdvara och sånt. Det säger sig sjävt. Det jag gjorde innan jag bytte minne var att jag googlade på min datormodel. Fick upp en specefikationslista, det stod att det satt Pc2700 333hz sdram ddr dim, minnen i min dator.

Jag kollade ifall webbhallen hade sådana(det var där jag köpt mitt första minne) hittade ett som hette PC2700 333hz, vabra tänkte jag och så bytte jag mitt förra minne mot ett sådant. Men det passar fan inte heller.

Vad skall jag leta efter, jag fattar inte vad jag skall ha för sort, sdram ddr dim som pin, det är en jungel. Jag får väll sälja minnet jag har nu. Men om någon kunde hjälpa mig hitta rätt minne.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

i min gamla dell d-4600 från maj - 04
satt det pc3200/ DDR400 minnen i

Permalänk
Medlem

Men vad är det för skillnad på ddr ramminnen och sdram ddr minne. Vad menas med dimm?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

det sitter 400mhz pc3200 minnen .. har själv bytt mina ^^

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Köp ddr400 pc3200 minnen så ska du se att det funkar.

Permalänk

Det SKA fungera med PC2700 med. Det kan inte sitta lite fula RD-RAM minnen? Kan du ladda ner Everest och kolla vad du har för minnen? Everest finns i filarkivet här på Swec.

Permalänk
Medlem

Grejen är så här jag vet vad jag har för minne i min dator nu. Men jag fattar inte vad jag skall köpa för minne eftersom att jag hittar inget minne med samma betäckning. Dom som sitter i heter pc2700 333hz sdram ddr dimm. Jag fattar liksom inte jag köpte först ett ddr PC3200 400 minne, det passade inte så jag kolla på internet vad jag hade för minnen i datorn. Tydligen så hade jag PC2700 i min dator. Jaha tänkte jag, jag byter ut mitt inköpta pc3200 till ett pc 2700 så borde det väll fungera. Jag kan inte så mycket om hårdvara... Men det pc2700 minnet passar inte heller.

Allstå när jag säger passar inte så menar jag inte att datorn "inte tycker om minnet", utan att jag inte kan få det på plats. Jag trycker som en galning fast det vill inte gå i lås.

Snälla hjälp mig! Oblivion kommer ju snart.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

1. Tryck inte som en galning
2. Både PC2700 och PC3200 är fysiskt lika stora. Passar det ena passar det andra.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Alltså, inget utav dom passar. Det gick inte att få i det första minnet jag köpte pc 3200, jag kollade upp vad minnena i datorn hette, det stod att det var 2700 minnen, jag bytte ut det jag köpt mot ett sådant. Det passade inte heller. Min fråga är finns det olika pc2700 minnen.

Det står så här i dator(min dator) specarna jag hittat.
# RAM form factor
# DIMM 184-pin
# RAM features
# Two DDR channels
# Memory specification compliance
# PC2700
# RAM technology
# DDR SDRAM

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Du kan inte fota moderkortet och lägga upp?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

http://reviews.cnet.com/Dell_Dimension_4600/4507-3118_7-30529...
en länk till secarna. Hittademanual till moderkortet på internet. Intel någonting. Men jag kan inte begreppen så det är svårt att veta vad man skall leta efter.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

"Vanliga" DDR PC3200 (400MHz, EJ ECC EJ REG) är vad som S K A passa, gör det inte det så har du vänt dem åt fel håll eller glömt att sätta plastpliggarna i rätt läge.

Du ska INTE köpa PC2700, det är bara dyrare.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Det minnet jag köpte var det här. http://www.webhallen.com/prod.php?id=20812 det står liksom inte så mycket där. På själva minnet står det heller inget. Inte i "manualen", lappen som följde med. Provade att sätta i det åt båda håll. Gick inte åt något håll liksom. gick ju "lättare" åt det rätta hållet, det jag tror är det rätta hållet iaf. Men det går liksom inte.

Jag tog loss ett utav dom gamla minnena i datorn för att se hur dom såg ut. Det var ett h*lvete att få i det igen sedan. Fast det var skillnad. Det nya minnet går ju att få på "plats", men det går liksom inte att trycka ner det så det hakar i. Kollade på det gamla minnet och till skillnad från det nya minnnet så hade det liksom bara "kretsar" på en sidan. Medans det nya har på bägge. Kan detta vara till någon hjälp.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Jag sa ju att ja har en likadan dator, varför kan du då inte tro mej att det är 400mhz pc3200 minnen? Jag har ju själv gjort det ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Okej jag får prova igen. Jag kanske inte har rätta tekniken.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

glöm inte att flärpa undan hasparna inan du trycker i minnena

Permalänk
Medlem

Jag fixade tac så mycket. Var kanske lite för försiktig på fel sett och för oförsigtig på fel sett. har nu 1500+ gött mos.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,