Google börjar sälja böcker?

Permalänk
Melding Plague

Google börjar sälja böcker?

<font style="font-size: 10pt"><b>Google börjar sälja böcker?</b></font> <small class="small">tisdag 14 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20060313-6375.html" target="_blank">Ars Technica</a> kommer Google inom snar framtid att börja sälja de böcker de nu <a href="http://books.google.com/" target="_blank">indexerar</a>. Men de handlar inte om några papperskopior, utan digitala sådana.
<br />
<br />Om en författare väljer att erbjuda sitt verk till försäljning, kommer man via Google att kunna köpa tillgång till hela boken – dock endast onlinetillgång, man kommer inte att kunna spara en kopia på datorn. Antagligen är detta för att minska problemet med piratkopiering.
<br />
<br />Googles boksök har tidigare retat författare/publicerare. Kanske kan stämningen lättas genom att erbjuda dem att tjäna lite extra pengar?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste bli väldigt enkelt att låna ut böckerna till sina kompisar
bara att låna ut sin användare...

Permalänk

Lär väl inte vara så svårt att spara dem på hårdisken heller. Men vem piratkopierar böcker? Vem orkar ens läsa dem på en skärm?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Lär väl inte vara så svårt att spara dem på hårdisken heller. Men vem piratkopierar böcker? Vem orkar ens läsa dem på en skärm?

Eller hur.. böcker är väldigt jobbigt att läsa på en skärm iaf crt.

Men det börjar väl poppa upp diverse olika digitala böcker ([papper]) som är mer som en pda nu, dröjer väl inte så längre tills vi får digitala papper som man kan rulla ihop och stoppa i fickan :D.

Permalänk
Medlem

Har köpt en bunt E-books från Baen, enkelt, billigt och finns ofta tillgängliga i deras ebookaffär före de släpper dem i handeln. Har inga problem att läsa dem på skärm, men är man bokmal så är man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Lär väl inte vara så svårt att spara dem på hårdisken heller. Men vem piratkopierar böcker? Vem orkar ens läsa dem på en skärm?

På en origami kanske...

Permalänk

Kalla mig konservativ, men jag föredrar fortfarande good ol' papper. Jävligt mycket skönare GUI, oändlig batteritid, extremt stöttåligt och hyfsat väderbeständigt. Det är iaf jag villig att betala lite extra för.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Papper är mycket skönare att läsa från än en skärm.
Men som sagt, kanske det bara är CRTn som är felet, med en bärbar fickdator kanske det går, just pga att man kan hålla den i handen och ha den överallt.

Men hur svårt kan det vara att kopiera böckerna? Så länge man själv kan se texten kan man väl spara dom på disken? I värsta fall funkar väl print-screen?

Permalänk
Inaktiv

Annars kan man ju läsa sina eböcker med Sony Portable Reader System
http://www.sonystyle.com/is-bin/%20INTERSHOP.enfinity/eCS/Sto...

Den kommer kosta runt $350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Kalla mig konservativ, men jag föredrar fortfarande good ol' papper. Jävligt mycket skönare GUI, oändlig batteritid, extremt stöttåligt och hyfsat väderbeständigt. Det är iaf jag villig att betala lite extra för.

w0RD!

Permalänk

Än sålänge är väl pappersböcker att föredra. Men jag tror inte det dröjer särskilt länge innan digitalt papper blir att föredra, säg inom 10 år (ja, vissa kanske tycker det är länge då). Det finns ju redan idag digitalt papper som man kan rulla ihop och som ger en rätt bra textupplösning (vad jag hört och sett på bilder) med låg strömförbrukning, så den utvecklingen kommer nog gå rätt snabbt de närmaste åren. En stor nackdel med det gamla (föråldrade?) pappersformatet är att det kräver stora resurser i form av råvaran trä. Visserligen kräver digitalt papper också resurser vid tillverkning, men ha i åtanke att ett digitalt papper kanske kommer visa hundratals böcker under sin livstid, medan en bok bara kan visa sitt förtryckta innehåll. Ytterligare en nackdel med pappersböcker är (generellt) att ju mer text (och/eller bilder) - desto större vikt. Och många av er har säkert kännt att ni haft en eller två böcker för mycket i ryggsäcken med er till skolan. Här är också den digitala formen att föredra.

Om man sen ser till möjligheten att spela upp videosekvenser på ett digitalt papper så blir denna bokform överlägsen när det gäller tex skolböcker. Istället för stela bilder kan man nu visa en kort men effektiv animering av vad som händer när alfapartiklar skjuts genom guldfolie osv osv..

Jag tror den digitala formen av böcker kommer bli ett led i att underlätta lärande, och göra det smidigare att läsa en bok var man än befinner sig. Om 50 år kommer människor inte skratta åt, men däremot respektera pappersböcker lika mycket som vi respekterar papyrusrullar idag, men ingen kommer att läsa dem. I stort sett alla böcker finns då "översatta" till digital form.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Hedersmedlem

Problem (jobbigt) att läsa böckerna, kan det ha något att göra med om det man läser på reflekterar eller själv utstrålar ljuset tror ni? CRT är väl jobbigt men tft är ju "statisk", inte visst antal uppdateringer i sekunden som crt. Men ändå så kanske det är jobbigt. Så kallat "e-papper" kanske slår igenom här, det kommer ju reflektera precis som vanligt papper.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Annars kan man ju läsa sina eböcker med Sony Portable Reader System
http://www.sonystyle.com/is-bin/%20INTERSHOP.enfinity/eCS/Sto...

Den kommer kosta runt $350

Den där såg väldigt intressant ut, så länge den klara många olika format och inte bara nått eget som sony kokat ihop.

Permalänk

Fina vissioner ni har men ändå får man fortfarande räkna med att vi inte är där nu... Visst så finns det säkert underbart digitalt papper om några år som kan göra mer änn vad vi kan drömma om...
Men för tillfället är det seegt och tungt för ögonen att läsa en hel bok på en bildskärm.. vad det änn är för bildskärms sort

Har gjort det en gång men lär nog inte göra om det förens man har kommit med bättre tekniker till marknaden...

Så änn så länge, leve boken i hederligt papper

Permalänk
Medlem

http://www.eink.com är sidan man skall kolla på om man vill hoppas på framtida
digitala papper/böcker.
Sony PRS som nämdes ovan är en av de mest instressanta satsningarna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

problemet med sony är väll att de är ganska anti pirat etc etc.. vilket brukar innebära en massa extra krångel för användarna.. Så för min del hoppas jag på att ett mer öppet företag kliver in och tar tag i utväckligen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Jag har prövat att läsa en ebook både på en crt och en tft. Det går väl men det är lättare att läsa en "riktig" bok tycker jag

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem

Håller med Fredd2000.... att sitta o läsa 500 sidor som pdf dokument kan knappast vara någon större hit.. Nähh ge mig en inbunden bok istället.. T o m en pocket är att föredra då faktiskt.

Och när vi ändå är på ämnet. Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att betala för en digital kopia av en bok... Finns andra "gratistjänster" för sånt på nätet

Permalänk
Medlem

hehe hade vart coolt med digitalt papper. Bläddra med en liten knapp längst ner, eller scrolla ner till och med. Då kan eböcker bli bra. Tack för censuren btw moderatorer.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Tycker idén är stålande. Har betalt 300-700kr/bok i snart 2år (studiematerial) skulle de finnas en variant som bara behövde betala ca 50% av de priset hade jag slått till direkt.

Men givetvis hade de varit kul om man kunde skriva ut sina kopier kan bli tungt att plugga inför en tenta annars, men kan man skriva ut så kan man skriva ut många kopier och där med piratkopiering..

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.

Permalänk

PRTSCR det är ju bara att ta en printscreen, alternativt checka källkod och dra allt så
piratkopiering är lätt

Permalänk
Medlem

Egentligen är det konstigt att det här inte har funnits tidigare. Är det något som gör sig i digital form, så är det böcker. Man kan få plats med ett helt bibliotek på en mellanstor hårddisk.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
PRTSCR det är ju bara att ta en printscreen, alternativt checka källkod och dra allt så
piratkopiering är lätt

Mennar du att du ska ta printscreen på ett par hundra sidor lång bok? Och köra det genom ett OCR program? Låter lagom mäktigt om du frågar mig