Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Okej låter bra.

Går det fortfarande att installera operativsystemet med den medföljande "recovery" skivan?

Var det svårt att byta?

Det var ganska lätt att skruva ur den gamla disken. Innan jag gjorde det gjorde jag en kloning av disken med Acronis disk director till den nya disken som jag skruvat in i ett usb skal som jag köpte med för 170 kronor. Sedan var det bara att skruva i disken i datorn och starta.

Antar att Ghost fungerar utmärkt också för att göra en image som du sedan kan lägga in i den nya disken sedan du skruvat in den. Gamla disken var 80 gb som ni vet och nya är 100 gb.

Mvh

Visa signatur

drcosmos

Permalänk

Min 5024 kom precis tillbaks från Tyskland med utbytt DVD-spelare. Jag slängde på Windows och installerade diverse drivrutiner. Dagen efter när jag skulle fortsätta installera saker så tog det ca 40-60sekunder för den att börja ladda windows. Den fastnade alltså på ACER-bilden som kommer precis när man startar. Mätaren fastnar lite mer än halvvägs innan den efter lång tid går vidare till windows. Nån som känner igen detta fel?

Permalänk
Medlem

hej hej alla acer-ägare!

hur får man bort sitt tangentbord på en 5021wlmi? vågar inte chansa så jag frågar här först

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Skickade precis min laptop till Tyskland för reparation eller byte av grafikkortet, men iaf, var inte det jag skulle fråga om.

Det jag undrar är, efter att ni startar datorn och har kommit in i Windows, tar det en stund för er att hitta närmaste nätverk och koppla upp till den? För mig tar det efter att jag kommit in i Windows säkert 30 sekunder innan den kopplar till nätverket. Lite snabbare går det om jag öppnar nätverksanslutningarna och tar "uppdatera nätverkslistan", men jag vill helst att den hittar ett nätverk så fort jag startat datorn. Går det att ordna på något vis?

Permalänk
Medlem

För att ansluta så snabbt som möjligt brukar jag stänga av det å sen starta det igen med knappen på framsidan.. Annars låter jag alltid datorn vara i viloläge eftersom den bara är som desktopreplacement.. Då är den ansluten så fort man loggat in i windows...

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag är bara några dagar ifrån att beställa en 5024a!

Men det verkar vara ovanligt mycket "småfel" med den?
Jag har ingen större lust att behöva skicka datorn till Tyskland för att byta ut en dvdbrännare t ex.

Men samtidigt så skriver många så mycket gott om den.

Vart köper man 5024 billigast idag? Någon som har större koll på det?
Microstore verkar vara det billigaste stället utav det som jag kan luska fram från nätet.

Mvh Micke

Visa signatur

Stationär Asus P5W DH Deluxe, Core 2 Duo E6600, Corsair DDR2 2x1024MB PC6400cl4, Samsung 200GB - Western Digital My Book 250GB, GeForce Asus 8800GTS 640 MB, 19" Samsung SyncMaster 940BF, Corsair 520W.
Bärbar Acer Aspire 5024WLMi - AMD Turion64 ML34, 2x512 MB, 100GB, ATi Mobility Radeon x700 128 MB, 15.4" CrystalBrite

Permalänk
Medlem

Alltså, de flesta felen folk har, har blivit lösta... problemet med dvd-brännaren löstes genom att de bytte ut slimtypen mot en vanlig, som är också väldigt tyst, bioset är uppdaterat och minnena körs i de specade hastigheterna, vet inte riktigt hur varm datorn blir ifrån fabrik, men med en liten lätt undervoltning så är den väldigt sval.

De ändrar alltså sakerna i 5024an allt utefter tiden.

Däremot är tangentbordet väldigt "billigt" och vänster och högerklicken känns annourlunda, sedan är fläkten väldigt villig att gå igång.

Dåligt med luftintag nerifrån också, lite irriterande vid vissa tillfällen... Men prestanda mässigt hur underbar som helst, bara att ersätta hårddisken med en 7200rpm då har du en vanlig dator i bärbar format så att säga

Hoppas detta hjälpte! Jag köpte min 8nde januari, så alla efter detta datumet borde vara som min, eller bättre.

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Okej men vad bra. Det kändes lite så att något måste ju ha gjorts med datorerna i och med att så många har fel...

Då blir jag förmodligen en ägare inom slutet av den här månaden.
Ska operera mitt knä den 30/3 och måste ju ha något att göra när jag ligger halvt som halvt handikappad i sängen

En annan grej, är det lönt att köpa den förlängda garantin (ACER Advantage Light) för 795:- ? Eller ja, lönt är det väl. Men har ni gjort det?

Visa signatur

Stationär Asus P5W DH Deluxe, Core 2 Duo E6600, Corsair DDR2 2x1024MB PC6400cl4, Samsung 200GB - Western Digital My Book 250GB, GeForce Asus 8800GTS 640 MB, 19" Samsung SyncMaster 940BF, Corsair 520W.
Bärbar Acer Aspire 5024WLMi - AMD Turion64 ML34, 2x512 MB, 100GB, ATi Mobility Radeon x700 128 MB, 15.4" CrystalBrite

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte min dator på inets nätbutik ( http://www.inet.se ) och nu kostar den 10 838 kr där sedan kostar 36 månaders garanti med hämtning och retur i hela Europa 595
Jag är väldigt nöjd med den....

Visa signatur

Rundberg

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick min 5024 idag och har precis installerat om windows. Men jag har en SM-busstyrenhet som inte har blivit installerad, vad är den till för och var hittar jag drivrutiner till den?

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

atis hemsida, det är southbridge drivrutinen du behöver!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Är det nån som har fått igång gta san andreas på en 5021?
Inte jag iaf. Har provat installerat om windows både, home och pro, provat orginal drivrutinerna till grafikkort och äver omegas men ingen skillnad..
Nån som har en idé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
Är det nån som har fått igång gta san andreas på en 5021?
Inte jag iaf. Har provat installerat om windows både, home och pro, provat orginal drivrutinerna till grafikkort och äver omegas men ingen skillnad..
Nån som har en idé?

Hade inga som helst problem att få igång San Andreas.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Vikt

Självklart har jag läst igenom mycket i den här tråden, men faktiskt inte alla 77 sidor... Hoppas jag inte ställer allt för upprepade frågor.
Det är första gången jag skaffar bärbar nu och funderar starkt på en 5024 eftersom jag vill kunna spela lite också. Jag oroar mig dock för vikten och ljudnivån. Är det jobbigt att bära med sig de 3.x kilo den väger när man är ute och reser, tex springer mellan gater på flygplatsen? Och är fläkten så pass hög att det stör när man använder datorn hemma i en för övrigt tyst lägenhet?

Tack så mycket för eventuella svar!

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Att bära på en trekilos dator känns faktiskt mer än man tror.
Man blir ju naturligtvis inte trött att bära på den, för trots allt är det bara 3 kilo, men det kan bli lite frustrerande. Föreställ dig att du ska springa mycket fram och tillbaka med 2 paket mjölk i påsen. Är det så att du kommer ha datorn med dig överallt och pengar inte är något problem ska du kanske titta på en lättviktare. Annars kan det vara värt att bära på 1-1,5 kilo extra.

När fläkten inte är igång är dator helt knäpptyst. Fläkten har två hastigheter och ljudnivåer. Den lägre hastigheten låter ganska högt och det högre ännu högre. När fläkten är igång är den alltså inte direkt tyst av sig. På min dator vid vanligt surfande sätter fläkten igång var 5:e minut och håller på mellan 30-60 sekunder. Ju längre dator är igång desto oftare kommer fläkten och håller igång längre stund. Detta om man har wlan igång, stänger man av wlanet kommer fläkten nästan aldrig igång. Spelar man spel är fläkten igång konstant på det högsta läget.

Är helnöjd men min 5021 förutom när det gäller fläktarna/värmen. Tycker det är riktigt jobbigt att lyssna på deras surrande. Det sägs att undervoltning ska kunna bättra på problemet men jag får inte det att funka på min dator. Har följt DrDum:s steg-för-steg anvisningar och fast vi har exakt samma modell för jag det inte att funka på min dator. Dator bara låser sig hur jag än gör. Ska kanske be DrDum eller någon annan kunnig om lite support

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
Att bära på en trekilos dator känns faktiskt mer än man tror.
Man blir ju naturligtvis inte trött att bära på den, för trots allt är det bara 3 kilo, men det kan bli lite frustrerande. Föreställ dig att du ska springa mycket fram och tillbaka med 2 paket mjölk i påsen. Är det så att du kommer ha datorn med dig överallt och pengar inte är något problem ska du kanske titta på en lättviktare. Annars kan det vara värt att bära på 1-1,5 kilo extra.

När fläkten inte är igång är dator helt knäpptyst. Fläkten har två hastigheter och ljudnivåer. Den lägre hastigheten låter ganska högt och det högre ännu högre. När fläkten är igång är den alltså inte direkt tyst av sig. På min dator vid vanligt surfande sätter fläkten igång var 5:e minut och håller på mellan 30-60 sekunder. Ju längre dator är igång desto oftare kommer fläkten och håller igång längre stund. Detta om man har wlan igång, stänger man av wlanet kommer fläkten nästan aldrig igång. Spelar man spel är fläkten igång konstant på det högsta läget.

Är helnöjd men min 5021 förutom när det gäller fläktarna/värmen. Tycker det är riktigt jobbigt att lyssna på deras surrande. Det sägs att undervoltning ska kunna bättra på problemet men jag får inte det att funka på min dator. Har följt DrDum:s steg-för-steg anvisningar och fast vi har exakt samma modell för jag det inte att funka på min dator. Dator bara låser sig hur jag än gör. Ska kanske be DrDum eller någon annan kunnig om lite support

MSN: balder.bebben@hotmail.com

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Har själv en 5024WLMI och den funkar fint, funderar på att slänga in pro.. kan det vara värt?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vikt och brus

Tack så mycket för svaret. Jag antar jag får gå till affären och lysna på fläkten. Den är alltså så pass högljudd att det stör vid spelande/filmtittande?
Angående vikten, blir man trött om man sitter med datorn i knäet längre tid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
Att bära på en trekilos dator känns faktiskt mer än man tror.
Man blir ju naturligtvis inte trött att bära på den, för trots allt är det bara 3 kilo, men det kan bli lite frustrerande. Föreställ dig att du ska springa mycket fram och tillbaka med 2 paket mjölk i påsen. Är det så att du kommer ha datorn med dig överallt och pengar inte är något problem ska du kanske titta på en lättviktare. Annars kan det vara värt att bära på 1-1,5 kilo extra.

När fläkten inte är igång är dator helt knäpptyst. Fläkten har två hastigheter och ljudnivåer. Den lägre hastigheten låter ganska högt och det högre ännu högre. När fläkten är igång är den alltså inte direkt tyst av sig. På min dator vid vanligt surfande sätter fläkten igång var 5:e minut och håller på mellan 30-60 sekunder. Ju längre dator är igång desto oftare kommer fläkten och håller igång längre stund. Detta om man har wlan igång, stänger man av wlanet kommer fläkten nästan aldrig igång. Spelar man spel är fläkten igång konstant på det högsta läget.

Är helnöjd men min 5021 förutom när det gäller fläktarna/värmen. Tycker det är riktigt jobbigt att lyssna på deras surrande. Det sägs att undervoltning ska kunna bättra på problemet men jag får inte det att funka på min dator. Har följt DrDum:s steg-för-steg anvisningar och fast vi har exakt samma modell för jag det inte att funka på min dator. Dator bara låser sig hur jag än gör. Ska kanske be DrDum eller någon annan kunnig om lite support

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

alltså, filmtittande störs det ifall du använder datorns egna högtalare... men använder du hörlurar eller något annat stör inte fläktensljud dig alls, sedan är det bara i tysta miljöer man stör sig på ljudet.

Sedan så är det så att de flesta bärbara med grafikkrets som inte är integrerat måste kylas den med, och AMD är inte direkt kända för att vara av den svala typen... så snabb grafikkort och amd ger värme, oavsett undervoltning...

När jag spelar t.ex CS eller något inte världskrävande, så går aldrig fläkten i max, utan i sitt andra lägre.

Men för priset, så är den verkligen det bästa man kan få utav alla världar vikt/batteritid/prestanda/

Hoppas detta hjälpte!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk

tjena ja ska köpa en aspire 5024WLMI och får nog 6papp den 15 april och ville veta vilka spel som funkar till den utan probs och ja menar typ bf 2 cod 2 och alla sånna typer av spel... och hur länge kan denna datorn stå igång utan att man behöver stänga av den men till denna frågan försämras prestandan om datorn står på mer än ett dygn eller en vecka???

Visa signatur

Winfast A400 Geforce 6800 128Mb DDR 2Ghz 512mb ram 350gb XP Pro
Toshiba M70 1024mb minne moddad

Permalänk
Medlem

alla spel du slänger åt den funkar.. cod2 drog jag på rätt höga grafikinställningar o max upplösning funkade helt okej... alltså grafikkortet motsvarar en 6600 gt ungefär... alltså 128-bit bandbredd...

Hur länge den kan stå på, är väldigt beroende på hur mkt skit du har på ditt OS, sedan är enda egentliga skillnaden med en stationär dator, hårddisken, då den är 4200rpm.. men den borde säkerligen klara något år utan att bli avsevärd seg

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Jag kör Bf2 på High/Medium med 1280*800 och det laggar nästan ingenting Men då har jag uppgraderat ramen på min 5021 så jag har 1gb ram. Du kan köra dom flesya spelen idag med Medium/High idag !

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på vad som skulle vara effektivare att uppgradera.. Tänkte att ja kanske skulle byta ut hårddisken mot en 7200-varvare lr så stoppa in så ja får 1024mb i min 5021.. Byter ja ut hårddisken kan ja ju köpa ett kabinett så får ja en extern disk på 80 gb åxå
Men ja surfar mest så gör verkligen en snabbare hårddisk så jättemycke? Laddar ju över lite filmer mellan datorer på nätverket å så ibland åxå.. Nån som har nåt vettigt att säga kanske??

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

5024wlmi brukar ligga runt 5400p i 3dmark03 vad jag sett.. dock fick jag 5100p med en massa program och skit installerat på datorn.. helt ok antar jag

Edit: är det bara jag här som har biosversion 1.20 ? .. följde med det förinstallerat..

Ang. grafikdrivisar.. ska man slänga in omega eller?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
Jag kör Bf2 på High/Medium med 1280*800 och det laggar nästan ingenting Men då har jag uppgraderat ramen på min 5021 så jag har 1gb ram. Du kan köra dom flesya spelen idag med Medium/High idag !

När du kör 1280x800 får du en normal vy då eller blir den "utdragen"?
Kan du guida mig till hur man gör -- jag kan nämligen inte välja 1280x800 i BF2-options.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
När du kör 1280x800 får du en normal vy då eller blir den "utdragen"?
Kan du guida mig till hur man gör -- jag kan nämligen inte välja 1280x800 i BF2-options.

kan inte heller köra 1280x800 så berätta gärna hur man gör.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Högerklicka på bf2 snabblänken och lägg till följande efter bf2.exe:
+szx 1280 +szy 800

Läs mer här: http://www.fz.se/forum/viewtopic.php?t=64488

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Köpråd!

Hejsan!

Är lite sugen på att köpa mig en Acer 5024. Fågan är hur mkt grafikkortet gör för prestandan! En 5024 med 256mb grafik kostar 1500:- mer än en med 128mb grafik.

Är det värt skillnaden?

Jag spelar knappt alls utan använder datorn till CAD (Archicad) och 3drendering (Rhino 3 med flamingo bla.)

Är det värt att lägga 1500:- extra för det eller kan jag köpa nåt anant kul för pengarna istället?

Tacksam för svar!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Japp precis som talaren 2 rader upp sa , Lägg till det i namnet, Ser helt enkelt skitbra ut när man gjort det

Btw vad kör ni på för inställningar i bf2 ?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Re: Köpråd!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
Hejsan!

Är lite sugen på att köpa mig en Acer 5024. Fågan är hur mkt grafikkortet gör för prestandan! En 5024 med 256mb grafik kostar 1500:- mer än en med 128mb grafik.

Är det värt skillnaden?

Jag spelar knappt alls utan använder datorn till CAD (Archicad) och 3drendering (Rhino 3 med flamingo bla.)

Är det värt att lägga 1500:- extra för det eller kan jag köpa nåt anant kul för pengarna istället?

Tacksam för svar!

Grymt tveksam.. kanske skulle märkas om det var något spel som kräver 256mb minne på grafik.. Men annars är det knappt märkbar skillnad vad jag vet... knappast värt 1500.. fast du får förstås även bluetooth för det ;P men en sån kostar ju typ 200kr till usb

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!