Permalänk
Medlem

Billigare alternativ till Lian Li !?

Tjena ! Har kollat runt lite på chassin av den lite stilrenare sorten, inte för att jag ska köpa ngot nytt utan mer av allmänt intresse. Har länge vetat att det är Lian Li som är favoriterna för många som köper stilrena chassin.

Då slog det mig att det kanske finns ett billigare alternativ utan att förlora så mycket design och kvalitet. En sorts kopia?

Finns det? Och isåfall hur mycket pengar tjänar man på att köpa ett sånt chassi istället?

Har sett ett chassi som ja tror heter Igloo (stava?) men lyckas inte hitta det nu. Det var ju helt i aluminium förutom några små plastdetaljer och till ett mycket bra pris. Men sen var ju säkert interiören därefter.

Fabrikatet som tillverkar Igloo kanske tillverkar fler liknande aluminium chassin i budget variant? Om någon snäll person kunde ge mej namnet på fabrikatet vore jag hemskt glad!

En sak som känns ganska ogenomtänkt från Lian Li's sida är att skicka med fläktar till deras chassin. Och det är inte bara en fläkt jag menar på utan det är en hel flock med fläktar dem trycker in i fabrik. Säkert på ett värde av 500kr! Jag skulle hellre köpt ett Lian Li som inte inkluderar fläktar, då jag hellre vill välja det vid sidan av.

Tillbaka till Igloo, har för mig att det fanns att köpa i Sverige för ca 700-800kr. Vilket minst sagt är ett imponerande pris! Jag tror priset inte är så lågt på grund av att chassit är dåligt utan för att det inte inkluderar fläktar.

Jag har själv ingen erfarenhet av Lian Li elr Igloo. Men i nuläget skulle jag absolut köpt Igloo, hoppas någom ger mej namnet på fabrikatet och tips på andra "Lian Li kopior". Det är ju trots allt konkurans som sänker priserna!

Tack för mig! RoseLL

Visa signatur

Surl, spel: celeron D 2.8ghz, 1024mb ram, ASUS mobo, asus ax700 128mb, 120gb maxtor.

Permalänk
Medlem

Dom som tillverkar Igloo-chassina heter Beantech (bönteknologi?) men har ingen återförsäljare i sverige.

BTW, I mitt Igloo 1 fanns det fläktar i samtliga fläktplatser, alltså 3st 80mm.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ekner# Tack för hjälpen! hmm jag läste att man inte fick med några fläktar, kanske va i ett annat Beantech chassi. Ja de var ett ganska roligt namn. Vem fasen döper sitt företag till det? Dem fläktarna man får med, är dem riktigt risiga budgetfläktar eller håller dem måttet?

EDIT: www.beantech.com är deras hemsida, fanns ganska mycket intressant där.

/rosell

Visa signatur

Surl, spel: celeron D 2.8ghz, 1024mb ram, ASUS mobo, asus ax700 128mb, 120gb maxtor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeg1992
Ekner# Tack för hjälpen! hmm jag läste att man inte fick med några fläktar, kanske va i ett annat Beantech chassi. Ja de var ett ganska roligt namn. Vem fasen döper sitt företag till det? Dem fläktarna man får med, är dem riktigt risiga budgetfläktar eller håller dem måttet?

/rosell

Hm.... om det inte finns någon återförsäljare och typ ingen här på forumet har ett sånt chassi är det nog tyvärr svårt att få svar

Permalänk
Medlem

Haukau# Ekner har ju det? eller hur? du kanske missade hans tråd?

rosell

Visa signatur

Surl, spel: celeron D 2.8ghz, 1024mb ram, ASUS mobo, asus ax700 128mb, 120gb maxtor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeg1992
Haukau# Ekner har ju det? eller hur? du kanske missade hans tråd?

rosell

ops... läste ju ekners inlägg... hoho... mitt fel

Permalänk

Sånt som händer, freddan här igen. samma person som aeg1992.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeg1992
Ekner# Tack för hjälpen! hmm jag läste att man inte fick med några fläktar, kanske va i ett annat Beantech chassi. Ja de var ett ganska roligt namn. Vem fasen döper sitt företag till det? Dem fläktarna man får med, är dem riktigt risiga budgetfläktar eller håller dem måttet?

EDIT: www.beantech.com är deras hemsida, fanns ganska mycket intressant där.

/rosell

Fläktarna är AVC, alltså ett ganska känt märke, men dom är riktigt risiga gällande ljudnivån. Bytte ut alla mot Adda 14db, tryrde ner dom till minimum med den inbyggda fläktkontrollern och vips hade jag en riktigt trevlig ljudnivå på det hela. Nämnvärt är att inga temps steg mer än fyra grader

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Ekner, de låter skitbra ju! Även om ja hellre hade sett igloo utan fläktar ..

rosell

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Ekner, de låter skitbra ju! Även om ja hellre hade sett igloo utan fläktar ..

rosell

Det blir nog inte billigare om du beställer med önskemålet "inga fläktar". Sen kan ju fläktar alltid vara bra att ha till nåt annat tillfälle

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag har ett igloo 1 med en 120mm i fronten och 2x 80mm ibak.. Adda fläktar då medföljande hade lite hög ljudnivå fast dom flåsade desto mer luft istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

De fanns ju på komplett.se innan.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

allra helst hade jag haft ett beantech platinum om jag skulle välja på beantechs produkter.... snyggt som bara den

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kolla med tex Komplett eller Gtek om dom vill bli svensk dist. för deras lådor. Är ju inte helt omöjligt.

Permalänk

Det är vel rena Lian Li kopior? Alltså rena Lian Li från grunden? Läste det ngnstans .. så dem som inte vill betala för "känslan" över ett Lian Li, this is teh shit ^^

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Skilljer de mycke i pris mellan dessa och "riktiga" Lian-Li?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Det är vel rena Lian Li kopior? Alltså rena Lian Li från grunden? Läste det ngnstans .. så dem som inte vill betala för "känslan" över ett Lian Li, this is teh shit ^^

Ja, det går rykten om att Beantech består av f.d anställda hos Lian-li.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Fast om man kollar bilderna på hemsidan på detaljer så är det inte riktigt samma grej man får hem i brevlådan om man ska ha Ekners bilder att jämföra med, t ex tumskruvarna ser ju ut som skit riktigt.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Fast om man kollar bilderna på hemsidan på detaljer så är det inte riktigt samma grej man får hem i brevlådan om man ska ha Ekners bilder att jämföra med, t ex tumskruvarna ser ju ut som skit riktigt.

Jao, detaljer och sånt var ju tyvärr ganska avvikande, men det är ändå ett toppenchassi enligt mig. Ångrar att jag gjorde mig av med det...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!