Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Produkttest: Tre vattenkylningspaket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Vattenkylning känns nästan onödigt nu när AMD har så pass låg temp på sina
även orginalkylaren hänger ju med helt ok när man överklockar (till ett visst)

Kanske skulle vara för att få ner ljudnivån, vad vet jag.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Jag saknar en jämförelse i ljudnivå mellan vatten- och luftkylning. Pumpen och fläktarna till radiatorn verkar ju låta mer än vad motsvarande luftkylning gör.

Det skulle vara väldigt intressant att göra en jämförelse på ljudnivå när man håller kostnaden och temperaturen konstant. Exempelvis:

För 1000:- får man vattenkylnings-kit x och luftkylnings-kit y - båda kyler testsystemet till samma acceptabla nivå. Men vilket kit låter mest?

Sedan kunde man göra liknande för 500:-, 1500:-, 2000:- osv. För att undersöka kylningsmöjligheterna skulle man kunna göra alla test också med ett mer värmealstrande testsystem.

Precis vad jag skulle vilja läsa om! Sitter just och funderar på var man ska lägga slantarna - ett bra vattenkylningssystem i min nuvarande, skapliga låda, eller en ny låda med tysta och bra luftkylningskomponenter?!

Tittar man på priserna så verkar man hamna på runt 2 flaggor för ett väldigt tyst vattenkylningssystem (typ Zalman utan fläktar).
Skulle jag köpa en bra låda med rätt PSU, CPU kylare, HDD vaggor, GPU flänsar mm. som är luftkylt så känns det som man hamnar på samma peng...? Iallafall om man ska komma ner i ljudnivå.

Kanske man ska inhandla en ljudhuv och sen köra på Zalman utan fläktar? Låter garanterat minst iallafall! Men det blir ju lite dyrt...skulle ju helst inte lägga 2500:-

Så ett TEST är ju det vi behöver!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
Asetek WaterChill Power Kit KT12A-L30 har det paketet. haft det i tre månader nu. och både nordbrygge blocket och grafik blocket har börjat läcka. så kör bara på cpu blocket nu jag fick nog ett måndags exemplar

standard fel på ALLA deras block. de spricker och läcker. danskar.....

Visa signatur

Gammal är gubbe