Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Går inte att boota med SUSE-10.0-EvalDVD-i386-GM.iso?

Permalänk
Medlem

Går inte att boota med SUSE-10.0-EvalDVD-i386-GM.iso?

Jag har laddat ner SUSE-10.0-EvalDVD-i386-GM.iso från Novells hemsida. Checkat att hasch infot stämmer överens. Inga problem att bränna den till DVD-skivan heller.

När jag bootar datorn med DVD:n kommer den in i Suse menyn och visar vilka alternativ jag har.

1. Install Suse
2. Boot from harddrive
3. Memory test

osv..

Problemet uppstår först när jag väljer att installera Suse. Den försöker läsa in linux kernel men stannar vid 2%. Sedan står det efter en stund att det inte gick att läsa från DVD:n och ber mig starta om.

Error message: isolinux disk error 80, ax = 4200, drive 9F

Det är nya DVD-skivor och har testat bränna 2-3 st och till och med testat med SUSE-10.0-LiveDVD.iso men det är samma problem. DVD-brännaren är en ny Philips från elgiganten. Kan det vara något fel med den? Det har fungerat med att kolla på DVD-filmer och bränt skivor. Vad kan det bero på?

EDIT: Liknande problem har andra råkat ut för märkte jag efter en sökning på google. Men ingen har kommit med en lösning. Vad är det fel på, kan väl inte vara något fel med min DVD-brännare eller dator överhuvudtaget för Windows (bootCD) fungerar utmärkt.

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Prova att bränna med en lägre hastighet.

Du sa att andra hade likande problem, hur löste de problemet då?

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Prova att bränna med en lägre hastighet.

Du sa att andra hade likande problem, hur löste de problemet då?

Som han tidigare också skrev, ingen har kommit med en lösning än.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag nog vad felet är. Det är inte DVD:n som är felbränt. Har till och med testat att brännam med 2x och nu har jag alltså 4 likadana DVD:skivor och ingen av dom fungerar. Har testat att boota från DVD:skivorna med VMware och alla fungerade där.

Det är alltså något fel på min DVD-brännare (som är ny!). Men jag vet inte vad det är fel på. Det går inte att boota med DVD för då stannar den upp när den ska läsa in isolinux. Men det går att boota och installera som vanligt med Suse installationsCD. Hmmm. Jag har ju kopplat in den rätt. Den fungerar som vanligt förutom att jag inte kan boota från DVD. Kan det vara så att jag måste använda DVD-R istället för DVD+R? Eller vad tror ni?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att du måste välja en annan kernel som lämpar sig bättre för din dvd brännare?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Kan det inte vara så enkelt att du måste välja en annan kernel som lämpar sig bättre för din dvd brännare?

Testat att bränna ner Knoppix till DVD och inte heller det fungerar att boota upp med min DVD-brännare. Vad menar du att jag måste använda en annan kernel? Hur ska det fungera? Kan inte mkt om kernel och sådant. Men om det har med kernel att göra så borde iaf VistaBeta1DVD fungera? Ska pröva med den först.