Permalänk
Medlem

Bränt X1900XTX? *Bild*

Hej. Efter en veckas lung och trevlig andvänig av ett connect3d X1900XTX så upptäckte jag när jag titta lite på kortet att där var en fyrkant som så helt bränd ut, resten såg ok ut. Just nu håller jag på att scana efter artifakter(stavnig?) Änn har den ej hittat några. Så jag undrar nu vad ska ajg göra, behålla kortet eller kräva ett nytt av db.com?

Edit: Laridg clockad eller nått.

Permalänk

Jag tycker inte den ser bränd ut. Har du problem med grafiken?..
Tror det är bara att tuta och köra på ...Om det inte visar nått problem vill säga för om det skulle vara bränt så skulle det inte funka så bra.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Kan ju bara ha suttit nån etikett eller liknande där som blivit lite för varm.

Permalänk
Medlem

Maila affären,med bifogad bild, där du köpte kortet och fråga om råd. Om inte annat borde de kunne jämföra med ett likadant kort för att se om det brunnit.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Där kan det sitta ett chip, som antagligen inte sitter där på connect3d kortet?

Bild: http://publish.it168.com/2006/0220/images/597600.JPG

Fattar dock ej varför det ser bränt ut, kollat så inget ramlat av kortet:)?

Permalänk
Medlem

Där har ej suttigt någon lapp eller likande, dne sitter längre upp på kortet. Och innan stack där typ up 4 fyrkantiga pinnar men nu ser det ut som smältna tenslodater. Och jag har ej sett några grafikfel. Och jag har sökt efter artefakter nu i 40min och den har inte hittat nått änn.
Men jag ska testa sicka en bild till db.com och så får jag höra vad vi ska göra.

EDIT: Det är den lilla fyrkanten som ser bränd ut för er som har missat det.

EDIT 2: Dock har jag sett en skum sak i bf2 och det är att ibland ser jag kanterna på byggnaderna jävligt klart. Typ ett sträck runt om men jag ser inga svarta streck eller artefakter eller nått liknade.

EDIT 3: Har sickat ett mail till db.com och förklarat hur det ligger till och fall jag kan få en bild på ett likadant kort så jag kan jämföra och fall jag skulle börja få grafikfel fall jag kan få ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Om du jämför med bilden Jakoob postade så ser det ut som det bara sitter nåt slags holograklistermärke där, som uppenbarligen har svärtats lite på ditt kort.

Det har antagligen aldrig suttit något där som kan ha ramlat av. Invänta svar från db.com, och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om du jämför med bilden Jakoob postade så ser det ut som det bara sitter nåt slags holograklistermärke där, som uppenbarligen har svärtats lite på ditt kort.

Det har antagligen aldrig suttit något där som kan ha ramlat av. Invänta svar från db.com, och se vad dom säger.

Ja det ser lite så där ljus grönt ut på hans bild. Föresten någon som vet hur lång tid man brukar ha garati på grafikort hos db.com. hittar det liksom inte.

Permalänk

ATI bränner lite sina kort för att härda de mot värmen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATI bränner lite sina kort för att härda de mot värmen.

Hehe.

Men om du inte har några problem så är det väl bara att låtsas som om du inte vet om det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

ser ju ut som att det varit lite lödtenn eller något slags plastmaterial som suttit där och nu smält

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Hehe.

Men om du inte har några problem så är det väl bara att låtsas som om du inte vet om det?

Men det är svårt att låtsas;) Men jag testa köra 3dmark och jag får samma score som vanligt, samma fps i bf2 som vanligt så om det inte blir värre så är det väll lungt. Sen har ajg höjt farten på fläktarna, så jag ligger på 45c när jag inte gör nått och 60 på full load. Föresten fläkten eller nått blir väll inte skadad av att köra på ca 60% på 0-50c och 80% 60-75 och 100% efter det.

Permalänk
Medlem

Ser inte varför det inte skulle funka. (fläkten)

Permalänk
Medlem

nej fläkten slits bara ut snabbare av högre farter

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
nej fläkten slits bara ut snabbare av högre farter

Ok, men det är väll inget som går snabbt? Arctic Cooling ATi ACCELERO X2 (X1800, X1900), är d et nått att satsa på eller är det bara skit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ok, men det är väll inget som går snabbt? Arctic Cooling ATi ACCELERO X2 (X1800, X1900), är d et nått att satsa på eller är det bara skit?

Tveksamt att byta ut orgkylare mot ett sånt, men om du är rädd att "slita" ut orginal fläkten du har garanti på är ju det ett alternativ ;).

Permalänk
Discokungen

Jag har något liknande på mina 7900GT och de var aldrig använda när jag upptäckte det. You should be fine

Accelero X1 är skitbra X2an är lika bra även om den har lite mer att ta i. Ett säkert köp för 200kr iaf

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Okok, det verkar inte vara några porblem i alla fall. Allt flyter på som innan. Och jag har garati ett år. Men jag får höra vad db säger.

Permalänk

Datahypokondriker.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

hehe, och för några dagar sen så var det skitsamma angående strömförbrukning och värmeproblem titta vad som händer, man ska inte kasta sten i glashus när albin trallar och plockar svamp.

åter till topic, du ska nog inte behöva oroa dig. spela tills skiten går sönder och säg till att höra av dig till db.com innan garantin har tatt slut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hehe, och för några dagar sen så var det skitsamma angående strömförbrukning och värmeproblem titta vad som händer, man ska inte kasta sten i glashus när albin trallar och plockar svamp.

Det är fortfarande skitsamma, så länge inte det brinner upp elelr går i sönder;)

Permalänk
Medlem

enligt mitt öga så ser det ut som tenn och lod. Vilket används vid lödning. Kanske blev lite för mycket lod vid tillverkning.

Är i princip omöjligt att reklamera ett fullt fungerande kort.

Loden är inte skadligt för grafikkortet, och den leder inte ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
enligt mitt öga så ser det ut som tenn och lod. Vilket används vid lödning. Kanske blev lite för mycket lod vid tillverkning.

Är i princip omöjligt att reklamera ett fullt fungerande kort.

Loden är inte skadligt för grafikkortet, och den leder inte ström.

OK, jo dom spiggarna var lite höger innan och änn har jag inte märkt nått men händer där nått så får jag hoppas jag får ett nytt kort, om där skulle bli något fel pga överhetnig eller att nått som i detta fallet har smält ner lite så kan väll inte db neka att ge mig ett nytt kort/reparera det gammal, om dom nu kan det. Om jag har garatien kvar.

Permalänk
Medlem

nej dom kan inte neka för att det är inte ditt fel att det smälte

Permalänk

men och andra sidan så brukar folk hänga på swec som är ifrån db.com komplett mfl, så ska du ha ett nytt kort får du nog fixa de nu annars får du skylla dig själv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ser absolut inget fel på kortet antingen är jag blind eller så är det inget. Var på bilden är "skadan" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
Ser absolut inget fel på kortet antingen är jag blind eller så är det inget. Var på bilden är "skadan" ?

Den lila fyrkanten har smält ner en bit.

Permalänk
Medlem

du menar fyrkanten med fyra lödpunkter med tenn på ? ifall du menar den så ska det vara så inget fel alls.

Permalänk
Inaktiv

exakt, är inget fel alls på det...
Att man ens tror att det kan smältas ner med tanke på vart det sitter.. För att lodet skall smälta så måste det bli närmare 200 grader.. och det kan möjligt själva kärnan bli om man tar bort kylaren - och då är det bara kärnan som är den tempen, inte längst ut på kortet där detta är.
Du har inget fel alls på kortet, allt är precis som det ska.

Permalänk
Medlem

Ok takc för svaren, det är möjligt att ajg inbillar mig allt;)