Permalänk

Sänker ett gammalt NIC nätverket?

Hade tänkt att sätta upp en klen liten webbserver, men nu blev jag tveksam när jag såg nätverkskortet på den gammla datorn, har fått för mig att gamla kort sänker hela nätet till dess nivå.

Är detta sant och om jag skulle testa så är det väl bara typ att köra TPtest och kolla om det har blivit sämre bandbredd.

Har just installerat ubuntu, någon som har några tips hur man går vidare för att få en fullständig webbserver.?

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

nej, bara kommunikationen Till/Från det nätverkskortet som blir segt, inte hela nätverket

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Okejj..är det så med trådlösa kort då kanske?? Aja då löste ju sig dä iallafall...

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

På trådlöst är det så att nätet normalt sett ställer sig efter den standard alla enheter klarar. Man kan tvinga upp vissa prylar men effekten blir ju då att de långsamma korten inte längre får vara med

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
På trådlöst är det så att nätet normalt sett ställer sig efter den standard alla enheter klarar. Man kan tvinga upp vissa prylar men effekten blir ju då att de långsamma korten inte längre får vara med

Lyckligtvis så gäller inte detta om man kör moderna grejor. Kör du i BSS (infrastructure mode) med AP och klienter så spelar inte det roll.

I trådbundna nät på switch är det bara den porten som påverkas. Har man en hub (vem har anikviteter i nätet?) anpassar sig alla till lägsta farten.

Visa signatur

AMD K6-450, 128 MB, 30 GB, S3 gfx, NE2000 NIC, Win 98

Permalänk
Medlem

har du installera ubuntu med grafiskt?
OM du har gjort de så är de ju lite onödigt, eftersom man inte brukar ha grafik på en server, du lär väl sitta i ssh å pilla med conf filer antar ja.

men de funkar väl de med, annars installerar du om, å kör en server install.

eller kanske ladda ner Debian/FreeBSD?
båda 2 är ganska lätt att fatta sig på,

aja lycka till.

ska du ha MySQL och php osv på webservern?