Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GRUB slutat fungera - kommer varken in i Linux eller XP!

Permalänk

GRUB slutat fungera - kommer varken in i Linux eller XP!

Jag tröttnade på Linux, tröttna är fel ord - jag har helt enkelt ingen direkt praktiskt nytta av det eftersom jag använder Windows XP mest på min PC.

1. Jag vet inte hur man avinstallerar Linux korrekt.
2. Min lösning: Med PartitionMagic tog jag helt enkelt bort Linux-partition (extended 3), och swap-partitionen.

Jag hade GRUB - det som gör det möjligt att köra dualboot, i mitt fall Ubuntu och XP. Om man inte scrollar ner är Linux som förval.

PROBLEMET: Eftersom jag ju tog bort Linux-partitionerna finns inget Linux att boota till - och värst av allt: Jag kommer inte in i Windows, har ju ingen möjlighet att välja det.

GRUB loading, please wait...
Error 17
... är felmeddelandet jag får.

Dumt, ogenomtänkt och förbannat klantigt - jag vet. Men hur fan ska jag lösa det här :S Någon som vet? Ni skulle rädda min kväll (och dator och allt värdefullt jag hade på Windows-disken).

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Grub hämtar infon för booten av de olika OSen från en configfil på linuxdisken du tog bort.
Det finns fixmbr program som du får köra från diskett för att fixa så att xp skall boota igen.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

stoppa i XP-skivan, välj reparera, kör fixmbr.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
stoppa i XP-skivan, välj reparera, kör fixmbr.

Tack så jättemycket! Hade inte förväntat mig några svar. Har inte provat än, men jag litar på att det funkar Även till tack till dig Flogiston.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Jag vet dock inte var man hittar denna fil som du behöver. Det kan fungera att köra rescue-mode med xp-installationsskivan

Lycka till.

Edit:
missade det andra inlägget, orkar inte ta bort mitt.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

skulle allt annat fela så kan du köra en filescavanger på den disken xp låg på.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30