Permalänk
Medlem

Opteron 939 på lager hos komplett?

Är det någon som vet om det är dom bra? Dvs klockar bra osv. Måste man bevisa att man köper dom till en server?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313930

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313931

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313932

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313936

Ska hjälpa en kompis att bygga en dator men vill vara säker på att dom klockar så bra som dom tidigare varianterna.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Brorsan tipsade mig tidigare imorse, beställt två och de är på väg.. Vad jag har läst om man har tur så fungerar de här lika bra.

Visa signatur

[>-------------<]
If I ever meet you I will CTRL-ALT-DELETE you...

Permalänk

Tänk på att du får en 3700+ med E4 steppning på SHG.BIZ för 2200kr och den ska klocka fett bra.

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

sett många 060x som har gått till iaf 3ghz så dom flesta verkar ju klocka bra

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Avstängd

inte fasen är opterons billiga idag en amd 3700 san diego klockar lika bra som en opteron för billigare pris... usch för amd/datorbutiker att höjja priserna så fy fan

Permalänk
Medlem

Funderar på att bryta min världsomfattande bojkott mot Intel nu när D 805 lanserats och som kan klockas perfa till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Jo fyfan för alla datorbutiker som höjer priserna, kan inte va så kanske att dom får ett högre inköpspris oxå så dom är tvugna att höja priserna?

Visa signatur

NF7-S 2500+ 200x11 2x256 Leadtek 6800le 16/6 456/964
3Dmark03 12267 3Dmark05 5252
Plus en Toshiba Portègè 4010!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decadurabol
inte fasen är opterons billiga idag en amd 3700 san diego klockar lika bra som en opteron för billigare pris... usch för amd/datorbutiker att höjja priserna så fy fan

Lille vän.. Tror du företagare härjar runt heltid ( ibland mycket mer ) för nöjes skull?

Man ska ha skäligt pris och tjäna pengar.. Inte för billigt och inte överpris..

Man ska ju ha till löner, hyra, försäkringar mm mm mm mm mm mm ja.. och lite till..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

1995:- för en 144, dyrt. Man tar snarare en 3700+, som några redan nämnt. Men är man villig att betala för en opteron så är det en grym cpu man får

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det varit dualcore, visst.....men.......singlecore mot min 4000+?.....well....visst går det säkert snabbare. Just nu tycker jag dock att 1.66 GHz core duo i min laptop smiskar skiten ur allt som är single core

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Opterons slog för att dom VAR billiga.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Jag köpte processorn på Komplett i torsdags. Jag är nybörjare på överklockning men lite har jag kunnat öka iallafall,

2750MHz med orginalkylning på ett Asrock Dual Sata II med Kingston HyperX minnen 2-2-2-5-1T

32 sek i superpi,

En ninja Schyte fläns med 120 mm fläkt kanske kan öka prestandan lite till.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

df

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Förlåt för att jag drar upp tråden, men hellre det än att göra en ny.

Jag är på G att köpa en; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313931&s=sc dock undrar jag. Är denna prisvärd och finns det någon tidigare infomartion om dessa steppings?

Tacksam för svar!

Sök så hittar du massor om den här processorn. Det beror på om du ska överklocka den, det är en bra cpu från början ja, men sen har du 3700+ också som är lika bra skulle jag säga. Ta den som är billigast av dom 2.

Permalänk
Avstängd

Opteron är ej prisvärda längre,,, i mina ögon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Sök så hittar du massor om den här processorn. Det beror på om du ska överklocka den, det är en bra cpu från början ja, men sen har du 3700+ också som är lika bra skulle jag säga. Ta den som är billigast av dom 2.

Hm, om båda kostar samma då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Hm, om båda kostar samma då?

Bara att välja den du tycker är finast Men kolla efter klockresultat på dom nya opteron modellerna och jämför mot nya 3700+ modellerna, sen tar du den av dom som klockar bäst.
MEN, ska du inte överklocka den så ta en 3700+ då den är på 2.2GHz orginal motför 146:ans 2.0GHz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd3700
Opteron är ej prisvärda längre,,, i mina ögon

Så då är inte 3700+ prisvärd heller då? Det är hyfsat lika bra prollar båda två med ungefär samma pris, det är inget som inte är prisvärt med dom, man får vad man betalar för. Men opteron 146 var mycket mer prisvärd när den hade nykommit för då kostade den lika mycket som en 3200+ men klockade som en 3700+.

Permalänk
Medlem

betalade 1395kr för min 144 som kör stabilt i 2.7ghz, 35grader idle och ca 45grader load

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
betalade 1395kr för min 144 som kör stabilt i 2.7ghz, 35grader idle och ca 45grader load

Tack för den ointressanta informationen som ingen bad om och som inte är det minsta relevant. Han tänker köpa nu inte för 4 månader sen, nu kostar 144:an mer och kommer i andra steppings + att frågan gäller 146/3700+, och eftersom han inte svarat skulle jag tro han bestämt sig.

Permalänk
Medlem

Varför köpa 144/146 när 3700+ har högre multiplier och klockar likadant? Opterons var vettigt att köpa när dom gick på 1500:-.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Varför köpa 144/146 när 3700+ har högre multiplier och klockar likadant? Opterons var vettigt att köpa när dom gick på 1500:-.

AMD Opteron 144 Pris: 1.750:- på komplett! 250kr mer än är väl inte så tokigt! Och om man kan klocka den till 2,8ghz så är den likvärdig med AMD Athlon 64 FX-57 oklockad som kostar 8750kr not bad at all!

Permalänk

Opteron var prisvärda innan Amd ökade priset, idag anser jag att de inte är lika prisvärda och hade inte köpt nån även om jag inte hade köpt en cpu innan. Men visst om deras opteron presterar lika bra som de tidigare så är de väl fortfarande prisvärda, jag anser dock att det var priset innan som var lockande och inte priset nu.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Opteron var prisvärda innan Amd ökade priset, idag anser jag att de inte är lika prisvärda och hade inte köpt nån även om jag inte hade köpt en cpu innan. Men visst om deras opteron presterar lika bra som de tidigare så är de väl fortfarande prisvärda, jag anser dock att det var priset innan som var lockande och inte priset nu.

Vad kostade dom innan och vad kostar dom nu? Vad är prisskillnaden?

Permalänk
Medlem

men asså ja kolla upp lite nu står ju inte nånstans att opteronen har powernow! och enchaced virus protection... sen när ja kolla på shg.biz så stod de att athlon x2 har sse,sse2 å så å opteron hade ingen info om de är den verkligen jämnlik typ som optéron 165 dualcore.. ifall du kör den samma mhz som x2 me samma chahce å allt är de smma prestanda då?

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
Vad kostade dom innan och vad kostar dom nu? Vad är prisskillnaden?

Om datorbutiken meddelat mig tidigare att dom inte skulle fått in dom hade jag idag ägt en Opteron 146, priset dom tog då var 1500 kr. Priset som de begär idag är 2400 kr. Jag köpte mig en Opteron 165 istället för 3100 kr idag kostar den 3400 kr. Denna cpu är dual core och är bäst på multitasking. Prestandamässigt så är en single core bättre på spel men iom att spelen får stöd för dual core så kommer en dc cpu att prestera bättre än en single. grejen är att det kan dröja och idag är dc relativt dyrt, priset kommer minska med tiden. Jag har än så länge inte testat min cpu då jag fortfarande inte kommit på vilka minnen jag ska ha till den.

"men asså ja kolla upp lite nu står ju inte nånstans att opteronen har powernow! och enchaced virus protection... sen när ja kolla på shg.biz så stod de att athlon x2 har sse,sse2 å så å opteron hade ingen info om de är den verkligen jämnlik typ som optéron 165 dualcore.. ifall du kör den samma mhz som x2 me samma chahce å allt är de smma prestanda då?"

Opteron ska ha 3dnow, iaf hade de tidigare det så då borde även de nya ha det, om de har evp vet jag däremot inget om. Läs sweclockers recension om opteron 165, verkar vara den dc cpu som är mest prisvärd än så länge.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

ok men en dum fråga kanske men måste veta vi säger en dualcore på 1800mhz som opty 165 är en kärna 900mhz eller är en kärna 1800mhz för vissa spel utnyttjade bara en kärna har ja läst å fan är de 900mhz då borde de gå rätt kasst... men är de så att hela cpun med båda kärnor är 3600mhz då?

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk

Med tanke på att det inte rör sig om seriella kärnor så borde dom vara på samma ja, och eftersom en dc cpu presterar nästan som en cpu med en kärna då det saknas stöd så borde det även det vara ett bevis att så är fallet. Kärnorna jobbar parallelt med varandra vilket gör att den kan multitaska bra. Spel som däremot har stöd för hyper threading som Quake 4 är prestandamässigt oftast högre på en med dual core. För mer info om fördelarna på en dc cpu kolla här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57257...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke67
ok men en dum fråga kanske men måste veta vi säger en dualcore på 1800mhz som opty 165 är en kärna 900mhz eller är en kärna 1800mhz för vissa spel utnyttjade bara en kärna har ja läst å fan är de 900mhz då borde de gå rätt kasst... men är de så att hela cpun med båda kärnor är 3600mhz då?

haha...

dualcore 1,8ghz är 1,8ghz. varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
haha...

dualcore 1,8ghz är 1,8ghz. varken mer eller mindre.

Tja eller 2x 1.8ghz där varje kärna tar sin del av arbete OM det aktuella spelet/programmet har dualcore stöd så att säga.. Har den inte det så är det mer eller mindre 1prolle @ 1.8ghz..

Skulle varit litta mer stöd för X2 i BF2

Permalänk
Avstängd

Fick hem en Opteron 146 häromdagen, fick lätt upp den i 2@3GHz med boxkylaren (Ca:30/39) och defekta minnen..
Antar att jag kommer upp lite till med bättre minnen som bör anlända tis/onsdag nångång.
SuperPi 28s.
CPUMark 99 Score 391.
Anser den nog prisvärd fastän den numera gick på 2250:-
Steppingen var CACJE 0607APBW.

*Edit*
Angående instruktionsuppsättningar och stöd i Opteron 146 (Venus) enligt Everest:

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?