Apache2-loggar och diverse andra frågor

Permalänk
Medlem

Apache2-loggar och diverse andra frågor

Hej!

Har precis installerat om min Ubuntu-server och har den uppsatt som en liten webserver där jag kör Wordpress. (ze0n.mine.nu). Den verkar tuffa på rätt bra, enda problemet jag har upptäckt än så länge är att eftersom jag sitter med datorn internt i mitt nät så kan jag inte gå in på wordpress sidan och skriva in något. Istället får jag gå via en proxy. Går detta att undvika på något sätt? Har för mig att det har fungerat tidigare för mig men är inte helt säker.

Ett annat wordpress relaterat fel, när jag går in på ze0n.mine.nu från jobbet får jag fram ett felmeddelande om att index.php inte kan hittas, kör jag då istället på 213.134.126.228 som är mitt IP så fungerar det klockrent. Lustigt nog har detta problem inte uppstått när jag testat via proxy här hemifrån så jag misstänker att det är något som ligger blockerat på jobbet. Ni kanske kan testa att gå in på den och se om det fungerar för er?

Nu till det som tråden egentligen skulle handla om, jag har installerat cronolog på burken för att få lite struktur över mina loggar och för att kunna kontrollera dessa lite bättre men lyckas inte få ordning på Access.log filen. Jag hittar ingen entry i apache2.conf för vart den ska spara Access.log utan där ligger endast en entry för error.log som jag har lyckats skriva om för att få den att fungera med cronolog. Någon som har några idéer på vart den kan tänkas ligga eller hur jag ska få access.log att fungera med cronolog? Har sökt runt på google men inte lyckats hitta något om detta.

Skulle även vilja ha tips på någon mjukvara/annan lösning som kan generera en websida utifrån mina loggar. Jag vill kunna se vilka sidor som är mest välbesökta, vartifrån folk kommer, vilken ip-adress som är vanligast och hur många anslutningar som kommit därifrån och liknande. Detta för att lättare kunna dyka ner i loggarna och se vad de har gjort om det skulle vara så att någon ger sig på min server.

Det blev lite långt men jag hoppas att någon har svar på någon eller några av mina frågor. Om det är något som är oklart så säg till!

Tack på förhand!

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ok, det var mycket text.

* Sätt ditt interna ip till hostnamet i /etc/hosts på klienten
* Kolla ServerName i Apache
* Kolla awstats för statistik

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Min /etc/host ser ut såhär:

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost hobbiton 192.168.0.100 hobbiton.lan hobbiton # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 ip6-localhost ip6-loopback fe00::0 ip6-localnet ff00::0 ip6-mcastprefix ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters ff02::3 ip6-allhosts

Ska hostnamet vara det externa hostnamet? Alltså ze0n.mine.nu?

ServerName fanns inte med i min
"/etc/apache2/sites-available/default" Antar att det är där det ska ligga?

Ska kolla awstats imorgon!

Tack så hemskt mycket för hjälpen zeth!

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.