Vill göra en Athlon 900 till Router/Webserver

Permalänk

Vill göra en Athlon 900 till Router/Webserver

Hej, jag har en Athlon 900 med 320 MB SDRAM och 20 GB Hårddisk. Idag kör den datorn Xubuntu med Apache/PHP/MySQL installerat. Jag skulle vilja förvandla den här datorn till en Router som man kan konfigurera direkt från webläsaren.

Detta är i stort vad jag är ute efter:

Router och brandvägg
Webserver (Apache/PHP/MySQL med phpmyadmin)
Samba för att kunna prata med windowsdatorer
Hamachi
tinyproxy / annan simpel proxyserver

====

Jag har som sagt Xubuntu på den idag, finns det något man kan installera för att få den att agera som router som man enkelt kan confa från webläsaren? Eller skall jag satsa på att installera en annan dist på den?

Jag tittade lite på IPCop, vilket verkade vara ganska trevligt, men hur fungerar det att installera program där? Finns apt-get eller liknande? Finns det kanske någon annan dist jag bör titta på?

Jag vill att det skall vara så enkelt och smidigt som möjligt att konfigurera routern.

Tack på förhand!

edit: Shit, var säker på att jag lade den här tråden i UNIX-forumet, men den verkar ha hamnat fel.. Eller passar Internet/Nätverk bättre?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det mesta av det där kan du åstakomma med valfri dist. gäller bara att ha de rätta verktygen och lite kunskap.

Tycker att du gott och väl kan fortsätta använda xUBUNTU.

För att uppnå router/brandväggs-funktionalitet så skall du installera netfilter/iptables (eller alternativt kompilera om din kärna)

http://www.linuxguruz.com/iptables/ - är en bra länkresurs för iptables.

Har valt ut 2 godbitar som kan vara användbara:
* http://www.shorewall.net/index.htm
* http://users.pandora.be/stes/ipmenu.html

Resten av programvarorna hittar du nog enklast i synpatic.

De renodlade brandväggsdistarna har oftast inte så stora möjligheter att installera program - om de har så brukar det oftast vara rätt krångligt. Så om du skall köra massor med annat och vilja behålla flexibilitet så skulle jag inte rekommendera att köra en brandväggsdist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte bara onödigt att köra X på en server? Som bara drar kraft från datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Är det inte bara onödigt att köra X på en server? Som bara drar kraft från datorn?

Inte direkt att man kör nån produktionsserver hemma, X-drar inte så farligt med resurser (mest ram, självklart beror det på DE/WM)

Skulle säga att det är rätt försumtbart för hemmaanvändare om man kör X eller inte.

Visa signatur
Permalänk

Man behöver väl inte starta X om man inte vill ...

Hur som helst, tack toxi och Mod, Shorewall med Webmin verkade vara precis vad jag sökte! Jag har suttit här och försökt sparka igång det hela, det tog dryga timmen innan jag kom på hur man loggade in på Webmin, det hade satt något konstigt default user och pass, och det tog en stund innan jag kom på hur man bytte standardpass. Hur som helst, nu funkar det! -->

Nu skulle jag bara behöva veta hur jag konfigurerar nätverkskort 2

ifconfig -a säger:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:30:F1:33:19:7D inet addr:83.248.19.7 Bcast:255.255.255.255 Mask:255.255.248.0 inet6 addr: fe80::230:f1ff:fe33:197d/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:2595 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:88 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:179779 (175.5 KiB) TX bytes:12162 (11.8 KiB) Interrupt:11 Base address:0xe400 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:4648 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:4648 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:703155 (686.6 KiB) TX bytes:703155 (686.6 KiB) sit0 Link encap:IPv6-in-IPv4 NOARP MTU:1480 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

Borde jag inte ha ett eth1 där också rimligtvis? Det jag vill få till nu är alltså att datorn agerar DHCP-Server på nätverkskortet som jag inte kan hitta genom ifconfig. Hur gör jag för att hitta nätverkskort 2?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Lägg till eth1 med rätt inställningar i /etc/network/interfaces
och kör /etc/init.d/networking restart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Lägg till eth1 med rätt inställningar i /etc/network/interfaces
och kör /etc/init.d/networking restart

Vad kan tänkas vara rätt inställningar för att få eth1 att agera dhcp-server?

iface eth0 inet dhcp

Så var eth0 konfigurerad för att agera dhcp-klient, jag testade med:

iface eth1 inet dhcp-server

men det gick inget bra. Google lyckas inte hjälpa mig något heller, jag lyckas inte hitta någon vettig information om hur man skall konfigurera interfaces. Manualen var inte mycket till hjälp den heller

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.0.1
netmask 255.255.255.0

fast med rätt ip (vad rätt nu är i shorewall)

Permalänk

Har gjort en liten guide om det här på ett annat forum för just router:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=28600

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem

Ett system som EnGarde är nog det som du är ute efter om man vill ha en någorlunda out of the box server.
Det sägs vara enkelt att hantera, men jag har inte hunnit att testa det än så jag kan inte ge några garantier.
Trustix eller Tinysofa är kanske intressanta också för dig, de är lite lättare distar eller hur man nu ska uttrycka det.

Permalänk

Tack för era svar hittils!

Men jag förstår inte hur jag skall gå tillväga för att Xubuntu skall hitta båda nätverkskorten samtidigt. Jag fick det inte att fungera förut, så jag tänkte att det är lika bra att jag kör om allt från början, så fick jag chansen att partitionera om disken och så i samma veva.

Så jag körde in Ubuntu 5.10 nu igen, installerade xubuntu-desktop

Under installationen blev jag tillfrågad om jag ville använda eth0 eller eth1 för internet, jag valde eth1, och nu när installationen är klar kan jag inte hitta eth0.

>sudo ifup eth0 SIOCSIFADDR: No such device eth0: ERROR while getting interface flags: No such device SIOCSIFNETMASK: No such device SIOCSIFBRDADDR: No such device eth0: ERROR while getting interface flags: No such device eth0: ERROR while getting interface flags: No such device Failed to bring up eth0.

>lspci 0000:00:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10) 0000:00:0c.0 Ethernet controller: Accton Technology Corporation SMC2-1211TX (rev 10)

>ifconfig -a eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:30:F1:33:19:7D inet addr:83.248.19.7 Bcast:255.255.255.255 Mask:255.255.248.0 inet6 addr: fe80::230:f1ff:fe33:197d/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:108231 errors:55 dropped:214 overruns:33 frame:0 TX packets:24703 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:72818211 (69.4 MiB) TX bytes:1877780 (1.7 MiB) Interrupt:11 Base address:0xe400 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:106 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:106 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:5618 (5.4 KiB) TX bytes:5618 (5.4 KiB) sit0 Link encap:IPv6-in-IPv4 NOARP MTU:1480 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

Enligt installationsprogrammet är eth0 Realtek-kortet och eth1 Accton-kortet. Jag är kass på sånt här, hur gör jag för att sparka igång eth0?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag verkar ha sparkat igång det lite halvt nu. Ubuntu hittar båda nätverkskorten, eth0 för nätverket och eth1 för internet. eth0 delar ut IP-Nummer till datorerna i switchen.

Webmin är uppe och fungerar också, det enda jag har kvar nu innan allt är klart är att få ordning på Shorewall.

Jag har skummat igenom deras 2-interface guide:
http://www.shorewall.net/2.0/two-interface.htm

Men något verkar vara galet i det jag ställt in, för när jag slår på shorewall slutar dhcp att fungera, och mitt LAN kommer varken åt routern eller internet.

zones:

#ZONE DISPLAY COMMENTS net Net Internet loc Local Local Networks #LAST LINE -- ADD YOUR ENTRIES ABOVE THIS LINE -- DO NOT REMOVE

interfaces:

#ZONE INTERFACE BROADCAST OPTIONS net eth1 detect dhcp,routefilter,norfc1918,tcpflags loc eth0 detect tcpflags #LAST LINE -- ADD YOUR ENTRIES BEFORE THIS ONE -- DO NOT REMOVE

policy:

#SOURCE DEST POLICY LOG LEVEL LIMIT:BURST loc net ACCEPT fw net ACCEPT net all DROP info all all REJECT info #LAST LINE -- ADD YOUR ENTRIES ABOVE THIS LINE -- DO NOT REMOVE

rules:

#ACTION SOURCE DEST PROTO DEST SOURCE ORIGINAL RATE USER/ # PORT PORT(S) DEST LIMIT GROUP # # Accept DNS connections from the firewall to the network # ACCEPT fw net tcp 53 ACCEPT fw net udp 53 # # Accept SSH connections from the local network for administration # ACCEPT loc fw tcp 22 # # Allow Ping To And From Firewall # ACCEPT loc fw icmp 8 ACCEPT net fw icmp 8 ACCEPT fw loc icmp ACCEPT fw net icmp # #LAST LINE -- ADD YOUR ENTRIES BEFORE THIS ONE -- DO NOT REMOVE

Någon som är duktig på det här? Har jag missat något?

Edit: Det verkar som att jag löst allt nu!

De ändringar jag gjorde var dels i filen masq:
från

#INTERFACE SUBNET ADDRESS PROTO PORT(S) IPSEC eth0 eth1

till:

#INTERFACE SUBNET ADDRESS PROTO PORT(S) IPSEC eth1 eth0

Samt att jag i shorewall.conf ändrade raden:

IP_FORWARDING=Keep

IP_FORWARDING=On

Det verkade vettigt efter att ha läst vad den gjorde för något.

# # ENABLE IP FORWARDING # # If you say "On" or "on" here, IPV4 Packet Forwarding is enabled. If you # say "Off" or "off", packet forwarding will be disabled. You would only want # to disable packet forwarding if you are installing Shorewall on a # standalone system or if you want all traffic through the Shorewall system # to be handled by proxies. # # If you set this variable to "Keep" or "keep", Shorewall will neither # enable nor disable packet forwarding. #

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS