skapa en beställnings llista i pdf?

Permalänk
Medlem

skapa en beställnings llista i pdf?

En liten fråga??
Hur skapar jag en beställnings lista i pdf som man kan ladda ner från en hemsida (tex) och fylla i hemma och skriva ut.
Och sen skicka i vanligt brev till den som ska hadet.
Har provat att skapa ett i word och sen konventera till pdf .. men jag kan inte fylla i efter pdf är färdig tex:

ex: färdig pdf
Namn:
adress:
tele:

Vill fylla i:
Namn: Joahn Arnesson
Adress:hönsgården 6
Tele: 112

Hoppas jag var tydlig nog ... NÅN??? som vet

Visa signatur

love in him

Permalänk

En bättre lösning kan vara att göra ett formulär på hemsidan där användaren matar in namn och adressuppgifter mm.
Sedan skapar du ett pdf dokument med de uppgifterna. Då kan du låta dom ladda ner det för att skriva ut det och skicka det med snigelpost.

Eftersom det redan är en färdig pdf fil så kan det även mailas direkt från din webserver om det skulle vara någon fördel.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

En idé skulle vara att sätta upp TeX på servern och skriva en mall som du sedan fyller i (blir en vanlig textfil med lite markup) med data från ett webbformulär. Sedan borde det bara vara att köra vissa väl valda TeX-kommandon för att få en PDF du sedan skickar till användaren i ett mail.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Inaktiv

Beroende på scriptspråk så finnsdet olika lösningar.

Håller du på med asp så är det denna komponent du ska ha
http://www.asppdf.com

Den kostar givetvis pengar.

Om det är php du kör med så är det detta du är ute efter
http://www.fpdf.org

Kostar inga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Beroende på scriptspråk så finnsdet olika lösningar.

Håller du på med asp så är det denna komponent du ska ha
http://www.asppdf.com

Den kostar givetvis pengar.

Om det är php du kör med så är det detta du är ute efter
http://www.fpdf.org

Kostar inga pengar.

Tackar för dessa inlägg men det är nog lite väl komplicerade grejor.
Hade tänkt mig typ så som posten har man laddar ner det man vill fylla i som pdf och den pdfen är redigerbara det är bara att skriva i namn adress osv. och skriva ut så är den färdig inget kladd med bläck pennor klart och tydlig. Finns det når sätt atta skapa en öppen pdf för de som jag nu skapar kan jag inte skriva nåt i efter hand.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Du behöver enkelt sett adobe acrobat för att göra ett sånt pdf-dokument. Det finns säkert andra sätt också, men för enkelhetens skull är det acrobat du ska använda.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Du behöver enkelt sett adobe acrobat för att göra ett sånt pdf-dokument. Det finns säkert andra sätt också, men för enkelhetens skull är det acrobat du ska använda.

Jag har adobe acrobat 6 pro, men när jag skapar en pdf i den så kan jag inte skriva in nåt nytt i den, alltså efter att jag har skapat filen till en pdf.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseboy
Jag har adobe acrobat 6 pro, men när jag skapar en pdf i den så kan jag inte skriva in nåt nytt i den, alltså efter att jag har skapat filen till en pdf.

Är det inte bara att öppna pdf:en i Acrobat 6 pro och ändra i den?

Har för mig att jag själv har gjort det förut nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Är det inte bara att öppna pdf:en i Acrobat 6 pro och ändra i den?

Har för mig att jag själv har gjort det förut nämligen.

Så trodde jag me.. men jag har skapat ett dokument i word, sen conventerade jag det till pdf i adobe acrobat 6 och trodde att jag kunnde fylla i det som behövs i dokumentet men det går inte..

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver göra lite inställningar snarare än bara exportera den rakt av?

EDIT: Det finns med största säkerhet i manualen som följde med Acrobat 6

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Du kanske behöver göra lite inställningar snarare än bara exportera den rakt av?

EDIT: Det finns med största säkerhet i manualen som följde med Acrobat 6

Blir inte klok på detta!!
Har skapat en pdf från ett word dokument. när någon laddar ner den ska dom kunna fylla i uppgifterna och skriva ut den färdig eller skicka den med mail.. Men jag får den inte till skriv bar trots att allt är allowed i settings.
Nån som har nåt förslag??
För att fatta vad jag menar ¨så finns det liknande blanketter på www.skatteverket.se
Som man kan ladda ner och fylla i......
Tacksam för hjälp!!

Visa signatur

love in him

Permalänk

PDF dokumentet måste skapas i Adobe, inte exporteras från Word. En export från word genom tredjepartskomponent skapar typ en bild som inte går att redigera, nej...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av formatckolon
PDF dokumentet måste skapas i Adobe, inte exporteras från Word. En export från word genom tredjepartskomponent skapar typ en bild som inte går att redigera, nej...

/Anders

[/QUOTE

MM provade skapa i adobe Photo shop och spara som pdf men det funkade inte heller .. för det går inte göra i adobe acrobat egna filer bara impotera eller göra om filler till pdf och dom är ej redigerings bara.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser manualen som du säkert fick med när du köpte Acrobat. Annars kan du ju ringa till Adobes support.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag rekommenderar att du läser manualen som du säkert fick med när du köpte Acrobat. Annars kan du ju ringa till Adobes support.

JO helt dum i huvudet är jag inte .... men min engelska suger.................. så kan inte hitta nåt avsnitt med hjälp om detta problem.....

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Adobe har ett sånt program som gör interaktiva formulär i PDF-format. PDF kan nämligen lagra javascript som gör formatet interaktivt.
Minns inte vad programmet heter just nu, men det är typ samma sak som Microsoft Infopath. Man skapar ett formulär grafiskt som samlar in information ifrån användaren och sist anger man var info ska lagras eller skickas. Adobes program är rätt litet och kanske gratis.

EDIT: Tror det heter Adobe Designer .. typ

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Inga problem, det finns under "formulär", eller "forms" på engelska. Slå upp det i ordlistan i slutet om du inte hittar det in innehållsförteckningen. Jag har ingen manual här, så jag kan inte ge dig tips om sidnummer, men det är just ett formulär du vill göra. Nästa gång kan jag ju rekommendera att köpa programmet på ett språk du kan, det kommer nog att underlätta!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Inga problem, det finns under "formulär", eller "forms" på engelska. Slå upp det i ordlistan i slutet om du inte hittar det in innehållsförteckningen. Jag har ingen manual här, så jag kan inte ge dig tips om sidnummer, men det är just ett formulär du vill göra. Nästa gång kan jag ju rekommendera att köpa programmet på ett språk du kan, det kommer nog att underlätta!

Har Inte köpte det det är jobbet som har det, när de köpte den hade deb inte kommit på svenska än...

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Nähä...
Jaja, här är en steg för steg-introduktion på svenska, från Adobe själva, som du hade hittat absolut längst upp i träfflistan om du hade brytt dig såpass mycket att du bara masat dig iväg till google och sökt på "pdf formulär".

http://www.adobe.se/epaper/tips/acr5forms/main.html

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4