Kinesisk processor kan komma att utmana AMD och Intel

Permalänk
Medlem

tycker detta är bra med förbehåll..

alltså att Kina snart kommer producera allt från bilar, mobiler, till Cpun låter lite..ja.. farligt??

Men och andra sidan, kanske man kan EN dag köpa en Dragon dator med Dringows som OS, och titta på Blew-Rayh ala Kina modellen.. allt som påminner folk i West att att faktiskt går att göra billigare saker, är bra för oss...

Permalänk
Medlem

"De gula kommer ta över världen", står inte det i Bibeln. Eller var det min granne som sa det?

Undra när man kan boka ett ex på Komplett.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

Går den att klocka? är den multipellåst??

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Härligt med datanördar som inte ser några problem med att världens farligaste land blir mer och mer oberoende av omvärlden på alla fronter

Dom har ingen arbete som drabbas direkt när jobben försvinner ner dit, men efter ett tag säger dom bara "oj" och försöker leva på socialbidrag.

Vi på vår jobb märker att jobb har redan flyttat ner till Riga (vår mjölkko iprincip), men visst det är bra att jobbet vi förlorade är 11:de snabbast växande företag där... och ledningen kollar redan i Kina.

Men vi har vårt jobb kvar i kuggtillverkningen så länge Getrag, Penta(eller hette så), Powertrain, Scania, ABB finns kvar i sverige...

Som Kinesernas Ying Yang, balans, men hoppas det inte rubbas för mycket, enes död andres bröd.

EDIT: dock så kommer detta inte att drabba sverige värst mycket

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Med risk att låta som en dommedagsprofet ... så kan hela globalisering jippot komma att gå i stöpet beroende på oljetillgången i framtiden.

Blir transportkostnaderna dyrare vilket den kommer att bli när olja alltjämt blir sällsyntare, så kommer det inte längre vara lönsamt att frakta långväga oavsett tillverkningskostnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
var det inte snack om någon Rysk prolle som skulle finnas till 939 socketen och någon utav intels socket för 6 månader sedan.. vad hände med den då!?

,,,

http://www.hi-tech.ournet.md/elbrus_e2k.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
kina är världens mäktigaste land på dom flästa områden när det gäller teknik, och bara inte snacka om vapen som dom har hoho och dom ligger teknikmässigt långt före resten utav världen mellan 5-7år. men som boris skriver så är dom skymundan, och kina är en värld för sig.

Kina ligger fortfarnade långt efter andra länder industrilierade länder inom teknologi , speciellt de länder i asien som Japan , Korea och Taiwan som många anser är världsledande inom elektronik . Och när det gäller vapen så har Kina fortfarande inte mycket av den teknologin USA hade för 20 år sedan

Men om jag ska hålla mig till topicen så måste jag säga att de redan gjorts mycke bättre proccesorer i asien som tex Sonys cell cpu som de andvänder i sin ps3 och även försökte få Apple att andvända . Men det är bra att Kina försöker komma ikapp resten av världen och detta kan bli en hyffsad bra budget cpu som passar Kinas nuvarnade ekomiska situation så kanske vanligt folk kan ha råd med en dator därborta

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Inget hot mot dom "stora" än så länge, men ge det 5-10 år så skall ni få se vem som är herre på täppan. Med den industrikapaciteten som Kina har som kommer dom att köra över Intel och AMD.

Inte bara processorer som kommer att komma därifrån, vänta och se. Snart dyker allt annat upp med.

Visa signatur

For me to pop on!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
X86, X86-64?

Troligtvis den första om det är meningen att den ska konkurera med Intel och AMD. Fast det kanske vore korkat att köra med bara x86 med tanke på att x86-64 sakta men säkert klampar in här.

Permalänk
Medlem

Skönt, längtat efter dethär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Härligt med datanördar som inte ser några problem med att världens farligaste land blir mer och mer oberoende av omvärlden på alla fronter

Vem behöver trygghet när man kan få nya fräscha prollar?

Väm sa att dom är världes farligaste? Jag röstar på USA.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Iran, någon?

Hursomhelst, kul med processorer, även om den inte lär säljas på marknaden på hur länge som helst. Dess existensberättigande är väl att staten ska tjäna pengar på den genom att de ska slippa köpa dyrare alternativ från AMD och Intel, inte genom att ta över världsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Hoppas de utvecklas bra och ger AMD och Intel en ordentilg konkurens!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Kineserna och Sydamerikanerna har ju redan dissat M$ och nu är det Intels tur. Hoppas tekniken inte kommer innehålla andra fotbojor och övervakningsfunktioner från partiet. Har vi tur kommer ett helt nytt system växa fram under närmsta årtiondet olikt det vi har i dag med både öppen mjuk och hårdvara: Allla i världen har varsin dator i ett obegränsat hav med fri information och Pontén är bara en läskig saga som används för att skrämma barnen till att äta upp sin spenat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Troligtvis den första om det är meningen att den ska konkurera med Intel och AMD. Fast det kanske vore korkat att köra med bara x86 med tanke på att x86-64 sakta men säkert klampar in här.

Var står det att den ska konkurrera med AMD / Intel?

För vad jag läst kan den precis lika gärna ha en helt egen arkitektur och då är frågan hur stor chans den har

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
2050 är världens ledande länder Kina och Indien.

Liechtenstein 4 teh WiN!!111!!!1

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
JAg hoppas att de inte försöker sig på att utveckla en egen socket, för då tror jag inte de kommer lyckas ens göra en buckla mellan de 2 nuvarande härskarna.

De MÅSTE göra en ny sockel. De blir nog stämda på oerhörda summor pengar av AMD eller Intel om de använder någon av deras socklar. Finns ju numera ingen Pentium som passar i socket 939, eller Athlon 64 som passar i socket 775. Detta för att AMD ÄGER rättigheterna till 754/939/940 så ingen annan processortillverkare kan använda dem om inte AMD säger att det är ok.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Haha... Intel lär ju vara grymt irriterade över att det just är Kina som utvecklar processorer. I andra lägen hade man köpt upp tekniken.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kan ju vara väldigt nice, kanske kan sänka priset och öka utbudet av billiga "halvbra" processorer... skulle jag gilla

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
kina är världens mäktigaste land på dom flästa områden när det gäller teknik, och bara inte snacka om vapen som dom har hoho och dom ligger teknikmässigt långt före resten utav världen mellan 5-7år. men som boris skriver så är dom skymundan, och kina är en värld för sig.

Kina har bara precis börjat utveckla saker själva, för bara några år sedan var det bara billiga arbetare som fanns i landet. Så att Kina skulle ligga 5-7år före resten av världen (gissar att du menar väst) håller jag inte alls med om.

Permalänk
Medlem

kinesisk processor ? Vad ska vi kalla amd processorerna för då

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Jo de är alltid kul med en ny tillverkare på marknaden. En klockvänlig rackare vore inte fel. Men kan den slås mot intel och amd, de är frågan. Men men man vet juh aldrig om detta slår igenom helt. Ny teknik ibland stannar den och presterar men ibland hör man inte ett skit av nån produkt på flera månader.
Vi får väl se när informationen börjar sprida sig mer och mer.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Sökte runt lite på nätet om Dragon-serien och de verkar ha kommit väldigt långt från när de startade.
Bl a en nyhetsartikel som nämner att de har en multicoreversion, Godson 3 (eller Dragon III):
http://www.pacificepoch.com/newsstories/55231_0_5_0_M/
Godson 2 (även kallat Dragon, eller dragon II) verkar ha varit en 64-bitars processor så jag gissar på att även Godson 3 är det;
http://www.most.gov.cn/eng/newsletters/2006/t20060113_27845.h...
Frågan är vilken cpu de talar om i artikeln ovan...

Hittade en blog som har en hel del info från 2005 om Godson 2;
http://ningning.org/blog/index.php?cat=12 (permalink funkade inte så ni får scrolla ner en post)
En notis där är att Godson 3 planerades (då) ha fyra kärnor vilket låter riktigt lovande.

Det finns dock inget som tyder på att de planerar exportera dem inom kort, ännu så jag tror vi får hålla oss till tåls innan man kan köpa en Dragon/Godson-dator i vår favoritdatorbutik. Möjligt att de kan dyka upp i olika andra konsumentprodukter som dvd-spelare eller dylikt lite snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
kinesisk processor ? Vad ska vi kalla amd processorerna för då

amerikanska? pga de utvecklas där... eller tyska för att de tillverkas där

Permalänk
Medlem

intressant, väntar på mer info

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om denna processorn har någon chans att konkurrera är det bara bra!

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

Jag läste att det var en kopia av MIPS arkitekturen, och att den var 95% kompatibel med denna.

Ifall den börjar säljas internationellt så finns ju då risken att stämningarna börjar rada upp sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jag läste att det var en kopia av MIPS arkitekturen, och att den var 95% kompatibel med denna.

Ifall den börjar säljas internationellt så finns ju då risken att stämningarna börjar rada upp sig.

Godson 2 skall likna och vara i stort sett kompatibel med MIPS R10000-arktitekturen men vad jag sett så verkar det osäkert om den faktiskt berörs av de patent som MIPS Technologies har.
http://cio.co.nz/cio.nsf/0/F30DED537E6C42B2CC2570500077CD9C?O...
Det verkar som det har varit försök till kommunikation mellan BLX IC Design Corp (utvecklarna av Godson 1 och 2, osäker på trean) och MIPS Technologies men jag hittar inget officiellt från MIPS Technologies ang. Godson. Jag tror dock inte att de är dummare än att vid export säkra alla licenser som behövs.

Av allt som jag hittar ute på nätet så verkar det alltmer som det är en 64bitars version av Godson 2, tillverkad i 0.13µm, med "multithreading" (menas där SMT?) och målet verkar vara ett pris på runt 1000yuan för en dator (en yuan är ungefär 1SEK om inget ändrats det senaste halvåret).

Länkar:
http://www.youmeiti.com/technology/affordable_pc_dragon_dream...
http://www.asianresearch.org/articles/2703.html
http://cio.co.nz/cio.nsf/0/F30DED537E6C42B2CC2570500077CD9C?O...
Företaget bakom Godson (om någon kan kinesiska så kanske där finns något att hitta): http://www.blxcpu.com/

Mikroarkitekturen för Godson-2 (lång länk och verkar gälla de tidigare versionerna så vissa saker har säkert ändrats i den som kommer marknadsföras i juni): http://springerlink.com/(l0k3ti5545j1bjissbh5fbbw)/app/home/c...

Permalänk

Det tråkiga är att vårt styrande EU-samfund sannolikt kommer beskatta alla asiatiska och framförallt kinesiska varor mycket hårt som ett desperat försök att upprätthålla maktbalansen, eftersom deras låga priser hotar marknaden i väst. Detta har ju redan gjorts, som ni kanske känner till, och kommer säkert drabba processormarknaden också. Så frågan är vad slutpriset med strafftullar, moms och andra avgifter kommer att hamna på.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceslee
Det tråkiga är att vårt styrande EU-samfund sannolikt kommer beskatta alla asiatiska och framförallt kinesiska varor mycket hårt som ett desperat försök att upprätthålla maktbalansen, eftersom deras låga priser hotar marknaden i väst. Detta har ju redan gjorts, som ni kanske känner till, och kommer säkert drabba processormarknaden också. Så frågan är vad slutpriset med strafftullar, moms och andra avgifter kommer att hamna på.

Vad menar du? Nästan all elektronik kommer ju därifrån?