Permalänk
Medlem

Cool´n Quite?

Finns det något program/applikation som gör att man kan stänga av/på cool´n quite i bioset från windows?

Ligger tråden fel får min kärvänlige moderator gärna flytta den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Cool'n'Quiet.

Kör man WinXP kan man ändra i energisparalternativen. CnQ funkar tydligen bara ifall man har 'minimala strömsparalternativ' valt.

CnQ funkar inte heller ifall man låter bli att installera drivrutiner för den, men det kan man inte sätta av och på så lätt. Kanske att man kan starta/stoppa tjänsten som styr det hela.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet att man gör såsom du beskriver.. men UT-motorn buggar sig även om man stänger av det så som du skrev.. men stänger jag av CnQ i bioset får jag inte problemet med att spelet går snabbare-går långsammare, du känner kanske till det problemet med dual-core i vissa spel?

Problemet är att jag vill köra med CnQ utom när jag lirar & det är lite jobbigt (men inte omöjligt) att boota om datorn för att stänga av CnQ i bios var gång man känner för att lira.

Cool'n'Quiet var det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Är felet verkligen relaterat till CnQ då? Belastningen under spel brukar vara konstant hög så att CnQ-läget aldrig kickar in. Kan det vara vanligt "dualcore-strul"?

Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet själv av att spela med en dualcore, jag hade min Opteron 165 under ganska kort tid och spelade inte så mycket då.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Japp, relaterat till Cool'n'Quiet (för mig iaf.) får bara problemet när jag installerar & aktiverar Cool'n'Quiet.. behöver inte stänga av ena kärnan.

Edit: Hmm provade att göra som du skrev, bara ändrade i energisparalternativen till stationär dator.. & det fungerade utan att bugga sig nu. .. märkligt det har inte fungerat innan.. fattar inget nu??

Jaha.. där ser man!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless