Permalänk

Strul med datorn! Hjälp

Tjenare!

Min dator hängde sig så jag höll in strömknappen i 5 sekunder och datorn stängdes såklart av.

Sen när jag skulle sätta på den igen så står det ifall jag vill:

"starta windows normalt"

"Starta med fälsäkert läge"

"starta med senaste konfigurationerna"

+ några till

Jag har testat alla. När jag trycker på "Starta windows normalt" så gör den det men sedan kommer jag tillbaka till rutan med dem här alternativen igen. Alltså ingenting fungerar. Jag kommer liksom aldrig in i windows

Vad är problemet?

Kan man laga det med xp-skivan? alltså "reparera windows" eller vad det hette. Vad innebär det? kommer något att förstöras som vid en formatering? osv

Tack på förhand!

Permalänk

Din Windowsinstallation har uppenbarligen blivit skadad. Du kan, som du säger, sätta i Windows-skivan och reparera Windows. Så länge du inte installerar om Windows utan verkligen väljer att reparera så kommer inte dina filer förstöra. Däremot kommer många inställningar nollställas och det kan hända att du behöver installera om en del program. Det finns för övrigt två reparationsmöjligheter i Windows installationsprogram. Den först får du upp direkt efter att drivrutinerna har lästs in och med den kan man göra lågnivå-reparationer själv, såsom rätta till MBR, Bootsektor m.m. Du bör välja den andra som kommer upp efter att du accepterat licensavtal och valt hårddisk.