Permalänk

Hjälp med val av delar till vattenkylning

Tjena

Har ett Thermaltake Bigwater 735 CPU paket men har blivit rejält sugen på Waterchills produkter.

Har lagt ihop detta och behöver finjusteringar med nipplar och dyligt.

Är detta prisvärt?Ska jag satsa på VGA kylning med eller bara CPU?

Bild:

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem

Ska du beställa allt från samma ställe så kan du ersätta blackice xtreme 3 med en blackice pro 3, den är bättre matchad mot fläktarna du har valt, annars så kan du beställa denna från gtek, bästa radiatorn som går att köpa inom sverige: http://gtek.net/index.php?mode=item&id=2350&session=1155e2220...

Sen så finns det bättre alternativ till waterchill inom samma prisnivå, men deras produkter "funkar" väl

Permalänk

Hej

Tack för svaret. Jag vill gärna ha det som kyler bäst och håller längst.

Varför jag tog Waterchill var för att de fått fina recesnioner men märke kvittar bara det är kvalitee och kyler bra. Kom gärna med förslag.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Permalänk

Vad kostar delarna i sverige?

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagnarOhman
Vad kostar delarna i sverige?

Vet faktiskt inte, är osäker på om thermochill 130.3 finns i sverige alls, vet heller inte om fläktarna finns i sverige. Stom G4 och Maze4 ska väl finnas på overclockers. Iwaki pumpen finns helelr inte i sverige. Men det går ju alltid att styra. Hade jag valt en annan pump hade jag landat på samma slutsumma som du. Jag blir nästan lite besvärad när du överväger att kasta ut 3300kr på ett waterchill system

EDIT:

Slog ihop ett paket på overclockers.se som kommer vara våldsamt mycket bättre än ovannämnda waterchill. Kan göras ännu billigare om du plockar upp tex radiatorn från skroten, målar den och bygger egen fläktkåpa i plexi. Jättebilligt och slutresultatet blir bättre än någon radiator från tex HWLabs (BlackIce) eller thermochill. Det blir dessutom väldigt snyggt om du är försiktig när du sprejjar den och/eller borstar upp mässingen/kopparet.

Danger Den Dual Heatercore
Danger Den Tygon slang 1/2" 3m
Denger Den fillport
Polarflow TT CPU
Maze 4 GPU
MCP 650 Pump från swiftec
2st Nexus 120mm fläktar (extremt tysta)

Detta system går loss på 2700kr, och då kollade jag bara overclockers.se, jag vet att du kan få ner det till under 2500 om du kollar runt. (Exklusive frakt). Bara där har du sparat 800kr! Går du sedan till skroten och fixar en radiator och moddar den själv kommer du undan ännu billigare. Ner mot en 2250kr um du har tur.
Ovannämnda system kommer spöa skiten ur waterchill systemet.

Permalänk
Medlem

Här är delar till mitt kommande system...

Radiator: ThermoChill PA120.3
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2212

ThermoChill FG120.3 - triple gitter
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2216

CPU:
TEK MP-05 SP LE
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1034

GPU: Swiftech MCW60 GPU Block + BGA MC14 Copper Ramzinks
http://www.overclockers.se/images?id=57674280&type=thumbnail

Fläktar:
Yate Loon D12SL-12 3 st

Slang:
Danger Den Tygon 1/2" Slang

Pump:
The Danger Den DD12V-D5

Pris .. tja ..ränkar med ca: 3500- 3800 lr så

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Här är delar till mitt kommande system...

Radiator: ThermoChill PA120.3
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2212

ThermoChill FG120.3 - triple gitter
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2216

CPU:
TEK MP-05 SP LE
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1034

GPU: Swiftech MCW60 GPU Block + BGA MC14 Copper Ramzinks
http://www.overclockers.se/images?id=57674280&type=thumbnail

Fläktar:
Yate Loon D12SL-12 3 st

Slang:
Danger Den Tygon 1/2" Slang

Pump:
The Danger Den DD12V-D5

Pris .. tja ..ränkar med ca: 3500- 3800 lr så

Hehehe, ja, det kostar att ligga på topp. Mitt vattenkylningssystem, då med chassi och nätaggregat inräknat kostade 11,000kr Bara iwakipumpen kostar 2500kr :/

Permalänk
Medlem

En dual heatercore är inte i samma liga som en bip3 eller thermochill så länge du du inte använder fläktar som ger dig tinitus, dvs 100cfm eller mer.

Och en bip3 eller Cooltek Maxistream kostar ju bara 500sek, sedan skulle jag inte heller rekommendera polarflo blocket då det aldrig har testats av en sida som man lita på, och sedan har den väl en alutop, sådant ska man undvika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
En dual heatercore är inte i samma liga som en bip3 eller thermochill så länge du du inte använder fläktar som ger dig tinitus, dvs 100cfm eller mer.

Och en bip3 eller Cooltek Maxistream kostar ju bara 500sek, sedan skulle jag inte heller rekommendera polarflo blocket då det aldrig har testats av en sida som man lita på, och sedan har den väl en alutop, sådant ska man undvika.

Förlåt, blandade ihop polarflo blocket med NexxosHP. Kollade bara snabbt på bilden. Stryk det blocket. Tänkte just länka en review från procooling på Nexxos HP när jag kom på mitt misstag.

Angående ditt påstående om att en black ice 120.3 skulle vara mycket bättre än en dual heatercore så är det faktiskt inte sant. En dual heatercore med en korrekt designad fläktkåpa är precis lika bra, och med fläktkåpan får du bättre och tystare luftflöde. Cathar har testat detta och jag tar för givet att du vet vem det är. En heatercore kan du köpa på skroten för knappt nånting alls, och en sprayburk med svart färg kostar 39kr på claes ohlsson. Plexiglaset som behövs för modden är inte särskilt dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Förlåt, blandade ihop polarflo blocket med NexxosHP. Kollade bara snabbt på bilden. Stryk det blocket. Tänkte just länka en review från procooling på Nexxos HP när jag kom på mitt misstag.

Angående ditt påstående om att en black ice 120.3 skulle vara mycket bättre än en dual heatercore så är det faktiskt inte sant. En dual heatercore med en korrekt designad fläktkåpa är precis lika bra, och med fläktkåpan får du bättre och tystare luftflöde. Cathar har testat detta och jag tar för givet att du vet vem det är. En heatercore kan du köpa på skroten för knappt nånting alls, och en sprayburk med svart färg kostar 39kr på claes ohlsson. Plexiglaset som behövs för modden är inte särskilt dyrt heller.

Men om man läser de inlägg han har gjort det senaste halvåret så har han väl sagt att bip/mcr/pa>alla heatercores upp till 100cfm då de börjar ta över

Permalänk
Medlem

Så vitt jag har förstått det är det bara när man diskuterar "heatercore" och inte heatercore med fläktkåpa. Både weapon och cathars tester visar ju att det gör en hel världs skilnad på just heatercoren. Jag vill inte på något vis påstå att en heatercore skulle vara bättre, men då prestanda skilnaden ligger runt 0.5-1C så skulle iaf jag ha valt att använda en heatercore från skroten och satsa mer pengar på resterande delar om det nu inte var så att man verkligen hade massor att pengar att bränna. Jag kör själv med en thermochill 120.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Så vitt jag har förstått det är det bara när man diskuterar "heatercore" och inte heatercore med fläktkåpa. Både weapon och cathars tester visar ju att det gör en hel världs skilnad på just heatercoren. Jag vill inte på något vis påstå att en heatercore skulle vara bättre, men då prestanda skilnaden ligger runt 0.5-1C så skulle iaf jag ha valt att använda en heatercore från skroten och satsa mer pengar på resterande delar om det nu inte var så att man verkligen hade massor att pengar att bränna. Jag kör själv med en thermochill 120.3

Känns dock som att man i nuläget lika gärna kan satsa på en bip3 eller mcr320-qp aka cooltech maxistream 120.3 då de bara kostar 500sek

Är ju inte som några år tillbaka då hwlabs skiten(bix3) kostade 1500 eller vad det nu var, och då var heatercores verkligen den enda vettiga alternativet.

Och ja, jag kallar bix3 för "skräp" då bip3 är det vettigaste alternativet för de flesta som vattenkyler för att få en tyst dator då bix3 inte går om bip3 i prestanda före 100cfm/med en 120*38mm fläkt.

Och deras x-flows, där har verkligen deras marknadsföringsavdelning jobbat hårt, twice the performance osv.... Sen att det krävs en pump som är starkare än vad majoriteten har glömde de visst bort att nämna, detta gäller dock bara på xflow 2/3

Permalänk
Medlem

Så länge han kör "custom" och inte ett waterchill paket så är allt frid och fröjd enligt mig. Jag vill verkligen avråda folk från att köpa dyra paketlösningar som underpresterar!

Jo, det kan helt klart vara värt att köpa radiatorn du pratar om för 500kr. Tänkte bara att just radiatorn är ju det enda man faktiskt kan spara in pengar på om man vill lägga mer krut på övriga delar. Men nuförtiden kanske det inte är värt det precis som du säger, då man kanske bara sparar ett par tre hundralappar!

Permalänk

Jag håller på att modda ett chieftech mesh super tower. Så jag kommer att ha gott med plats.

Trippel radiator hade varit bra, samt en bra pump. Ska kyla CPU och GPU bara. Priset får hålla sig runt 3500

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Så länge han kör "custom" och inte ett waterchill paket så är allt frid och fröjd enligt mig. Jag vill verkligen avråda folk från att köpa dyra paketlösningar som underpresterar!

Jo, det kan helt klart vara värt att köpa radiatorn du pratar om för 500kr. Tänkte bara att just radiatorn är ju det enda man faktiskt kan spara in pengar på om man vill lägga mer krut på övriga delar. Men nuförtiden kanske det inte är värt det precis som du säger, då man kanske bara sparar ett par tre hundralappar!

Blir ju lite bekvämare också, då slipper man ju leta rätt på "rätt" modell av värmepaketet eller vad det svenska ordet nu är, det är ju trots allt inte som att weapon kör med en random heatercore och slänger på sin shroud och så är det klart, han har ju valt den som har rätt storlek, fpi och inte är så restriktiv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagnarOhman
Jag håller på att modda ett chieftech mesh super tower. Så jag kommer att ha gott med plats.

Trippel radiator hade varit bra, samt en bra pump. Ska kyla CPU och GPU bara. Priset får hålla sig runt 3500

Med den budgeten kan du köpa delarna som ncc1701e räknade upp, frakten från danmark lär ju inte bli så farlig den heller

Permalänk

Då kör jag på hans paket. Tackar för hjälpen!

Behöver man nipplar och isåfall vlka nipplar?

Radiatorn verkar riktigt dyr. Är inte gtek varianten mer prisvärd?

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|