Permalänk
Medlem

DDR SDRAM ??? Mhz

Hejsan

Har 2*1024 DDR SDRAM PC3200/400, inget märke. Min FSB har jag ändrat från 133 till 147, och då ändrades även frekvensen som minnena jobbar på till 147 Mhz. Nu är min fråga om jag ska dra upp FSB till 200 för att mina minnen klarar av detta (kan sänka multipeln och har låst PCI-E och PCI portarna för att inte de ska ta stryk). Är detta optimalt för ett par PC3200 minnen?

Jag kan även ändra en inställning i mitt BIOS som heter DRAM Frequency; [AUTO], [333 Mhz] och [400 Mhz]. Att sätta denna till 400 Mhz, får det samma effekt på minnena som att ändra FSB till 200 Mhz? Skillnaden isf blir väl då bara att CPUns klockfrekvens inte ändras? Om det är så, är detta tillstånd optimalt? Eller är det bästa att köra minnenas klockfrekvens synkat med processorns (som akronymen SDRAM vagt antyder), och alltså låta denna DRAM Frequency inställning vara satt till AUTO och ändra FSB och sänka multipeln på CPU?

Tack för alla svar jag kommer få

Alex

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Det är alltid bra att börja med information om systemet du frågar om

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det gick att ge ett generellt svar när det kommer till minnenas arbetsfrekvens och kopplingen mellan denna och FSBn. Det kanske inte går? Hur som helst, om det hjälper er att hjälpa mig så skriver jag in mina specs här nedanför

CPU: Socket 478 Intel Pentium Northwood 2.53 Ghz (körs nu i 2.8 Ghz efter ändring av FSB), 533 Mhz Bus speed (denna ligger på 590 efter ändring av FSB), Multipeln är 19

Minnen: Som sagt, 2*1024MB noname-minnen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=50384
CAS# Latency: 2.5 clocks
RAS# to CAS# Delay: 5 clocks
RAS# Precharge: 5 clocks
Cycle Time: 15 clocks
FSB-DRAM Ratio: 1:1

Moderkort: Asus P4GPL-X: http://www.webhallen.com/prod.php?id=43121

Grafikkort: MSI GeForce 7600 GT 256MB: http://www.webhallen.com/prod.php?id=56558

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem

Ok Går det verkligen att ändra multipel på den rackaren?
Men kör hårt Det kan ju inte gå värre än att du misslyckas och då är det bara att resetta Cmos och börja om.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Ska det inte alltid gå att ändra multipeln neråt? Det kanske inte går med min lilla northwood?

Egentligen är jag väl inte så rädd för att något ska gå sönder. Mest det att jag undrar hur den optimala inställningen ska se ut. Om minnen som KAN köras i 400 Mhz, dvs PC3200, SKA göra det och isf om det bästa är att höja FSB (dvs låta minnenas arbetsfrekvens vara synkade med processorns) eller ändra inställningen DRAM Frequency, för jag antar att detta enbart ändrar minnenas arbetsfrekvens, inget annat, och då är de väl inte samma som FSB och därmed inte synkade med CPU?

Men minnena heter ju DDR SDRAM, och SDRAM betyder om jag förstått det hela rätt Synchronous DRAM, och antyder väl således att de "mår bäst" av att vara synkade med processorn?

Kanske har förstått det hela fel, så kom gärna och rätta mig!

Tack för dina inlägg symetric! Ska nog testa att pilla runt lite, och se bl a vad 3dMark säger, men det vore skönt om någon kunde komma med ett svar så jag inte behöver gissa mig till vad som är bäst... Om det nu finns ett svar, kanske är som med allt annat, "det är olika från system till system". Samtidigt så har väl enskilda komponenter, såsom minnen, en viss "optimal" inställning som de trivs bäst att arbeta i. Frågan är alltså om detta är maxet (400 Mhz, alltså 200 Mhz FSB) eller om det viktiga är synkningen mellan minnen och processor (FSB = DRAM Frequency)?

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem

Dina minnen är ju specade till en FSB på 200Mhz. Detta betyder "bara" att de arbetar snabbare i den hasigheten (vilket är just vad de är gjorda för). De tar inte skada av att köras långsammare eller så. Självklart presterar datorn bättre av att minnena går snabbare men ifall datorn blir ostabil (pga. för hög hastighet på CPU) är det i min mening inte värt det. kan du få CPUn att gå omkring originalhastighet men köra minnena i 200Mhz är det såkalrt optimalt. (Om man inte vill överklcoka CPun dvs.)

Nu vet jag inte hur viktigt det är med synkning med Pentium-system men på A64 vet jag aif att det inte skiljer något som helst i prestanda om man kör dividers eller så. Extremt marginellt isf.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar. Nu har jag stött på ett annat problem. Det verkar som om mitt BIOS har låst funktionen att ändra multipel (ska det inte alltid gå neråt?). Är det ngn som har lyckats sänka sin processors multipel på ett ASUS P4GPL-X mobo, alternativt om ngn vet något bra program att göra detta från windows och isf var jag kan hitta detta program?

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla Intels processorer är låsta sen augusti 1998, så ändring av multipliern kan du glömma tyvärr.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för det Vicotnik, då slipper jag leta ihjäl mig efter vad jag trodde vad ett fel.

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Alla Intels processorer är låsta sen augusti 1998, så ändring av multipliern kan du glömma tyvärr.

Apapap även den bästa kan ha fel. Dothan och Sonoma går att ändra på och dom är ifrån Intel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Apapap även den bästa kan ha fel. Dothan och Sonoma går att ändra på och dom är ifrån Intel

Oj, det visste jag inte. Är de helt olåsta eller bara olåsta nedåt?

edit: De kommande från Intel, kommer dessa att vara olåsta. Det vore ju underbart i så fall. Fast det känns lite out of character.. Intel brukar inte vara så snälla.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Oj, det visste jag inte. Är de helt olåsta eller bara olåsta nedåt?

edit: De kommande från Intel, kommer dessa att vara olåsta. Det vore ju underbart i så fall. Fast det känns lite out of character.. Intel brukar inte vara så snälla.

Det har jag svårt att svara på om dom är olåsta åt båda håll eller bara neråt. Vet att man iaf med mitt moderkort och vissa andra från Asus tillsammans med deras adapter CT-479 och lämplig processor iaf kan ändra multipliern

Permalänk
Medlem

Okej, jag kan alltså inte ändra multipeln ens neråt, och på så sätt kan jag inte få högre FSB än 150? Försöker jag med högre FSB blir det för hög klockfrekvens på processorn, och datorn vägrar starta. Detta kanske skulle kunna lösas om jag voltmoddar och matar in en till fläkt eller annan form av kylning?

Som jag förstått det kan jag alltså inte komma runt det faktum att mina minnen, som är designade att köras på 200 Mhz, inte kommer köras på mer än 150 Mhz då min multipel är så hög som 19.

Det går inte att låsa upp multipeln då? Kanske finns något härligt program som klarar av detta? Finns det någon anledning att producenterna av processorer låser multiplarna? Är det bara vinstintresse från deras sida, eller vinner man något på att inte kunna ändra sin multipel (förutom "säkerhetsaspekten", att man inte av "misstag" ska råka ändra den)?

Tack för alla svar!

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.