Permalänk
Medlem

X-Fi

Ska installera ett internt ljudkort för första gången och undrar vad man ska göra med det intrigeradeljudkortet på A8N32-sli, måste man ta bort någon PCI-plats på moderkortet eller ska man avaktivera något i bios?

Eller räcker det med att installera det interna ljudkortet så går datorn på ljudet ifrån det istället för det intrigerade?

Första gången jag gör något sådant här då jag haft DELL tidigare, men som sagt nytt system nu.

//mvh Alex a.k.a ne0m

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk

Du trycker i det nya kortet och avaktiverar det inbyggda i Bios.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Det intergrerade står på auto i bioset & disablar sig själv när ett annat pci ljudkort kommer i datorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan få trubbel ändå, kör ett A8N32-SLI Deluxe & det var inte helt enkelt att få igång det med X-Fi extremeMusic, fick stänga av allt vad inbyggt heter inklusive midi & gameport för att överhuvudtaget kunna köra installationsprogget, för att sedan slippa blåskärmar så rekommenderar jag senaste drivarn till ljudkortet & för mig funkade bara nedersta PCI sloten i kombination med PCI latency satt till 32... Dessutom blåskärmade det för mig oavbrutet tills jag slet ur mitt DVB-S kort så nu har jag ett externt satellit kort påväg...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Kan få trubbel ändå, kör ett A8N32-SLI Deluxe & det var inte helt enkelt att få igång det med X-Fi extremeMusic, fick stänga av allt vad inbyggt heter inklusive midi & gameport för att överhuvudtaget kunna köra installationsprogget, för att sedan slippa blåskärmar så rekommenderar jag senaste drivarn till ljudkortet & för mig funkade bara nedersta PCI sloten i kombination med PCI latency satt till 32... Dessutom blåskärmade det för mig oavbrutet tills jag slet ur mitt DVB-S kort så nu har jag ett externt satellit kort påväg...

Ojdå... det var illa.. jag bara tryckte i mitt & tutade & körde vidare...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

ja disabla det interna i Bios, vissa spel tror ändå ibland att det är default kortet.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Till & med creative erkänner att dom har kompabillitets problem med nF4 när man pratar med dom, vissa har det löst sig för när dom fått en annan revision på kort & andra med nya mobo biosar osv.... Det "roliga" var att det var precis samma krångel med Audigy2 Platinum & nF3, men bara vissa versioner av kortet..... Gissa vem som hade just en sån version av kort & ett nF3? Skapliga ångesten jag fick när det började blåskärma med nya kombon

Nu rullar det dock på alldelens finemang som det verkar.... Riktigt bra ljud i spel som stödjer Eax4 & uppåt, ljusår ifrån HDA eller inbyggt schmäck...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::