Permalänk
Medlem

Programmera om mobiltelefon?

ja, som ämnet säger går det att programera om en telefon?
om det går, hur?
vilket/vilka program måste jag ha då?
har en LG 7100 tror jag.

EDIT:

och vilket/vilka språk måste jag kunna/lära mig?

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

Uhm. Tänk dig att det lär sitta ett helt team bakom utvecklingen av det os-et(?) till telefonen. Det görs nog inte på en dag, sorry

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

ne, men man måste ju börja någon gång eller? =D

Permalänk
Medlem

Att fråga efter vad för programmersing språk du vill lära dig och sedan som första projekt ha att skapa ett nytt operativsystem till mobiltelefeoner är nog ingen vinnande kombination. Du kommer inte hitta någon "såhär gör du ett operativ system guide" tror jag inte, utan du får väll ringa ( ) till tillverkarana och fråga om dom vill anställa dig och sno hemmlig information eller något. Fast jag har nite någon erfarentet av att skapa mobiloperativsystem, det kanske är jätte lätt...

Permalänk
Medlem

jag tror du får det lite enklare och roligare med Java, språket som dagens mobilspel görs i... J2ME heter det mer specifikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Java ME heter det nu för tiden om vi ska vara petiga

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ok, tack endå

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig inte till att börja med ett OS. Java ska visst vara rätt enkelt att lära sig och man kan göra kul grejer med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men om man säger så här då vilket/vilka språk ska man lära sig om man vill göra ett OS till en dator då?

Permalänk

Jim003, först och främst: Lär dig hur en dator fungerar, efter några månader, år(?) så kommer du kunna det. Sedan kan du börja kolla på kanske C++ i ett par år för att lära dig allt som krävs. Sedan är det bara att börja plinga in koden i ett par år, sen sitter du där med Vindwows-JIM003 Professional!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jim003
men om man säger så här då vilket/vilka språk ska man lära sig om man vill göra ett OS till en dator då?

Assembler (för den aktuella plattformen) och C/C++

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Jim003, först och främst: Lär dig hur en dator fungerar, efter några månader, år(?) så kommer du kunna det. Sedan kan du börja kolla på kanske C++ i ett par år för att lära dig allt som krävs. Sedan är det bara att börja plinga in koden i ett par år, sen sitter du där med Vindwows-JIM003 Professional!

Wörd!

Permalänk

Det är bra att ha stora mål i livet, men man måste ha delmål som man skall kämpa mot.
Alltså behöver du inte nu idag tänka på vilka språk du behöver kunna för att göra operativsystem för persondatorer och inbyggda system. Utan lär dig att programmera generellt så länge och så kommer det automatiskt.

Men om nu vill ha någon planerad väg för just mobilOs, så lär dig matematik och gå någon civilingenjörsutbildning(data), sök därefter jobb på exempelvis Enea i sverige. Så kan du få sitta och koda mobilOs hela dagarna om du har tur. De har inte så mycket grafisk dock(Gui), utan mer kärnan.

Ang persondator så det i princip omöjligt att själv göra ett vettigt praktisk OS om man inte är riktigt begåvad, så målet borde istället vara att få joina linuxgänet eller MS. Vilket inte precis är det lättaste det heller, och mitt råd är typ samma sak, -fortsätta med skolan.
Sedan visst går det att slänga ihop en bootbar schemaläggare som vissa felaktigt kallar för OS, men det kommer inte bli något vidare praktiskt användbart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att programmera om sin egen mobiltelefon är, som de flesta här säger, inget att rekomendera. "Små" företag i klass med LG, Panasonic, Samsung m.fl kan klara av att integrera en mobiltelefon på runt en månad med ca 100 heltidsanställda, om dom har erfarenhet sedan tidigare. Så att sätta sig ner och göra det själv är rätt så uteslutet. Till detta köper företagen ofta färdiga program så som browser, messenger, bildhanterare och liknande grejer och sätter ihop med sin integration. Eller ja, tvärtom är det egentligen men men...

Det du teoretiskt skulle kunna göra om du skulle få tag på källkoden till hela systemet (oftast ANSI C) är att förändra vissa beteenden som man själv önskar, kompilera och sedan flasha om telefonen. Misslyckas flashningen är telefonen död. Inget att rekomendera om du inte vet vad du gör med andra ord.

Slutsatsen blir att hålla med föregående talare, gå via skolan och sök dig till företag som intresserar dig så får du ut mest av det hela.

Permalänk
Medlem

Däremot kan du använda dig av .NET arkitekturen om du vill programmera program till Windows Mobile. Det kan både vara lärorikt och kul. Gör ett schysst larmprogram till mig så blir jag glad!

Visa signatur

MCP Web Developer