Hur ska jag koppla? Stereo, tvspel, scart? RCA?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla? Stereo, tvspel, scart? RCA?

Nu ska det dras sladdar, men hur?
Jag har tänk ut en variant, men om ni hittar en bättre/billigare så säg till!

Huvud problem
Jag har ett ganska stort rum, och kanske många saker som vill kopplas ihop med tv:en, men om jag ställer tex tv-spelen vid tv:en når inte handkontrollersladden fram till soffan om det skall vara bekvämt.

Så jag har kommit fram till en lösning och jag undrar om ni skulle kunna kolla på den och godtjäna innan jag köper allt.

Avståndet mellan tv och alla elektronik är 7,5 m kabel om den ska ligga snyggt längs väggen.

1. Avant Pro RCAkabel stereo. 0,5m 69:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45306&sid=1002811&SpaceCo...
2. Scart fördelare 1-5 129:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=52166&sid=1003406&SpaceCo...
3. Scart hona-hona 39:- http://www.netonnet.se/item.asp?iid=53027&sid=1002513&SpaceCo...
4. Scart adapter 49:- http://www.netonnet.se/item.asp?iid=52239&sid=1002513&SpaceCo...
5. Avant Pro RCAkabel video. 10m 79:- http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45329&sid=1003375&SpaceCo...
6. Scart adapter 49:- http://www.netonnet.se/item.asp?iid=52239&sid=1002513&SpaceCo...

Jag har allt hemma förutom Scart hona-hona & Avant Pro RCAkabel video. 10m, satt den sammanlaggda summan för detta som jag behöver är 120kr + frakt (om man inte hittar detta i nån affär i närheten)

Min två största frågor är:

Kommer detta att fungera?
&, kommer det bli någon märkbar kvallitets förlust?

P.S min digitalbox säger sig enligt andvändarboken andvända alla 21 poler i scarten, hur blir då bilen när man omvandlar så här till en gul lång RCA? D.S

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns scart till 8-bitarn.... sen undrar jag vart TV´n är?

Kan inte svara rakt av då jag inte har All kunskap i ämnet men det verkar inte vara en bra lösning som du ritat upp.... men testa du, shoppa på öppet köp i lokala radioaffären så kan du lämna tillbaka om det inte fungera.. Då har du lärt dig lite om scart osv okså på kuppen.

Permalänk
Medlem

För varje "mellansteg" försämras bilden - du kopplar dessutom med komposit (gul rca) - det kommer med största sannolikhet vara en riktigt dålig bild i slutändan.

DigitalTVboxen skickar (säkerligen) ut signalen via RGB och det enda lösningen som ger riktigt bra bild är en fullkopplad scart-kabel direkt in i TV:ns RGB-scart ingång.

Jag har ingen smart lösning på hur du ska göra - men din skiss är (enligt mig) ingen bra idé.

Permalänk
Medlem

de finns rca ut på 8-bitars. de fixar man sen lätt me en scart adapter. blir mycket bättre bild då.

Permalänk
Medlem

men på tex ps2 är det redan 3 rcakontakter orginal, 1 gul, 1 vit, 1 röd, bild-vänster-högerljud
Det är egentligen bara digitalboxen som använder hela scarten.
Vad tror ni om att ta bort digitalboxen från denna ritning och skaffa en 21 polig scart till den och flytta den till där tv:en står.

Här är nörd delen i mitt rum.

Från TV:en till kort väggen är det 1,5 m, kort vägen är 3,5m och sen behöver ju sladden gå snyggt nere vid sockeln satt då lägger vi till 2 m, 1m ner & 1m upp.

Jag vill alltså ha sakerna i "hörnhyllan", då räcker kontrollsladdarna och så slipper man allting på dator bänken.

Kan också tilläga om nån är intreserad att min LCD tv är 30" och hyffsat högupplöst.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Det funkar nog, bildkvaliteten kommer dock antagligen bli lidande.
Kom bara ihåg att du måste ställa om digitalboxen från att skicka ut RGB till att skicka komposit på SCART:en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Det funkar nog, bildkvaliteten kommer dock antagligen bli lidande.
Kom bara ihåg att du måste ställa om digitalboxen från att skicka ut RGB till att skicka komposit på SCART:en.

Men tror du att tvspelen också blir lidande? för som sagt jag har flytta digitalboxen fram till tv:en.
men med tanke på alla extrakopplingar och den långa 10m sladden, kommer bilden på exempelvis mitt Ps2 bli lidande? Eller är sladdarna så bra idag att det inte spellar någon roll?

Kanske finns bättre sladdar på nån annan affär? tips?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
de finns rca ut på 8-bitars. de fixar man sen lätt me en scart adapter. blir mycket bättre bild då.

Tanken att det är samma signal i en annan kontakt har inte slagit dig?

Permalänk
Medlem

menar än med antenlabeln, iaf för mej då det ser ut somsnöstorm när man har den

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har en ganska bra lösning för att inte bildkvallen ska bli lidande så mkt som i din ritning... ska försöka göra en bild/ritning..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra scartförlängningssladd från enhet 2 till TVn och sen använda någon form av audio-out från tvn till förstärkaren?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Å andra sidan, om det BARA är digitalboxen som använder full scart, så varför inte kanske montera fast den under datorbänken, jag menar för det första är dom ju inte så stora, och för det andra så är det ju inga knappar som du behöver röra på den heller.

för då slipper du bråka med kablarna och kan köra kompositen på resten av grejjerna ?

Bara en tanke
// O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Å andra sidan, om det BARA är digitalboxen som använder full scart, så varför inte kanske montera fast den under datorbänken, jag menar för det första är dom ju inte så stora, och för det andra så är det ju inga knappar som du behöver röra på den heller.

för då slipper du bråka med kablarna och kan köra kompositen på resten av grejjerna ?

Bara en tanke
// O

Jo det är det jag menar men min egentliga fråga är väl då, kommer jag märka någon kvallitets förlust på tex mitt Ps2 osv?
Skulle vara extremt tråkigt.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

hur det här problemet än löser sig, kommer du få ett helvete när du köper ps3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
hur det här problemet än löser sig, kommer du få ett helvete när du köper ps3.

Har inte PS3 HDMI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
hur det här problemet än löser sig, kommer du få ett helvete när du köper ps3.

Självklart kommer jag ha en sådan, och jag har även nu en xbox360, men dom står framme vid tv bänken, av den andledningen att dom har trådlösa kontroller, satt jag har inte behovet av att ha dom "nära" soffan.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk

Använd för guds skull inte den där scart-förgrenaren. Vi säljer såna (fast 3-kontakterade istället) på jobbet (Kjell & Co) och dom är totalt värdelösa. Man får så himla mycket sämre bild, särskilt om du ska koppla in så många prylar. Använd istället en scart-väljare som du antingen väljer med en fjärrkontroll eller genom att trycka på en knapp på apparaten. Betydligt bättre lösning.
Detta är en betydligt bättre lösning. Kanske inte lika billig, men fan så mycket bättre.

Sen angående längden på sladdarna.
Kör du bara kvalitetssladdar så ska det inte vara några större problem. Dom kablarna du har nu är väl inte direkt några underverk vad gäller kablar. Försök istället med Clicktronics motsvarighet. Typ den här RCA-kabeln på 10m istället. In fact, kör alla dom grejerna med Clicktronic. Det du har plockat ut är billigt skräp faktiskt. Förmodligen så kommer du få väldigt mycket förlust i bildkvalitet.

Just saying.
Det finns ju några Kjell & Co butiker i Stockholm. T.ex. i Solna Centrum, Kista Galleria och Forum Nacka. Dom kablarna jag rekommenderade är så mycket bättre än netonnets.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Det finns ju några Kjell & Co butiker i Stockholm. T.ex. i Solna Centrum, Kista Galleria och Forum Nacka.

Super off-topic:

När ska ni öppna butik i Göteborg då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Använd istället en scart-väljare som du antingen väljer med en fjärrkontroll eller genom att trycka på en knapp på apparaten. Betydligt bättre lösning.
Detta är en betydligt bättre lösning. Kanske inte lika billig, men fan så mycket bättre.

Det är där jag har lite utav ett problem, jag förklarar hur jag måste göra för att sätta på mitt ps2.

Först måste jag sätta på skärmen på knappen och efter det med kontrollen, sen byta ingång med en knapptryckning på kontrollen.
Sen måste jag byta kontroll och byta ljudingång på förstärkaren, sen efter det så sätter jag på mitt ps2.

Och med din lösning nu måste jag ha en kontroll till, det gilar jag inte, finns det inga som slår om själv när dom känner att det kommer signal, för jag har ju inte två saker på sammtidigt.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
finns det inga som slår om själv när dom känner att det kommer signal, för jag har ju inte två saker på sammtidigt.

bör ju finnas, men det här börjar ju låta som ett riktigt kul modd-jobb har du kunskap av att bygga en själv så är det ju bara att sätta dig ner och börja skissa

skulle själv behöva en sådan pryl

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Det är där jag har lite utav ett problem, jag förklarar hur jag måste göra för att sätta på mitt ps2.

Först måste jag sätta på skärmen på knappen och efter det med kontrollen, sen byta ingång med en knapptryckning på kontrollen.
Sen måste jag byta kontroll och byta ljudingång på förstärkaren, sen efter det så sätter jag på mitt ps2.

Och med din lösning nu måste jag ha en kontroll till, det gilar jag inte, finns det inga som slår om själv när dom känner att det kommer signal, för jag har ju inte två saker på sammtidigt.

Det finns, men då måste du köpa till en nätadapter till den, och den funkar bara med tre enheter.
Den här alltså + den här. Då funkar det för tre enheter iallafall

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Jag tror att jag har en ganska bra lösning för att inte bildkvallen ska bli lidande så mkt som i din ritning... ska försöka göra en bild/ritning..

Det jag sa tidigare (citatet) va ungefär samma grejj som Pimmelmann föreslog... är det verkligen så jobbigt med en extra dosa? Du kanske kan koppla på en förgrening på stereon/förstärkaren annars så att du kör grejjorna på samma kanal istället, bara att du stänger av andra grejjen så att det inte blir dubbla signaler.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)