Permalänk

Nätverksbrygga med internettillgång

Hej!!

Titta på diagrammet och bortse från texten:

Jag har markerat NIC1+NIC2 i dator 4, högerklickat och valt skapa brygga.
Alla TCP/IP-inställningar är automatiska.
Dator 4 har tillgång till nätet. Dator 5 får inget dynamiskt ip.

Det jag vill uppnå är att dator 5 får ett unikt BBB-ip, eftersom BBB tillåter 5 st unika IPn.
Dator 5 lyckas få ett konstigt 169.*.*.*-ip med begränsad tillgång => inget internet (och det är internet jag måste ha!)

Ska man sätta manuella inställningar?

Det jag vill uppnå är att jag vill kunna se dator 5 från inte bara dator 4, utan även dator 1,2,3

MVH

edit: visst kännss det enklast att dra en sladd från switchen till dator 5, men det tänker jag inte göra eftersom det är ett långt avstånd och jag inte tänker dra dubbelsladd (en till 4 och en till 5). det är inte heller aktuellt att köpa en till switch som ska ska få nät från switch 1 och sedan gå till dator 4 +5

edit2: Detta är en fortsättning på denna tråd, där jag fick reda på vad problemet egentligen är.

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Du borde fortsatt i din befintliga tråd, men nu är det ju gjort så go for it.

Det kan jag kan säga är ju att dator 5 SKA få en BBB tilldelad IPadress, varför den inte gör det är en bra fråga, har du nyligen haft ytterligare en apparat inkopplad till switcharna tex en router, en Accesspunkt, en Xbox eller liknande?

För då kan det ju vara så att ett av ipnummren som du ska få men inte får är bundet till macadressen på tidigare utrustning.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Hedersmedlem

Och för att felsöka det sYph skrev så koppla in laptopen (dator 5) på kabeln som dator 4 har (så den sitter direkt i switchen) och se om den får IP från BBB. Funkar det då så är det konstigt nog något fel på nätverksbryggan i dator 4.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG