Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Något är fel, datorn presterar för dåligt.

Permalänk
Medlem

Något är fel, datorn presterar för dåligt.

Håller på att packa upp en fil i Winrar nu. 4gb DVD iso.

På 12 minuter har den kommit 70%.

Min dator har varit så här seg ett bra tag nu och jag vet inte vad som är fel. Speciellt i WinRAR märks det att något inte stämmer. Har jag lite trafik till hårddisken, t.ex. filöverföringar i ca 1mb/s så tar det 3-4ggr längre tid att packa upp en fil.

Nu har jag ingen trafik, och det går ändå fruktansvärt segt. Har ca 7gb ledigt på disken.

Har systemet i signaturen. Processorn körs överklockad till 250MHz HTT nu, multiplier på 9x, dvs 2,25GHz. Minnena körs med en 333MHz divider så de landar på ca 205MHz, 2.5-3-3-8 1T. HTT multiplier på 4x, CnQ avslaget (det har buggat lite för mig. Trots full aktivitet i WinRAR visade CPU-Z att den kördes med 5x multiplier.)
Har inte AMDs cpudrivrutiner installerade för tillfället, men det borde inte spela någon roll.

Någon som vet vad det kan vara? Är det processorn eller hårddisken, något typiskt fel? Det lutar mest åt drivrutinsstrul, kan det vara drivrutinerna för SATA eller något?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

har du 7gb kvar det är nog det på vår gammla dator hade vi ca 20gb kvar på hårddisken med windows i och då gick det segare du måste ha lite plats i hårddisken annars går det trögt det bästa man kan göra är att ha windows på en och spel videor och sånt på den andra då stör inte filerna i den ena hårddisken windows och då flyter det på bra själv är jag ganska ung och vet inte så jätte mycket men känner ett datorproffs som säger så

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Jag har 450gb HD totalt.. men jag hade rätt lite just för tillfället. Jag har haft mer, upp mot 30gb, men det spelar ingen roll ändå. Swapfilen är inte på samma disk som windows.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag låter aldrig mina partitioner ha mindre än 20-25% ledigt, och så har jag Diskeeper inställd på att defragmentera varje gång skärmsläckaren startar.

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Jag låter aldrig mina partitioner ha mindre än 20-25% ledigt, och så har jag Diskeeper inställd på att defragmentera varje gång skärmsläckaren startar.

hur fungerar det gör den det hela tiden skärmsläkaren är på då?
är det bra att defragmentera mycket?
hur startar man den där funktioen?

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk

Ja, ju mindre defragmenterad hddn är ju kortare sök/lästider.

Skaffa Diskeeper eller liknande, en bra början är att köra windows egna defrag då och då. Fast Diskeeper är som sagt bättre

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

kör du på en eller 2 hårdiskar??

går segt som fan annars

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tyckte topicen stämde överrens på mitt problem. Har ett ASUS EN6600GT PCI-E en AMD Athlon 3800+ X2 512KB L2 Cache/kärna osv osv osv. 1024MB corsair blabla ram. När jag körde 3dmark05 efter nyinstallerad dator fick jag ~3700 poäng. Nu efter 3 veckor får jag ~3000. Jag har cirkus 20 processer igång. Ingen av dem är varken minneskrävande eller processorkrävande. Vad kan vara fel?

Visa signatur

P8P67 Deluxe | 2500k @ 4.4Ghz | GTX 560Ti | 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

såg nu att du hade 2 diskar

exempel:
lägg filen eller filerna på 200gb sen packar du upp den till samsung 250 disken e det så du gör?
annars tar det fan evighet kvittar hur snabb hd du har.
packa upp från den ena till den andra hdn.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Ja, ju mindre defragmenterad hddn är ju kortare sök/lästider.

Skaffa Diskeeper eller liknande, en bra början är att köra windows egna defrag då och då. Fast Diskeeper är som sagt bättre

jag har kört både windows egna och diskeeper men vad är det som är så bra med diskeeper defragar den bättre?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Har ni sett att senaste betan av WinRar har stöd för flera trådar/processorer?
Kan nog snabba upp en del också.

Multithreaded version of RAR compression algorithm improves the compression speed on computers with several CPU, dual core CPU and processors with hyperthreading technology

http://fileforum.betanews.com/detail/WinRAR/930118351/1

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ackelind, ta en kik här och kolla så att allt ligger rätt till

Floopy, vad förväntar du dig egentligen av 6600GT?
"Min Volvo blir omkörd av grannens Ferrari, varför?!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
jag har kört både windows egna och diskeeper men vad är det som är så bra med diskeeper defragar den bättre?

Diskeeper är nog bland de bästa programmen som finns. Ja sj kör version 10 pro kanaonbra är den

Windows egna verktyg är bara skräp. Diskeeper kan också defragga MTF/paging file.

Finns många mer fördelar. Kan inte ta upp alla men använd det själva så förstår man.
Ett tips är också att använda PC tools "Registry mechanic" Det fixar registret åt dej på ett undebart sätt och snabbar upp boot och avstängning.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk

var kan man hitta diskkeeper då?
skullle vilja testa det om alla säjjer att det är så bra..

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk
Discokungen

Re: Något är fel, datorn presterar för dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Håller på att packa upp en fil i Winrar nu. 4gb DVD iso.

På 12 minuter har den kommit 70%.

Min dator har varit så här seg ett bra tag nu och jag vet inte vad som är fel. Speciellt i WinRAR märks det att något inte stämmer. Har jag lite trafik till hårddisken, t.ex. filöverföringar i ca 1mb/s så tar det 3-4ggr längre tid att packa upp en fil.

Nu har jag ingen trafik, och det går ändå fruktansvärt segt. Har ca 7gb ledigt på disken.

Har systemet i signaturen. Processorn körs överklockad till 250MHz HTT nu, multiplier på 9x, dvs 2,25GHz. Minnena körs med en 333MHz divider så de landar på ca 205MHz, 2.5-3-3-8 1T. HTT multiplier på 4x, CnQ avslaget (det har buggat lite för mig. Trots full aktivitet i WinRAR visade CPU-Z att den kördes med 5x multiplier.)
Har inte AMDs cpudrivrutiner installerade för tillfället, men det borde inte spela någon roll.

Någon som vet vad det kan vara? Är det processorn eller hårddisken, något typiskt fel? Det lutar mest åt drivrutinsstrul, kan det vara drivrutinerna för SATA eller något?

Låter lite skumt... Formatera? Datorn har säkert en fis på tvären.. Prova att installera om windows bara. Det borde räcka med en "reparation". Installera som vanligt men när du är inne där man partitionerar så väljer du reparera så ska windows installeras om med allt intakt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord.Bonde
var kan man hitta diskkeeper då?
skullle vilja testa det om alla säjjer att det är så bra..

hm det blir svårt:p

http://www.diskeeper.com/

30 dagars trial finns att ladda ner där. Sen om du vill ha det får du antingen köpa det lr gå piratvägen. Valet är ditt;)

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Ackelind, ta en kik här och kolla så att allt ligger rätt till

Floopy, vad förväntar du dig egentligen av 6600GT?
"Min Volvo blir omkörd av grannens Ferrari, varför?!"

Då jag har lyckats få 4400 med min så är det rätt lite..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Ackelind, ta en kik här och kolla så att allt ligger rätt till

Floopy, vad förväntar du dig egentligen av 6600GT?
"Min Volvo blir omkörd av grannens Ferrari, varför?!"

Båda hårddiskarna är SATA, gäller PIO-läge då också? Jag har kollat upp det där då jag misstänkte det först, men jag hittade inte riktigt iställningarna för PIO på mina SATA-diskar, bara på DVDn.

Det lutar åt formatering nu, det skulle nog behövas. Känns lite fel att man ska behöva göra det då och då, ungefär som att man tvättar bilen.

Edit: Nånting är seriöst fel. Datorn har extremt svårt för multitasking. Har jag något CPU-krävande, t.ex. hashnig av något, då är det knappt att jag kan växla över till Winamp. Tar jättelång tid innan jag får upp fönstret, sen kan musiken hacka till ett par gånger innan det blir rätt. Fick även problem med filmer igår som började hacka, kändes som man hade ca 2fps ett tag

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

såg nu att du hade 2 diskar

exempel:
lägg filen eller filerna på 200gb sen packar du upp den till samsung 250 disken e det så du gör?
annars tar det fan evighet kvittar hur snabb hd du har.
packa upp från den ena till den andra hdn.

Det spelar ingen roll om man packar upp till samma hdd som rar-filerna ligger på, det ska ändå inte ta mer än 5 minuter på någon dator. Visst, det är alltid bättre att låta diskarna samarbeta men tar det 12 minuter är det inte någon diskussion om att något är seriöst fel...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Diskeeper är nog bland de bästa programmen som finns. Ja sj kör version 10 pro kanaonbra är den

Windows egna verktyg är bara skräp. Diskeeper kan också defragga MTF/paging file.

Finns många mer fördelar. Kan inte ta upp alla men använd det själva så förstår man.
Ett tips är också att använda PC tools "Registry mechanic" Det fixar registret åt dej på ett undebart sätt och snabbar upp boot och avstängning.

låter som ett bra program det där, men hur står sig Diskkeeper mot Perfect disk då?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

jadu vem vet

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k @ 4.5Ghz | 16GB MB Corsair Vengeance | XFX Radeon HD6990 Antilles 4GB + ARCTIC Accelero Twin Turbo | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair H100 + Corsair Link | 3x500GB 1x200GB 1x74GB 2x120GB SSD| Samsung SyncMaster SA550 27" | Lian Li A71FB | Corsair HX1000W | Corsair SP2500 | Mx510 + Mx3200 |

Permalänk

Vet faktiskt inte hur "Perfect disk" är, har aldrig testat, men det kan ju iaf inte vara sämre än windows egna skräp

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)