Permalänk

Omvänd HyperThreading

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Verkar som att AMD jobbar på en medtod för att få en processor med flera kärnor att kunna simulera en kärna. Det borde innebära att prestandan hos två eller flera processorkärnor skulle kunna användas till en enkel programtråd vilket skulle ge mycket bra prestanda i enkeltrådade applikationer.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Intressant, skulle det bara finnas i nyare kärnor eller? (kommer inte åt länken, sitter på jobbet)..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Japp. K10

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Japp. K10

Ok, tänkte att det kanske var något mjukvarurelaterat som fungerade även på existerande processorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Fan vad bra! Processorn anpassar sig istället för alla program och spel ...

Permalänk
Medlem

Där kom det. Nu vill jag verkligen ha en Dual Core... det här borde ju öka prestandan i enkeltrådade apps enormt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

å andra sidan vore det ju inte första gången teori och praktik inte visar samma sak. Så jag skulle inte ta ut något i förskott, tänk bara vilka enorma prestandavinster vi skulle göra med introduceringen av DDR, AGP 8x, DDR2 etc....

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
å andra sidan vore det ju inte första gången teori och praktik inte visar samma sak. Så jag skulle inte ta ut något i förskott, tänk bara vilka enorma prestandavinster vi skulle göra med introduceringen av DDR, AGP 8x, DDR2 etc....

Men de där exemplen är ju bara uppgraderingar. Det är klart att alla tillverkare vill ha lite högre till taket när det gäller bandbredden (btw, du glömde sata2 )

Jag hoppas verkligen att det här kommer fungera och att det är skalbart till fler än två kärnor. Då snackar vi om en riktig revolution i datorprestanda

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
å andra sidan vore det ju inte första gången teori och praktik inte visar samma sak. Så jag skulle inte ta ut något i förskott, tänk bara vilka enorma prestandavinster vi skulle göra med introduceringen av DDR, AGP 8x, DDR2 etc....

Tänk hur prestandan sett ut om vi suttit på singlechannel SDR och AGP 2x. Sånt där kommer med tiden. Och dualcore är ju samma sak. Där tjänar man massvis ibland, likadant med HT.

Permalänk
Medlem

AGP är ett fulhack, den som räknade med fet prestanda med AGP var verkligen en optimist (vafan tror folk eg. när man vänder på en PCI-port )

Men rent teoretiskt sett, säg att det skulle fungera, då kommer AMD susa ifrån Intel en gång för alla, den saken känns ganska säker

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
AGP är ett fulhack, den som räknade med fet prestanda med AGP var verkligen en optimist (vafan tror folk eg. när man vänder på en PCI-port )

Men rent teoretiskt sett, säg att det skulle fungera, då kommer AMD susa ifrån Intel en gång för alla, den saken känns ganska säker

Var inte så säker. I program som stödjer dual kommer fortfarande Conroe vara mycket snabbare. Och vi vet inte prestandan på den här tekniken. Så AMD K8L kanske blir långsammare än Conroe överlag ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Var inte så säker. I program som stödjer dual kommer fortfarande Conroe vara mycket snabbare. Och vi vet inte prestandan på den här tekniken. Så AMD K8L kanske blir långsammare än Conroe överlag ändå.

Vad får dig att tro det? Det är inte dagens X2 vi snackar om här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Näe det är sant. Men nu var det denna tekniken vi snackade om. Så jag räknade bara på denna teknikens påverkan av prestandan.
Självklart har K8L andra godis som kan förbättre prestandan så den blir snabbare än Conroe. Därav ordet kanske i mitt inlägg ovan.

Men denna tekniken ensam kommer nog inte klara av att uträtta så jättemycket mot Conroe. Annan cache och bättre cachehantering i dualconfigs och de extra FPUerna kommer nog att hjälpa.
En sak som glädjer mig är att denna Anti-HT nästan kräver ett tightare sammarbete mellan kärnorna. Så delad L2 Cache ser ut som en fin möjlighet. Annars är det ju en L3 cache som får sköta den biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Näe det är sant. Men nu var det denna tekniken vi snackade om. Så jag räknade bara på denna teknikens påverkan av prestandan.
Självklart har K8L andra godis som kan förbättre prestandan så den blir snabbare än Conroe. Därav ordet kanske i mitt inlägg ovan.

Men denna tekniken ensam kommer nog inte klara av att uträtta så jättemycket mot Conroe. Annan cache och bättre cachehantering i dualconfigs och de extra FPUerna kommer nog att hjälpa.
En sak som glädjer mig är att denna Anti-HT nästan kräver ett tightare sammarbete mellan kärnorna. Så delad L2 Cache ser ut som en fin möjlighet. Annars är det ju en L3 cache som får sköta den biten.

Mjo, det är sant. Conroe är faktiskt en helt ny processor... AMD måste också komma med något nytt. AM2 räcker inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x