Permalänk
Avstängd

med tanke på att 300gigarna kostar runt tusenlappen är det rätt löjligt

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Men, det måste ju ba 250 GB-plattor. Om det va fyra 200 skulle de självklart säga att det va en 800 GB disk.

Permalänk

Inte säkert, för hårddiskarna har alltid lite plats över för säkerhetsmarginal!

det går många rykten om en kommande 960GB hdd ... bla på storagereview.com

"
If the rumors are correct, the next Seagate drive will be exactly 960GB and out very soon. That's a really weird capacity point but I think there could be some kind of hidden marketing tricks involved. This 960 could be easily "overburned" by 40GB and so hit on markets as 1TB drive even in few days then, just when the right moment arrives wink.gif

Hitachi has been very silent about their next-capacity drive plans. But their recent press releases for their upcoming Q3 new drive series did not list anything over 500GB. Although on their now-ready 160GB platters and with their 5-platter experiences they could release 800GB drive, too. Still, already long time no word about their perpendicular technology news...

Usually big stock-related companies tend to publish their new production press releases in first weeks of January/April/July/October. Is it really April news over now or not? At least the Seagate's 7200.10 announcement may be still pending in days now. 1TB news are probably not for this time...

PS!
In reality, for 1TB drive I want to get 1.1TB drive! Because of 1.1TB (decimal) is just exactly 1024GiB (binary) which is exactly 1TiB (binary) and just so every computer user would see then that his/her drive is really "1TB" wink.gif
"

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Tror på 200GBs-plattor, knappast större. Det skulle isåfall vara ett extremt stort hopp från maxstorleken nu. Är det inte 133GBs-plattors som är det största idag?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Undrar om Bodström sitter och smider planer på hur han ska kunna förbjuda dessa diskar. Det är ju uppenbart att den som tjänar pengar på privatkopiering är Seagate.
Vad har man annars för behov av 750 gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjavinden
Fel, kg är inte SI-enheten för vikt utan SI-enheten för massa som mäts i kg (kilogram)

Massa är en skalär med magnitud och utan riktning medan tyngd är en vektorstorhet med både magnitud och riktning.

tyngdkraft = mg
massa = m
tyngdacceleration = g

Jiihiihihiihii!!1

Bara för att retas så:

massa = vikt != tyngd

Massa och vikt är synonymer och mäts i kg där vikt är den gamla termen och massa är den nya standardiserade termen. Tyngd mäts i newton.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tror på 200GBs-plattor, knappast större. Det skulle isåfall vara ett extremt stort hopp från maxstorleken nu. Är det inte 133GBs-plattors som är det största idag?

Det finns väl 160GB-plattor?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Det finns väl 160GB-plattor?

Ja, seagates 7200.9 160GB disk har endast 1 platta på 160GB.

Sen får jag väl säga att massa och "vikt" inte är samma sak, massa är konstant oavsett var "massan" är medan vikt beror på gravitationen.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekor
EN Byte = 8 bitar och ingenting annat. Det gör 1KB (2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2) till 1024 byte och inte 1000....

Vem har sagt att byte är statiskt? I vissa sammanhang är en byte det minsta antalet bitar som kan adresseras, i andra sammanhang det minsta antalet bitar som krävs för att reprensentera en viss teckenuppsättning. Men visst, då det talas om 'byte' är det uteslutande en grupp av 8 bitar som menas.

Vidare så är inte 1 KiB ekvivalent med 1024 byte bara för att du lyckats härleda det ur faktumet att en byte vanligtvis är 8 bitar, utan för att för att definitionen lyder så. 1 KiB är 1024 Byte. Detta oberoende av att en byte i ett visst sammanhang är 8 bitar, och i andra sammanhang är femtioelva bitar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Sen får jag väl säga att massa och "vikt" inte är samma sak, massa är konstant oavsett var "massan" är medan vikt beror på gravitationen.

MVH

Fel. Massa och vikt e samma. Tyngd e dock en kraft.

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

Lol vilken diskution, hur kom ens massa, vikt med i diskutionen? Jaja jag vet men men. Soft att det går framåt iallafall, känns som om det stått still ett tag men det kan ju vara jag som inte riktigt hängt med också.
För övrigt så kan man ju avsluta hela byte diskutionen genom att kolla på länken till wikepedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Kibibyte

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Lite specs:

http://images.dailytech.com/nimage/1178_large_seagate_specs_p...

Hoppas att 320 GB och 400 GB kommer få drägliga priser.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Lite specs:

http://images.dailytech.com/nimage/1178_large_seagate_specs_p...

Hoppas att 320 GB och 400 GB kommer få drägliga priser.

Antal "heads" är väl det som är intressant när man mäter tätheten? Om t.ex. 400GB-disken har 3 plattor men 5 läshuvuden, så betyder det att den tredje plattans ena sida inte används. Alltså har 400GB-disken 2,5 plattor på 160GB styck.
250GB och 200GB har 1,5 plattor på 167GB respektive 133GB per platta.
Eller har jag helt fel? Frågade om detta på forumet för länge sen men fick inga svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Undrar om Bodström sitter och smider planer på hur han ska kunna förbjuda dessa diskar. Det är ju uppenbart att den som tjänar pengar på privatkopiering är Seagate.
Vad har man annars för behov av 750 gb?

Bland den absolut största majoriteten av alla privatanvändare så är piratkopiering det enda sättet (mer eller mindre) att fylla så stora diskar. Men håller man på mycket med video så är en hårddisk aldrig stor nog... Speciellt inte nu när vi snart kanske börjar spara okomprimerat HD-material på datorerna... (Även om det nog är ett tag tills privatpersoner har HD-cams).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Antal "heads" är väl det som är intressant när man mäter tätheten? Om t.ex. 400GB-disken har 3 plattor men 5 läshuvuden, så betyder det att den tredje plattans ena sida inte används. Alltså har 400GB-disken 2,5 plattor på 160GB styck.
250GB och 200GB har 1,5 plattor på 167GB respektive 133GB per platta.
Eller har jag helt fel? Frågade om detta på forumet för länge sen men fick inga svar.

Jag jobbar inte precis på seagate men jag gissar att du har rätt.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bland den absolut största majoriteten av alla privatanvändare så är piratkopiering det enda sättet (mer eller mindre) att fylla så stora diskar. Men håller man på mycket med video så är en hårddisk aldrig stor nog... Speciellt inte nu när vi snart kanske börjar spara okomprimerat HD-material på datorerna... (Även om det nog är ett tag tills privatpersoner har HD-cams).

Jag låvar att så kommer inte fallet att förbli. Hört talas om hårddisksvideo? TiVo? Stora hårddiskar åt massorna. Det är framtiden. Lagringstekniken ligger efter, vi måste ha mer och snabbare lagring. Tänk dig riktig höguplöst 1920x1080video, säj att jag vill ha alla filmer och serier (lagligt) på en maskin, istället för i bokhyllan, hur mycket platts skulle det ta? Vi antar att videon tar 40Mb/s (ren gissning) . Tänk dig 100 filmer ala 120min och 500 serieavsnitt ala 20min, totalt 22000min(ca 367 timmar). Hur många gigabyte skulle det ta upp? Jo.. 22000min * 60 s/min * 40 Mb/s * 8 b/B = ca 423 TB.....lång väg dit. Men det kommer hända.

PS (Räknade jag rätt?)

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Jag låvar att så kommer inte fallet att förbli. Hört talas om hårddisksvideo? TiVo? Stora hårddiskar åt massorna. Det är framtiden. Lagringstekniken ligger efter, vi måste ha mer och snabbare lagring. Tänk dig riktig höguplöst 1920x1080video, säj att jag vill ha alla filmer och serier (lagligt) på en maskin, istället för i bokhyllan, hur mycket platts skulle det ta? Vi antar att videon tar 40Mb/s (ren gissning) . Tänk dig 100 filmer ala 120min och 500 serieavsnitt ala 20min, totalt 22000min(ca 367 timmar). Hur många gigabyte skulle det ta upp? Jo.. 22000min * 60 s/min * 40 Mb/s * 8 b/B = ca 423 TB.....lång väg dit. Men det kommer hända.

PS (Räknade jag rätt?)

Nä (22000 * 60 * 40)/8 = 6600000 MB = 6600 GB. 9 st av den största Seagaten så har du det.

Citat:

Undrar om Bodström sitter och smider planer på hur han ska kunna förbjuda dessa diskar. Det är ju uppenbart att den som tjänar pengar på privatkopiering är Seagate.
Vad har man annars för behov av 750 gb?

Behovet att lagra undersåtarnas internettrafik i 5 år?

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

tycker faktiskt att det är bra att swec skriver perpendikulär, om det skulle stå vinkelrät lagring så skulle ialla fall jag tänka på en hårdisk på högkant. dessuton är det nog väldigt få svenskar som har så goda engelskakunskaper att de känner till det engelska ordet perpendikular så om man skall ut på en engelsk hårdvarusajt så blir det jävlit förvirrande. dessutom tycker jag att swec borde använda ordet heatpipe.

Permalänk
Medlem

Så vad är nytt med 7200.10-serien utom lagringstekniken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Antal "heads" är väl det som är intressant när man mäter tätheten? Om t.ex. 400GB-disken har 3 plattor men 5 läshuvuden, så betyder det att den tredje plattans ena sida inte används. Alltså har 400GB-disken 2,5 plattor på 160GB styck.
250GB och 200GB har 1,5 plattor på 167GB respektive 133GB per platta.
Eller har jag helt fel? Frågade om detta på forumet för länge sen men fick inga svar.

Om man följer det räknesettet så enligt min matte detta plattornas storlek (Inkl dina siffror):
200GB: 133GB-plattor (2st)
250GB: 167GB-plattor (2st)
320GB: 160GB-plattor (2st)
400GB: 160GB-plattor (3st)
500GB: 167GB-plattor (3st)
750GB: 187GB-plattor (4st)

Men... 200GB- och 250GB-modellerna väger 580g, 320GB- och 400GB-modellerna 635g och 500GB- och 750GB-modellerna 720g. Med dessa siffror så är de med större säkerhet plattorna som är viktskillnaden.

SPEKULERA!!!

Så jag hellre hade vilja sett det med att se lite frammåt:
200GB: 200GB-platta (1st)
250GB: 250GB-platta (1st)
320GB: 160GB-plattor (2st)
400GB: 200GB-plattor (2st)
500GB: 250GB-plattor (2st)
750GB: 250GB-plattor (3st)

Permalänk

liten rolig flash om hur "perpendicular recording" fungerar. Riktigt svängig musik

http://www.hitachigst.com/hdd/research/recording_head/pr/Perp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy

SPEKULERA!!!

Så jag hellre hade vilja sett det med att se lite frammåt:
200GB: 200GB-platta (1st)
250GB: 250GB-platta (1st)
320GB: 160GB-plattor (2st)
400GB: 200GB-plattor (2st)
500GB: 250GB-plattor (2st)
750GB: 250GB-plattor (3st)

Låter också lite konstigt. De 250 GB hårddiskar jag har haft (har) är rejält tjockare än de hårddiskar som jag vet har 1 platta.

Edit: Rolig flash

Permalänk
Medlem

När tror ni dom kommer släppa 1tb hdd?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tror på 200GBs-plattor, knappast större. Det skulle isåfall vara ett extremt stort hopp från maxstorleken nu. Är det inte 133GBs-plattors som är det största idag?

Hela grejen med perpendikulär lagring är att det möjliggör mycket större HDDs. Och inledningsvis så kommer vi få se att plattstorleken kan öka kvickt en tid.

Permalänk
Medlem

nått jag missat eller ska hårddisken stå på högkant? fast dagens diskar kan ju ligga lite hur som hellst?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
undrar hur mycket denna hårddisk väger ...

Det intressanta är ju hur mycket den väger när den är full

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
tycker faktiskt att det är bra att swec skriver perpendikulär, ..... dessutom tycker jag att swec borde använda ordet heatpipe.

lite vett i arnearne.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående om att det borde kallas "vinkelrät" istället för "perpendikulär" på svenska. Använd språket!

Men det är ju ändå inte så illa som ex. "manufaktör", suck...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Fel. Massa och vikt e samma. Tyngd e dock en kraft.

om du skickar upp en metalklump med massan 1kg i rymden kommer massan förbli den samma oavsett avståndet till jordens centrum, däremot kommer vikten förändras i förhållande till hur stark gravitationskraften är, därav är vikt och massa inte samma sak.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

Ju mer hårddisk, desto större förlust vid krash.
Jag håller mig vid flera 250 gigare istället. Om en krashar har man kvar all info på de andra diskarna...Tycker jag iaf.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.