MAC inget för spelnördar?!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

va??!! jag som trodde att Macintoshs datorer va den givna valet för gamers... nu blir jag jätteöveraskad av att läsa detta....

Permalänk

aa men det där tror då inte jag fan på NEVER

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk

Pinsam människa.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
va??!! jag som trodde att Macintoshs datorer va den givna valet för gamers... nu blir jag jätteöveraskad av att läsa detta....

Macintosh är det givna valet för gamers, men inte Mac OS X.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka, eller varför skriver man en "artikel" baserat på ett inlägg av nån bloggare på Internet?

Dock så skulle jag gärna vilja veta vad det är som gör att spelen går så mycket sämre under OSX, om det nu stämmer. Är det spelen som inte är optimerade för icke-DirectX-APIer, eller är det operativsystemet som tar upp för mycket resurser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Nyhetstorka, eller varför skriver man en "artikel" baserat på ett inlägg av nån bloggare på Internet?

Dock så skulle jag gärna vilja veta vad det är som gör att spelen går så mycket sämre under OSX, om det nu stämmer. Är det spelen som inte är optimerade för icke-DirectX-APIer, eller är det operativsystemet som tar upp för mycket resurser?

Killen "Gabe" jobbar för www.1up.com som är en hyffsat stor gamersite, det är han som gjorde testen. Så det är inte bara nån bloggare som suttit sig ned och testat. Men givetvis hade jag litat på det mycket mera om tex. Anandtech hade gjort testen, men det kommer väl.

Sen om han hade laddat ned ATI Tool och klockat upp sitt X1600 så hade han nog fårr en hel del mer FPS i windows miljön. Fast nu pratar i okunnighet jag har ingen aning om OSX har några program för att klocka upp grafikkorten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Nyhetstorka, eller varför skriver man en "artikel" baserat på ett inlägg av nån bloggare på Internet?

Dock så skulle jag gärna vilja veta vad det är som gör att spelen går så mycket sämre under OSX, om det nu stämmer. Är det spelen som inte är optimerade för icke-DirectX-APIer, eller är det operativsystemet som tar upp för mycket resurser?

Uppenbarligen så är det för att systemet är "Underklockat" med 20% under OSX. Under XP finnes ingen sådan begränsning. Det vore dock intressant och se om detta verkligen gör sådan massiv skillnad, då det borde vara förhållandevis lätt att klocka upp datorn till den hastighet som XP kör det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Men är det inte så att man emulerar XP genom OSX med Boot Camp?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

För om det emuleras så är det ju inte alls märkligt att det går sämre med spelen på OSX genom en emulering då själva emuleringen tar en jäkla kraft av datorn.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Uppenbarligen så är det för att systemet är "Underklockat" med 20% under OSX. Under XP finnes ingen sådan begränsning. Det vore dock intressant och se om detta verkligen gör sådan massiv skillnad, då det borde vara förhållandevis lätt att klocka upp datorn till den hastighet som XP kör det.

Som jag fattat det gäller nedklockning också i windows, det är inte OS som sköter nedklockning. Det är nedklockat som standard i grafikkortets bios.

Knashatt: Borde inte en emulerat OS borde ha mycket sämre prestanda än ett native OS?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Knashatt: Borde inte en emuleratt OS borde ha mycket sämre prestanda än ett native OS?

Ja, ett emulerat OS har sämre prestanda än om samma OS körs "på riktigt".
Det är ju det jag skriver. Då är det ju inte alls konstigt att ett spel som körs på OSX (där XP emuleras) går sämre än på XP.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Ja, ett emulerat OS har sämre prestanda än om samma OS körs "på riktigt".
Det är ju det jag skriver. Då är det ju inte alls konstigt att ett spel som körs på OSX (där XP emuleras) går sämre än på XP.

Jo det är det, spelet borde gå sämre på Windows XP för det får mindre resurser än vad OSX får så det borde gå långsammare. Om jag skulle emulera OSX på min windows burk nu skulle Windows XP fortfarande gå snabbare än OSX pga att det alltid får mer resurser än vad OSX får. För att det är det primära operativsystemet.

För på en Mac är Windows XP det emulerade OS:t och OSX är det Primära. Emulering går väl som regel alltid långsammare än äkta programvara. Typ. Om jag har en Playstation 2 emulator så skulle det givetvis gå långsammare på min burk än ett äkta Playstation 2 går.

Inte för att bootcamp funkar så men typ bara för diskussionens skull.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

5 spänn säger att det beror på grafikkortets drivrutiner samt att macar inte kan köra spelet i d3d utan opengl och opengl optimeringen kanske inte är lika bra på d3d i många spel.

Windows "emuleras" väl knappast på de nya intelmacarna?

Visa signatur

/
Life is like a DDR-ram chip
you never know what your going to get

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jo det är det, spelet borde gå sämre på Windows XP för det får mindre resurser än vad OSX får så det borde gå långsammare. Om jag skulle emulera OSX på min windows burk nu skulle Windows XP fortfarande gå snabbare än OSX pga att det alltid får mer resurser än vad OSX får. För att det är det primära operativsystemet.

För på en Mac är Windows XP det emulerade OS:t och OSX är det Primära. Emulering går väl som regel alltid långsammare än äkta programvara. Typ. Om jag har en Playstation 2 emulator så skulle det givetvis gå långsammare på min burk än ett äkta Playstation 2 går.

Inte för att bootcamp funkar så men typ bara för diskussionens skull.

Jamen det är ju exakt det jag har skrivit hela tiden.

Att spela ett spel som är programetat till XP på OSX genom emulerat XP går långsammare än att spela ett spel som är programerat till XP på XP.
Då är det väl inte så konstigt att spelen går sämre på OSX?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faerie
5 spänn säger att det beror på grafikkortets drivrutiner samt att macar inte kan köra spelet i d3d utan opengl och opengl optimeringen kanske inte är lika bra på d3d i många spel.

Windows "emuleras" väl knappast på de nya intelmacarna?

Nej emuleras inte,

Samt det kvittar totalt HUR det körs o.s.v spelet flyter sämre det är fakta, med andra ord går bättre att spela det under Windows. Där med basta. Så för för OSX bästa intresse är att nu fixxa detta, borde vara helt möjligt dock.

Knashatt: Samt spelet emuleras inte, det är native binary Kompilerat för MAC os X, ingen emulering här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag frågar åter eftersom jag inte har fått svar på det än:

Emuleras XP genom Boot Camp?
Eller hur fungerar Boot Camp?

EDIT:
MugiMugi. Okey. Tack för infon.
Då är det alltså själva OSX som har problem med spelen?
Eller är det så att speltillverkana programerar spelen först till 2000/XP och sedan enbart gör någon översättning till OSX?

Då brukar prestandan bli lidande.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Nej emuleras inte,

Samt det kvittar totalt HUR det körs o.s.v spelet flyter sämre det är fakta, med andra ord går bättre att spela det under Windows. Där med basta. Så för för OSX bästa intresse är att nu fixxa detta, borde vara helt möjligt dock.

Knashatt: Samt spelet emuleras inte, det är native binary Kompilerat för MAC os X, ingen emulering här.

Javisst, när programerarna får ut tungan ur MS arsle och slutar satsa 90% av resurserna på directxoptimering.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Killen "Gabe" jobbar för www.1up.com som är en hyffsat stor gamersite, det är han som gjorde testen. Så det är inte bara nån bloggare som suttit sig ned och testat. Men givetvis hade jag litat på det mycket mera om tex. Anandtech hade gjort testen, men det kommer väl.

Sen om han hade laddat ned ATI Tool och klockat upp sitt X1600 så hade han nog fårr en hel del mer FPS i windows miljön. Fast nu pratar i okunnighet jag har ingen aning om OSX har några program för att klocka upp grafikkorten.

"Gabe" är tecknaren för Penny-Arcade, och även om jag tycker om deras seriestrippar och bloggar så är det väl ingen rejäl tyngd bakom de uttalanden de gör till den grad att det är "nyhetsstoff": "Windows betydligt bättre på spel än OSX!".

Permalänk
Medlem

Test gjort av en kille som sitter och skriver serier. Test gjort på en macbook som har ett nedklockat grafikkort. Test gjort för bara 1 spel.

För att bevisa något som alla redan visste eftersom spelen är optimerade för directx.

Väldigt meningsfull nyhet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag frågar åter eftersom jag inte har fått svar på det än:

Emuleras XP genom Boot Camp?
Eller hur fungerar Boot Camp?

Som sagt.. Det är ingen emulering nånstans. Boot camp gör att du kan boota Windows XP som ett helt annat operativsystem på din Mac. Dualboota alltså.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
"Gabe" är tecknaren för Penny-Arcade, och även om jag tycker om deras seriestrippar och bloggar så är det väl ingen rejäl tyngd bakom de uttalanden de gör till den grad att det är "nyhetsstoff": "Windows betydligt bättre på spel än OSX!".

Är det inte det så med 50% av alla nyheter startar? En person gör en upptäckt. Som exempel: Om nån kille på ett forum kommer på att man kan låsa upp ett Radeon X800 så det blir ett renodlat Radeon X1800, så blir det snabbt stora nyheter på de flesta siterna. Sen att det kanske bara går att göra med ett slags märke spelar väl ingen roll.

Att en person kommer på att Windows på en Mac ger 50% bättre FPS i WOW tycker jag är nyheter. Jag tycker däremot att rubriken på nyheten är ruskigt vinklad och suger rent utsagt. En bättre rubrik hade väl varit tex.

"Betydligt bättre prestanda i Windowsversionen av World of Warcraft än med OSX versionen med samma dator"

Men då hade givetvis inte nyheten dykt upp på IDG.

Om detta visar sig vara en trend och även gäller andra spel (som Gabe skulle testa och rapportera tillbaka om) så tycker jag det är en stor nyhet. Särskilt när ingen skrivit om detta tidigare.

Men nyheter behöver inte vara meningfulla heller, 90% av allt som skrivs är väl skräp som ingen bryr sig om

Edit: När jag läser mitt inlägg själv så håller jag nog med dig nu

Knashatt: Tror du missar min poäng eller jag din. Det emulerade OS:et borde gå långsammare (så långt är jag med dig). OSX borde vara snabbare i spel eftersom Windows XP är 20% snabbare på en än Intel Mac än än Intel PC. Men nu är det det inte så. (Där förlorar jag dig)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

jag är 100% säker på att det beror på att spelen är mycket bättre optimerade för windows XP. Och alla vet att OSX har en överlägsen RAM hantering jämfört med windows XP vilket pekar ännu mer på att det är spelets fel och inte OSets.

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att spela Q3, BG2 och Civilization III på Mac - så visst är det för spelnördar

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Nej Windows XP emuleras inte via Boot Camp, det hjälper till att installera Windows på Macen. Bara något enstaka program som måste vara på.

Tror faktiskt Mac OS X är en sämre spelplattform, dels pågrund av att själva interfacet drar mycket resurser (jag har själv Mac OS X jag vet) och att DirectX kanske är mer utvecklat än OpenGL??

Sen är det ju så att utvecklare kanske satsar mer på spelet till Windows och gör en snabb port till OpenGL, men som kunde gjorts mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Det verkar faktiskt vara OpenGL vs. DirectX som gör skillnaden.

Jag utförde precis världens mest ovetensakapliga test genom att ställa mig i OG och kolla ut över banken, auktions huset osv. Med OpenGL fick jag ~10-12FPS, när jag 2 minuter senare kollade ut över exakt samma område med samma inställninger fast med directX istället så fick jag ~20-24FPS, dvs. ganska exakt dubbelt så mycket.

Datorn som användes var en Athlon64 3000+ med 1GB PC3200 och ett X800XL med catalyst 6.3. Upplösningen var 1280*960, alla effekter påslagna och allt utom "terrain distance" och "enviorment detail" på max, dessa 2 var iställda på medium. Ingen AA, 8x Quality AF.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

ATI har ju aldrig varit bra på OpenGL sidan. Kanske där problemet ligger.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
ATI har ju aldrig varit bra på OpenGL sidan. Kanske där problemet ligger.

Det kanske förklarar lite av skillnaden men om ett ATI kort är dubbelt så snabbt med DX så lär ett Nvidia kort ändå vara mycket snabbare i DX det med.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Kanske har fel men använder inte wow opengl på windows med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det kanske förklarar lite av skillnaden men om ett ATI kort är dubbelt så snabbt med DX så lär ett Nvidia kort ändå vara mycket snabbare i DX det med.

Aaah det är sant faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det kanske förklarar lite av skillnaden men om ett ATI kort är dubbelt så snabbt med DX så lär ett Nvidia kort ändå vara mycket snabbare i DX det med.

Vad jag vet är inte ett atikort dubbelt så snabbt på DX, utan hälften så snabbt på opengl.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.