Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fps!

Hej!
Till att börja med så vet jag att tråden inte ska vara i den här katekorin men jag vet inte vilken den ska vara i så....
Men iaf jag har en fråga om fps,märker men någon skillnad på 75 och 100 fps?

Permalänk

Suck.. Du tror inte att du skulle kunna utveckla lite? Vilket spel? Vilka omständigheter?

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk

Det spelar väl ingen roll vilket spel man spelar!!!

Människans öga pallar inte mer än 72 bilder i sekunden(FPS) så du KAN helt enkelt inte märka någon som helst skillnad om du kör 73 fps eller 140 fps. Dessutom så märker du inte någon skillnad på 60 fps och 70 ändå.

PS: denna tråd ska vara i Grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Det spelar väl ingen roll vilket spel man spelar!!!

Människans öga pallar inte mer än 72 bilder i sekunden(FPS) så du KAN helt enkelt inte märka någon som helst skillnad om du kör 73 fps eller 140 fps. Dessutom så märker du inte någon skillnad på 60 fps och 70 ändå.

PS: denna tråd ska vara i Grafikkort.

Tycker ThirddOracle ska googla först. Människans öga paller mer än det du säger. Hade en länk nånstans där us navy ( kanske fel org ? ) gjorde en test och kan säga att det var inte under 100 fps. Verkar inte hitta den just nu, fast google lär ha det kvar.

Permalänk

Kan ju ha att göra med skärmen också..

Permalänk

ja märker stor skillnad på 75 och 100fps när ja spelar cs.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

under 70 fps så märker jag hack och sånt, känns som slowmotion men ändå inte.
Men det försvinner oftast när jag kommer upp över 100 fps...

Mvh / TiGGr

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk
Medlem

CS Fps är inte som mordena spel där man kan ha 40 fps och tycka att det inte segar eller laggar, men i CS så räcker det med 60 Fps så tycker man det laggar apa!

Visa signatur

Gillar ni mej??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dontfuck
CS Fps är inte som mordena spel där man kan ha 40 fps och tycka att det inte segar eller laggar, men i CS så räcker det med 60 Fps så tycker man det laggar apa!

Det stämmer faktiskt. Det var därför jag frågade vilket spel han pratade om.

För övrigt tror jag (speciellt när det gäller CS) att det varierar från person till person. Är man riktigt van vid 100 fps i CS och plötsligt börjar spela med 70-75, kommer man se skillnad och man lär störa sig på det rejält. Har nämligen sett detta fenomen själv bland bekanta.
Men däremot tror jag att som "ovan" skulle man inte kunna se någon skillnad (det gör iallafall inte jag).

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

Um. Brukar man inte säga att människoögat ligger runt 25-30? Eftersom PAL standarden är 25 och NTSC 30? Visst märker man skillnad imellan 25 och 30 just. Men det skiljer nog från person till person, samt bör man observera att ögonen inte är låsta vid någon bestämd hastighet. De kan variera med personens fysiska tillstånd, så om man koncentrerar sig kan man säkert märka av skillnader i högre fps.

I spel och sånt har jag tänkt att man märker av fps-skillnader i högre nivåer än vanligt på grund av till exempel:

En skärm skickar ut en bild i taget, bild, bild, bild, bild. Och så fungerar det inte i verkligheten, om du drar din hand snabbt framför ögona så blir det suddigt efter handen, eftersom ögonen blir exponerade för ljus under en viss tid, vilken det blir en bild. Något sådant händer inte grafiskt i en dator. Dock borde detta simuleras med en låg-responstid plattskärm.

Det andra exemplet är nästan samma sak som det första, och det har att göra med att i verkligheten så (såhär lyder iaf den allmänna uppfattningen) när vi rör oss från en sträcka A till B så infinner vi oss på alla platser imellan A och B. (Exempel: Vi kan inte röra oss i jättehög hastighet och närma oss en väg, och i ena stunden vara på ena sidan av väggen, och andra stunden vara på andra sidan av väggen.) I en värld såsom CS är det inte direkt såhär. Visst, de har bra object-collision-detection. Men när bilderna renderas så om en spelare rör sig så får du inte alla bilder då han rör sig från A till B, utan han rör sig i så många steg som du har FPS. Så om någonting rör sig väldigt fort i ett spel, exempel kanske ett tåg. Och du har 40 fps (Vi utgår ifrån att ögat bara kan hantera 25 just nu) så ska det här tåget röra sig en lång sträcka A -> B på en sekund. Men du kommer bara se den röra sig 40 steg. Och eftersom stegen är ganska långa, så ser det hackigt ut. Därför du inte får någon tids-exponering, som ditt riktiga öga får från allt ljus i verkligheten.

Tja, okey. Första exemplet och det andra var väl i princip samma sak. Men att ett öga skulle klara av över 100 fps, det låter ju minst sagt främmande. Har faktiskt aldrig hört det förut, säger inte att det är fel, bara att jag tvivlar mycket

Ska kolla upp det, alltid bra att ha riktig fakta istället för spekulationer.

EDIT: Oj, vad man lär sig via Google!
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/How_many_FPS_huma...

Ögon är häftigare än jag trodde ^__^

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant länk till 100fps.com, läsvärt för alla!

Permalänk
Medlem

Så är det ju faktiskt generellt så att när nån CS-spelare möter någon som är bättre än honom så måste han ha nånting att skylla på. Lag, fusk etc.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Använd sökfunktionen, finns hur många trådar som helst om detta. Sätt en bättre rubrik nästa gång.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015