Permalänk
Medlem

Lär dig c++

jag har knåpat ihop en guide om hur du lär dej att använda c++ .
ps(dissa stavfel)

Oavsett vem du är. Hur gammal du är, var du kommer ifrån eller vad du har för kunskaper sedan tidigare, så kan jag lova dig att du har hela världens möjligheter för att lära dig programmera. Det enda du behöver är ditt tålamod. Du kommer kunna få breda kunskaper utan att behöva vända på en ända liten slant. All den kunskap du behöver kommer du kunna hitta på internet.

Jag skriver för att insperera folk till att lära sig programmera och ta del av ett av de populäraste programmeringsspråket. Jag kommer bara berätta kort om vad c++ är för något. Jag kommer sedan förklara vad du behöver för att börja programmera, låta dig skriva ditt första program och beskriva víktiga begräpp.
Men vad väntar vi på då? Låt oss slänga oss in i c++s underbara värld.

Vad behöver jag för att programera c++?

För att skriva dina program behöver du egentligen bara två saker på din dator, en textbehandlare (t ex notepad, word ect) och en kompilator (t ex MinGW GCC, Borland C++)
Själv tycker jag att, i alla fall nu i början, du ska använda DEV-C++. Där finns det både en textbehandlare och en kompilator i ett. Den har även en snygg och lätt layout och ett par fiffiga funktioner.
Så börja med att tanka ner DEV-C++, vilket du gör här: http://www.bloodshed.net/dev/d evcpp.html

Skrolla ner och tanka 4.9.9.2. ( http://prdownloads.sourceforge .net/dev-cpp/devcpp-4.9.9.2_se tup.exe )

När du installerat så öppnar du lättsamt programmet. Titta runt lite, testa att klicka runt lite och se vad som händer, detta kommer bli din nya arbetsplats. Sedan när du arbetar kommer det se ut något sånt här: http://www.bloodshed.net/dev/i mages/main.png med en massa, just nu, ’olästlig’ text.

När nyfikenheten har släppt lite är det dags för dig att skapa ditt första program.

Dra upp muspekaren och klicka på File -> New -> Source File. Sådär, nu kom det upp ett fönster och det är bara att börja skriva.

–- Skriv ditt första c++-program –-

Nu ska ni få skriva ert första program i c++. När ni sedan läser texten som jag har skrivit så ta _INTE_ och kopiera den och bara dra in den i din kompilator. Jag gjorde detta i början, man får en bra överblick men man lär sig inget. Ta först och läs igenom koden jag skriver och försök klura ut vad de olika orden är till för och vad själv programet gör. Det är naturligt att du förmodligen inte kommer ha ett enda rätt.
Ta nu och skriv in:

Ditt första program:
____________________________ ___
// Koden börjar här
// Mitt första program, hello.cpp – Skriver ut ”Hej Sweclockers” på skärmen.

#include <iostream>

int main ()
{
using namespace std;

cout << "Hej Sweclockers!"; // Skriver ut “Hej Sweclockers”
cin.get();

return 0;
}

Sådär. Det var koden. Ser ganska krångligt och nytt ut va? ”Men vafan”tänker du, ”Jag vill ju ha lite action också, va”, jodå det ska du absolut få uppleva. Det är faktiskt enklare än du tror att köra sina program.

Dra upp musen och klicka på Execute -> Compile and run.
Ta och spara filen i ”Mina dokument”. Grattis du har precis skapat ditt första program, och va enkelt det var. I framtiden tycker jag att du ska spara alla dina program i en speciell map, du kan namnge den t ex ”Mina C++-program” och lägga den i Mina Dokument. När du har kompilerat sparas även ditt program på samma ställe och med samma namn som din fil (”hello.cpp”, ”hello.exe” sparas alltså på samma ställe) så att du kan köra dina program när du vill.

Men nu ska du få lära dig om hur programet fungerar.
De två första raderna börjar med ”//”. Hela raden som kommer efter de två snesträcken hoppas över av kompilatorn och här kan du skriva vad som helst. Det kallas en ”kommentar” och är gjort för att du ska kunna skriva ner vad du har gjort, och vilka delar av programet som gör vad. Det är SKITVIKTIGT att du kommenterar hela tiden, jag lovar dig att när du skriver långa program i framtiden kommer du tappa bort dig. Tänk att du har skrivit 200 rader kod under en dag. Du går och lägger dig på kvällen och vaknar på morgonen. När du ska köra programet fungerar det inte. Hela koden ser ut som en jävla röra och du förstår inte riktigt vad allt gör. Så kommentera för guds skull.

Nu kollar du på rad fyra i ditt program. Include som du kanske vet, betyder ungefär ”ta med” och hela stycket betyder att ditt program använder någon av kommandona som ligger i filen ”iostream.h” som du får med när du installerar din kompilator. Om du i framtiden hittar gammal kod på internet eller i en bok där det står: ”#include <iostream.h>” så är det föråldrad kod. Du behöver bara veta nu att det måste stå <iostream>. Va bered på att du kommer va tvungen att skriva detta i varje program du kommer skriva.

Vidare till rad 6. Det är här programmet börjar. Jag ska ej förklara exsagt vad det betyder men du kommer få ha med det i de flesta program du skriver, alla nu i början.

Det intressanta kommer på raden efter. Som du lägger märke till finns det en ”{” där. (Nej det är inte en parantes). Man säger att denna inleder kroppen. Varje program börjar med en sån och avslutas med en. Mycket viktigt.

Där nedanför står det ”using namespace std” detta är lite klurigt och hör till <iostream> den kom till när det ändrades från <iostream.h>. Du behöver bara veta att du alltid ska sätta den efter kroppens början och att den ska finnas med så länge du han ”inkluderat” iostream.

Det där va väl inte särskillt intressant för en nybörjare. Men har du varit flitig och läst ner hit är det dags att gå igenom det intressanta.

Du ser att det står cout. Jag som nybörjade trodde att det var någon form av count (räkna). Men det uttalas C-out (c ut). Det betyder att programet skickar ut något. Ett täcken eller ett stycke text. Efter cout kommer det två ”<<” som igen också tyder på att programet skickar ut något ocn inte in. Därefter står det ”Hej fragbite” och du kan ändra texten hur du vill, bara du inte tar bort situationstecknerna.
Sist i raden ser du (precis som efter using namespace std) ”;” Detta är inte ett kolon utan ett semikol som berättar för kompilatorn att ”Här tar sattsen slut” glömmer du ett sånt på något ställe som du ska ha det på så kommer inte programet att fungera. Du behöver inte ha det i kommentarer för dem hoppar kompilatorn över. Inte heller där du ”inkluderar” en fil eller efter int main.

Under det stycket står det ”cin.get()” du behöver bara veta att om du ej skulle haft med denna skulle programmet bara poppat upp och stängts ner efter ½ sekund. Testa själv att ta bort den. Bra att veta kan också va att man måste tycka på Enter för att ”komma förbi” den. Lägg till en till cin.get() och se att du måste trycka på enter två gånger för att programet ska avslutas.

Ignorer return 0. Det betyder bara kortfattat att det inte blir något returvärde. Inget du måste lägga på minnet än.

Sådär. Det var ditt första c++ program. Jag är säker på att om du har kommit så här långt så finner du inga gränser i vad du kan göra med c++. Nu har säkert hört talas om spelet counter-strike ;). Det är främst programmerat i c++.

Nu! Laddad med dina nya kunskaper ska jag gå igenom ett nytt program. Kanske lite instressantare än det förra.
Skriv in detta med dina snabba fingrar:

Ditt andra program:
___________________________

// Koden börjar här som vanligt
// Mitt andra program, lite roligare – använd variabler och cin

#include <iostream> // känner du igen

int main ()
{ // kroppen börjar här
using namespace std;

int alder; // här sparas åldern

cout << "Hej fragbite!" << endl;
cout << "Hur gammal är du kära användare: ";
cin >> alder;

cout << endl << alder << " år gammal? Vilken utvärkt ålder att börja programmera i";
cin.get();
cin.get();

return 0;
}

Ganska mycket nytt va? Du känner igen början va. Samma gamla visa.
Men på rad 11 hittar du något nytt. ”int alder” Som du ser är det samma som int main, men tänk bort det för en stund. Ordet alder är en så kallad ”variabel”. Variablar är ett av det viktigaste i hela programmeringen. Men vad är en variabel?
Jo en variabel är ett ställe i datorn, i minnet, där information kan sparas. Vår variabel heter ”alder” just för att den ha med åldern att göra. Det finns många regler på hur variabler får se ut. Jag ska nämna du viktigaste.

De får inte innehålla ”åäö” eller några andra tecken. Bara a-z och siffrorna. (t ex inte ålder)

Det får inte börja med en siffta (t ex 1337ejag)

Man får blanda stora och små bokstäver med det är inte samma sak (te x HaxXor och haxxor är inte samma variabel.)

En variabel får högst vara 32 tecken lång och inte innehålla mellanrum. (te x inte ”en variabel”)

De va de enklaste reglerna. Det finns också många olika typer av variablar, den jag använder just nu heter ”interger” förkortas int. Den kan bara lagra heltal. Om du skulle tex skriva in att din ålder va 14.6 år gammal skulle bara decimalen bara plockas bort och det skulle bli 14 år. Inte 15 som många tror. Talet avrundas inte. Om du vill ha med decimaler får du ta bort int och skriva in ”float” i stället.

Längre ner står det, samma som innan, programmet skriver ut ”Hej Sweclockers” men efter det står det ”<< endl”. Endl betyder på engelska ”End line” alltså motsvarar en entertryckning kan man säga. Texten hoppar ner till raden under. Annars skulle det vara ganska fult om allt kom på en ända rad. ”<<” måste du ha för att skilja endl mot det andra textstycket.

Raden under känner du igen och du förstår att den kommer precis under det andra när du sedan kör programmet. En sak som du säkert la märke till är att det ej skrevs ut ”åäö”, se detta inte som ett problem utan tänk bara bort det till en början. Du kommer lära dig skriva dem med tiden.

Strax där under ser du det nya. ”cin >> alder” Bra att veta är att det inte utalas cin, utan ”c-in” och betyder att det talet som du skrev in efter det andra stycker sparas i datorn i variablen alder. Ganska smidigt va? Lägg märkte till att det står ”>>” och inte ”<<”. Det är för att visa att datorn tar emot information istället för att skicka ut med hjälp av cout.

Du känner igen slutet. Men du kanske undrar varför det finns två ”cin.get()”, nej det är inte för att detta är ditt andra program utan för att du använder ”cin” i programmet. Gör du det, så måste du ha två stycker cin.get() i slutet. Annars stängs bara programmet ner. Även om du har fyra stycken in i ett framtida program behöver du bara två cin.get().
Samma vanliga return 0, du behöver inte ha med det i ditt program. Men jag har det som en vana. Men för att spara lite rader kan du ta bort det om du vill.

Men det finns långt mycket mer än så man kan göra med sina variabler. Läs igenom exemplet här nedan och skriv sedan av det i din kompilator (Kopigera det ej)

Ditt tredje program:
____________________________ _____

// Koden börjar här som alltid
// Ditt tredje och sista program från denna tråden – Andra variabelfuntioner

#include <iostream> // ska alltid vara med

int main ()
{ // kroppen börjar här
using namespace std;

float pi = 3.14159, radie;
int svar;

char namn[32]; // det får plats 32 tecken

cout << "Hej och välkommen, var vändlig mata in ditt namn: ";
cin >> namn; // namnet sparas
cout << "Tack så mycket " << namn << endl;

cout << "För att jag ska räkna ut arean så måste du mata in radien: ";
cin >> radie;

svar = pi * radie + 0.50;

cout << "Här får du ditt svar avrundat: " << svar << "." << endl << endl;
cin.get();
cin.get();

return 0;
}

Sådär, efter många ändringar fungerade det visst till sist. Erkän att det börjar bli ganska intressant nu också. Dock så är det ganska mycket nytt, men du får försöka hänga med så gått du kan.

Det första nya kommer på rad 10. Som jag har nämnt innan så måste din variabel va av typen float om du vill ha med decimaler. Lägg märke till att du inte kan använda ett decimaltecken, utan en decimalpunkt. Sedan tilldelar vi variabeln pi ett värde (3.14159) sen kommer det ett decimal tecken. Det betyder att nu har vi tilldelat pi ett värde, efter det så skapar vi ännu en variabel av samma sort (float). Du kan även tilldela variabeln ett värde efter du har skapat (deklarerat) den. Du skriver bara ”variabel = 20;”

Där under känner du igen, det deklareras en variabel av typen interger.
På raden under händer det en spännande sak.
Char betyder character som kan översättas till tecken (betyder normalt karaktär) vilket beskriver det ganska bra. Char är en variabel som kan lagra tecken (a, b, c, #, !, + mm)
Okej! Så en char är en variabel som kan lagra tecken. Men vad betyder då ”[32]” som kommer efter. Jo om du kollar på kommentaren efteråt så förstår du nog. Jo det betyder att det får platts 31 tecken i variabeln. Se hur fittigt det är med kommentarer. Men det har uppkommit ett problem. Tänk om någon skriver in fler än 31 tecken (Mm får bara plats 31 tecken i en char som kan lagra 32). Vad som händer då är att det inte fungerar. Inte så särskilt smidigt va. Därför har det kommit en ny sorts variabel i c++ som heter ”string” (snöre, tråd). Den har möjlighet att skifta i storlek efter behov. Testa nu att ta bort ”char” och skriv dit string i stället. Du måste även ta bort [32]. Sådär, ett problem mindre i världen.

Det efterkommna raderna känner du nog igen de flesta. Men på rad 22 händer det något spännande. Vi ger variabeln svar värdet av de två andra variablerna gånger varandra. Ja det går faktiskt att göra så. Du kan även divedera( / ), addera ( + ) och subrahera ( - ) och lite till som jag ej ska gå in på. Så detta är väldigt intressant men vafan tänker ni, varför har killen tagit med ( + 0.50 ). Okej jag ska försöka förklara, men ställ in dig på att du inte kommer förså. Envisas du med att lära dig det så läs förklaringen igen.
Om du läser på utskriften så ser du att det är arrunat. Jag ska förklara igenom ett exempel.
Du skriver in att radien är 5. Då tar programmet och multiplicerar 5 med pi (3.14159) och får svaret 15.70795. Denna summa sparas i variabeln svar som är av typen int. Som du vet så kan inte interger lagra decimaler utan plockar bara bort dem. Men vi vill få svaret avrundat till 16, inte till 15. Därför lägger vi till 0.50 och svaret blir 16.20795. Decimalerna plockas bort och vi får svaret 16. Skulle däremot svaret varit 15.489 så lägger vi till 0.50 så blir det 15.989, decimalerna plockas bort och det avrundas neråt. Man kan få svaret avrundat på andra sätt, men det är ofta på detta sättet man tänker när man programmerat, så ville få upp det speciella tänket i era huvuden.

Ni känner igen resten av programmet. Två cin.get() imed att vi använder cin.

Sådär goda människor, nu har ni fått reda på de simplaste grunderna i det underbara språket C++. Har ni kommit så är långt så ligger världen utsträckt för er. Oändliga möjligheter. Men som de flesta inte förstår tar det tid att lära sig, man lär sig snabbt och lätt men det är så mycket man måste lära sig. T ex hela den guiden har jag skrivit direkt från huvudet (såklart har jag kollat upp hemsidorna och testat programkåden) utan att alls pluggat in C++. Allt jag kan har jag lärt mig på mindre än ett halvår. Började i Julas säger mitt guldfiskminne, till mig. Jag har läst på internet och köpt en bok (C++ programmering, femte upplagan. Av: Stephen Prata, har inte läst klart den)

–- Vad ska jag göra nu? –-

Själv tycker jag, efter egen erfarenhet, att du ska ta och läsa lite guider på internet och försöka utöka dina kunskaper. Jag ska ge er några länkar ni garanterat kommer ha nytta av. Jag skriver sidorna och sedan en kort beskrivning om dem nedanför. Spänn säkerhetsbälterna och gör er redo att ta nästa kliv!

http://www.blinkenlights.se /

Den första sidan jag tippsar om. Detta var den första sidan jag kom in på om c++. Blinkenlights handlar allmänt om programmering av alla slag. Det är en trevlig sida med en lätt och smidig design.
Blinkenlights innehåller ett simpelt forum (vet ej hur aktivt det är) och ett ganska stort artikenutbud. En perfekt c++ guid uppdelad i 18 delar. Perfekt att lära sig c++ ifrån. Du kan hoppa över steg två eftersom du redan har en kompilator. Glöm bara inte att skriva cin.get() i slutet.

http://www.cplusplus.nu /

Cplusplus hittade jag efter att jag tröttnat på blinkenlights för att jag behärkade dess guider. Blinkenlights forum är för vardagligt och saknar trådar om c++ tyckte jag.
Så denna sidan passade mig perfekt. De har en liten sida med guider (kurser) där man även att bygga ut sina kunskaper. Dock är dem inte lika på som på den översta sidan. Dock tycker jag du ska bli medlem för det exelenta forumet. Smidig design och enkelt att använda. Bli medlem.

http://www.cplusplus.com/doc/t utorial /

En annan sida med lite guider. Jag länkade direkt så du slipper klicka runt. Jag använda mig inte av denna, men det är bra med variation och du lär ju knappast bli sämre av att ta dig en titt.

http://www.infa.abo.fi/~chakie /kurser/c++/html/book1.html

En utmärkt sida på svenska som innehåller mer än allt man behöver veta om c++. Du kan ta dig en titt på denna sidan innan du köper en bok. Så förstår du hur böckerna ungefär är uppbyggda.

http://www.pixel2life.com/tuto rials/Cpp_General/All /

Ni har säkert alla varit inne på Pixel2life.com någon gång. Kanske när ni letade efter den där tutorialen till photoshop eller 3dstudomax. Men tro det eller ej, där finns även guider till c++. (Akta så att ni ej trillar in på virtual c++. Ni ska leta på c++ general) Detta är mer för de lite mer erfarna (jag är inte där än) , även kallat av er för ”pro’s”. Men vill man veta lite hur man kan bygga upp program och lära sig en snutt kan det vara en bra idé att kila in.

–- Okej jag känner mig redo för en regäl bok nu. Vilken ska jag välja? –-

Det finns massor av utmärkte bokval på internet, de flesta på engelska. Jag har bara läst (läser) 2 stycken. Den ena är ”Lär din c++programmering – Av Jesper Ek” Den är inget att hänga i granen. Felaktig kod i den också. Köp den inte.
Att råda er till att öpa är däremot ”C++-programmering femte upplagan – Av Stephen Prata” Den är utmärkt på 1200 sidor och innehåller massor. Arbeter mig fortfarande igenom den. Du hittar den i de flesta bokaffärer på internet. Du får den till ett bra pris också, en 300, 400:-.

–- Till sist vill jag bjuda på sex tips –-

Först av allt vill jag säga att du ska ta åt dig av tipsen. Jag är fortfarande ny på ämnet och gör ofta fel. Har fått många tips som har hjälpt mig komma igenom den jobbiga delen. Lyssna (läs) noga

Tips nr:

1. När du får ett felmeddelande så det första du ska göra är att kolla om du glömt ett semikolon ( ; ) på överstående rad. Efter det kollar du igenom programmet och letar efter andra ställen där du kanske råkar ha ett på fel ställe eller glömt det.

2. Detta är ett väldigt viktigt tips som du ska ta med fullt allvar. Det jag ska säga dig är att du måste kommentera för guds skull. Allt för många glömmer det

3. Det tredje tipset jag har att säga är du måste ta din tid. Läs på olika sidor, lyssna på musik samtidigt som du läser, få det hela lite roligare. Skriv program för att skojja med polare. Du lär dig inte att programmera ett spel på dagar eller veckor. Det grävs månader eller år. Kämpa på i alla lägen

4. Bolla med någon. Leta upp någon som ligger på ungefär samma nivå som dig när det gäller programmering. Skriv program till varandra och visa koden. Det finns olika sätt att skriva allt på och ni kommer båda att utväcklas väldigt mycket. Det ska gärna va någon seriös men också med humor. Känn gärna varandra irl, men det går bra om ni hittar varandra på internet med.

5. Spar på raderna. Det är jobbigt att läsa program som sträcker sig millångt. Gör t ex så att du deklarerar alla variabler, av samma typ, på samma rad. När du skriver kommentarer så variera och skriv dem på samma rad som det du kommenterar. Om det inte får plats så föreslår jag att du skriver det på raden innan.

6. Ge inte upp!

Det var allt, tack för mig.

Jag ska försöka att inte alls försöka att ändra i tråden eftersom länkarna blir förstörda då.

Ha en bra dag, och hoppas ni uppskattade tråden!

// Eikin

Visa signatur

Amd Athlon64 3700+ 2.2ghz san diego 1mb|1024mb ddr 400mhz 2x512| 400 gig 2x200 gig 7200rpm | geforce 6600 256 mb 378/614.3 orginal 300/500 chassi bZerk
Dator 2: pentium 4 1.8ghz| 256mb sd ram| radeon 9550 128mb 40 gig 7200rpm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket, mycket fin guide, men lite väl lite formatering. Typ fetstil, kursiv [.code] osv, ser mer proffesionellt ut då. Jag tycker klister, eller iallafall länk till tråden i en klistrad tråd. Typ här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... .

[edit] någon som förresten har något tips på nåt enkelt program man kan skriva för att repetera lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Mycket, mycket fin guide, men lite väl lite formatering. Typ fetstil, kursiv [.code] osv, ser mer proffesionellt ut då. Jag tycker klister, eller iallafall länk till tråden i en klistrad tråd. Typ här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... .

[edit] någon som förresten har något tips på nåt enkelt program man kan skriva för att repetera lite?

http://mathschallenge.net

Som sagt kan texten göras lättläsligare, men helt okej snabbtutorial...

Permalänk
Medlem

Bra skrivet eikin, är nog en bra guide för nybörjare.

Permalänk
Medlem

kan du inte göra guiden som en site istället? Det borde nog vara att föredra tycker jag.

Permalänk
Medlem

inte för att va sån men:
http://www.fragbite.com/?threadID=244546

där heter personen visst "Axel" och här heter du "Erik".
en aning misstänksamt

Permalänk
Medlem

lund och hofors ligger inte heller direkt grannar. Men det kan ju vara så att han postar åt en kompis, det är ju inget felaktigt...

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att man ska vänta med att skriva guider tills man själv behärskar språket och har erfarenhet av större program än "Hello World!"-liknande...

Permalänk

Jag tycker du skriver för fint i Guiden än vad du gör på andra ställen. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Ehm.. Vad lärde jag mig i guiden? Jaha, skriva ett "Hello World"-program som 99,5% av googles träffar visar mig. :\

Tyvärr, jag känner att jag slösade tid genom att kolla på denna tråden. Sen att stavningen och upplägget inte är så bra gör mig inte heller gladare.

Mvh Apan.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

I skolan fick åtminstone jag lära mig att arean av en cirkel är PI * radien^2.

Annars var den ehm, informativ för vissa, kanske.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Bra skrivet faktiskt. Många som försöker skriva guider glömmer hur tydlig man måste vara i varje punkt.

Nu är det bara dags och göra en ordentlig svensk sida mer detaljerade guider

Nej men ärligt. De flesta guider jag läst är skit. Så är också många turtorials. Bästa tipset är alltid att köpa en bok, men det är bra att få det enkelt och konkret förklarat för sig också.

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem

"Erik" vad fan håller du på med? Varför tog du hela min tråd från fragbite.com och bytte ut signaturen i slutet?

http://www.fragbite.com/?threadID=244546

Jag kan bara säga att min tråd är uppe för du la in denna. Du skulle bara kunnat fråga mig först så skulle du få lägga upp den, men byta ut signaturen för att ta åt dig äran. Hur gammal är du egentligen?

Jag hoppas i alla fall att alla förstår att tråden är tagen och att admin gör något åt det. Tack för mig!

MVH // ZapPy

Permalänk
Medlem

Såg denna också på fragbite, anmälde du inlägget, zappy2? Jag har iaf gjort det nu.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Nää men tack för att du gjorde det "The-Copy".

Admin behöver ju inte ta bort tråden eftersom det finns personer här som kanske kan dra nytta av den. Men tycker det är dålig stil av eikin att byta ut signaturen. Vill se vad han har att säga.

MVH // ZapPy

Permalänk
Medlem

a förlåt förlåt men det går inte att ändra tråden.. det var dålig stil av mej men men hoppas du förlåter mej.

Visa signatur

Amd Athlon64 3700+ 2.2ghz san diego 1mb|1024mb ddr 400mhz 2x512| 400 gig 2x200 gig 7200rpm | geforce 6600 256 mb 378/614.3 orginal 300/500 chassi bZerk
Dator 2: pentium 4 1.8ghz| 256mb sd ram| radeon 9550 128mb 40 gig 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eikin
a förlåt förlåt men det går inte att ändra tråden.. det var dålig stil av mej men men hoppas du förlåter mej.

lol.. fins en fin knapp som heter "ändra" fick du inte lära dig och läsa i skolan heller ?

Visa signatur

www.An7hrax.se - www.Team-FcZ.net
Antec P180 | AMD64 3200+ (vience) | Gigabyte PP GF6600GT 256mb | corsair XMS 1024mb | GA-K8NXP-SLI | Maxtor S-ATA 200gb | 18653 3dmark.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om:

"My grandfather once told me there are two kinds of people:
Those who do the work and those who take the credit.
He told me to try to be in the first group; there was much less competition."
Indira Gandhi, the late Prime Minister of India

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

hahahahahahahaha.
herregud.

va inte meningen att skapa "hus i helvete" men men... jag såg den på FB så vafan, då måste jag väl ändå göra nånting åt det...

va kass?!

Permalänk
Medlem

grabben kan ju inte vara seriös...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eikin tycker det är löjligt av dig.

Ta och ändra tråden och visa lite mognad. Inte bara säga att det inte går att ända, för det är klart det gör.

Ändra så förlåter jag dig!

MVH // ZapPy

Permalänk
Medlem

Nu blandar jag mig också in och har moderatoråsikter. Även om Zappy2 har en väldigt förlåtsam inställning (vilket är ärorikt) så tycker jag att minst en varning till eikin är på sin plats för att faktiskt urkundsförfalska en text.

Hela beteendet är en skymf för de personer som lägger ner tid på att knåpa ihop artiklar.

//C

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med dig conio, han borde få en varning.

Permalänk
Hedersmedlem

*varning utdelad och tråd låst*

Till trådskaparen: E-postadressen i din profil fungerar inte.