Permalänk
Medlem

När tanka SuSE?

Om jag tankar suse nu, kommer det att uppdatera sig själv när nästa version kommer (imorgon), eller är det bättre att vänta tills imorgon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vänta du tills imorgon så slipper du tanka massa nya paket.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Ok, men vilket ska jag köra, SuSE eller Kubuntu? Har testat båda och märker ingen större skillnad... Vilken finns det mest program till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan installera från source i vilket fall så de har la samm/lika många program, men vilka de har i de olika pakethanterarna vet jag inge siffror på, men jag skulle ha kört ubuntu eller ja, kubuntu om du ska ha KDE.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Själv är jag förtjust i apt som pakethanteringssystem och antalet paket som finns till Ubuntu/Kubuntu så jag hade kört det.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem

Jag har tankat och kört in Ubuntu på en 10 gigs partion. Sen laddade jag ner KDE till det också, kan inte bestämma mig för vilket som är snyggast.

Föresten, när Ubuntu 6 kommer, måste jag ladda ner det, bränna ut de och installera om allt då, eller sköter det sig automatiskt? Bra att veta innan man lägger alltför mycket tid på att styla det som man vill ha det om det ändå nollställs sen...

Visa signatur
Permalänk

Är det bara jag som inte kommer in på www.opensuse.org?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Vilken version av gnome osv... har opensuse 10.1? Nagon som har en snabb torrent?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Föresten, när Ubuntu 6 kommer, måste jag ladda ner det, bränna ut de och installera om allt då, eller sköter det sig automatiskt? Bra att veta innan man lägger alltför mycket tid på att styla det som man vill ha det om det ändå nollställs sen...

det ska gå automatiskt säger dom

Permalänk
Medlem

Ubuntus versionnummer visar:
6.04
år/månad.
Då släpps alltid en stabil utgåva varje halvår.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För att uppgrade Ubuntu Breezy 5.10 till Ubuntu Dapper 6.06 så räcker det med att ändra i filen /etc/apt/sources.list och ersätta breezy med dapper i den och sedan köra 'sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade' eller använda deras grafiska klient för det.
Jag rekomenderar nya användare att gå till https://wiki.ubuntu.com där har dom väldigt många bra guider.

Om ni undrar om versionsnumren 5.10 och 6.06, så står 5.10 för 2005.10 alltså månad 10 år 2005 och för dapper 2006.06 dvs 1:a juni ska dapper komma ut som stabilt om nu allting går enligt planerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Sitter och tankar ner Dapper nu, tre och en halv timme kvar...

Men jag har ett problem. En stor skoluppgift ska vara klar till imorgon och som vanligt är jag sent ute :P. Jag har börjat så smått, men det dokumentet ligger på windows partionen. Jag skulle behöva lägga över det på ett usb minne så jag kan fortsätta jobba med det på en annan dator.
Problemet är att när jag försöker komma åt disken så stor det bara att jag måste vara 'root user" för att komma åt den.

Hur blir jag det?
Kan jag bli det utan att avbryta hämtningen av uppdateringarna?

Skulle vara synd att avbryta nu, men samtidigt måste jag göra det ifall det inte går att komma åt den andra partionen. Det är en NTFS partion, men det ska ju gå att läsa från iaf har jag hört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Google kan ganska mycket hör med honom nästa gång först, finns förövrigt många andra trådar om detta.
http://ubuntuguide.org/#mountunmountntfs

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc