Permalänk
Medlem

Maxtor refurbished

Jag skickade några trasiga hårddiskar på service och fick tillbaka dom med texten refurbished på etiketten. Är det att räknas som en ny hårddisk eller är det en begagnad hårddisk som jag fått tillbaka från Maxtor? Vad händer med garantin på den nya hårddisken? Några av hårddiskarna var nämligen helt nya.

Permalänk
Avstängd

Det går att utläsa build date på diskens etikett

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

En "refurbished" hårddisk är helt enkelt en begagnad disk som har reparerats. Då maxtor förmoderligen får in tusentals med trasiga hårddiskar per månad så kan de givetvis inte reparera och skicka tillbaks samma hårddisk till slutkunderna utan levererar ut reparerade diskar löpandes och klistrar därmed på dessa "refurbished"-lappar för att man ska veta att det är en reparerad hårddisk (refurbished=renoverad, reparerad).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

refurb är bara bra jhu... du har senaste firmware o allt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att detta inte är helt lyckat.

Man köper en ny HDD som visar sig defekt efter 3 månader, då får man tillbaks en helt annan HDD som är reparerad.
Om t.ex en tillverkare struntar i kvaliteten på sina diskar, så kommer kunderna att få stå för den.

I mitt fall så var ersättningsdisken dessutom 6 månader äldre än den jag köpte.
Här gäller det att välja det fabrikat som har bra ryckte.

Det enda herakles som kan underlätta för dig nu (i ditt tandagnisslande), är att värre kan det inte bli.
Och du köper väl inga fler Maxtor diskar, kan jag tänka mej.

Alla HDD tillverkare utan undantag gör så här.

När det gäller andra saker man lämnar in på reparation, så får man iallafall tillbaka den man lämnat in.
Annars skulle många lämna in sin respektive på sjukan, ihopp om att få ut någon bättre.
Och ingen skulle våga lämna in bilen ...

Permalänk
Medlem

Ja asså - om bilmotorn pajjar och garantin ger dig ett byte så skiter jag i om det är min gamla man reparerat eller någon annans.

Det viktiga är att man inte tummar på din ursprungliga garanti, vilket man ibland gör med att korta ner tiden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det egentligen bara finns ett eller två hårddisk-"sjukhus" för varje märke samt att det pajjar flera hundratusentals hårddiskar varje månad så är detta nog en nödvändighet då det är opraktiskt att försöka hålla koll på varje enskild individ genom hela reparationsfasen. Det skulle nog vara rätt lätt hänt att hårddiskar skulle förväxlas om inte annat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta emot en refurbad hd... jag skulle beägara en ny.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Jag skulle inte ta emot en refurbad hd... jag skulle beägara en ny.

hm okay? du kanske skulle läsa igenom vad som gäller angående garanti ...

alla saker skall repareras i första hand ....

ska ha ska ha ska ha ...

usch folk är så bortskämda nuförtiden ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Jag skulle inte ta emot en refurbad hd... jag skulle beägara en ny.

Har varit i en sådan situation att du vägrat ta emot en refurbad och fått en ny i stället?

Permalänk
Medlem

Skickar man in disken till köpstället brukar det bli en ny disk för då väntar de inte på att en disk ska komma tillbaka från tillverkaren.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Om man betalat 4000 Kr för en hårddisk, som fallerar efter 7 dagar,
och då får en begagnad tillbaks är inte kul.

Vem skulle ha köpt en beggad HDD för nypris.
Signa bara upp i denna tråd så ska jag sälja mina !
Du, jag tror herakles hänger med på detta också.

Permalänk
Medlem

se det positivt: den disk du fick tillbaks kanske hade lagt av efter bara 6 dagar, då har du ju tjänat in en dag!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Om man betalat 4000 Kr för en hårddisk, som fallerar efter 7 dagar,
och då får en begagnad tillbaks är inte kul.

Vem skulle ha köpt en beggad HDD för nypris.
Signa bara upp i denna tråd så ska jag sälja mina !
Du, jag tror herakles hänger med på detta också.

ja de lagar din disk och du får tillbaka den, sedan att det inte specifikt var ju din disk spelar mindre roll ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Om man betalat 4000 Kr för en hårddisk, som fallerar efter 7 dagar,
och då får en begagnad tillbaks är inte kul.

Om du efter 6-7 dagars garantitid returnerar disken till tillverkaren, är man bara dum. Det går klart fortare att få en utbytesdisk av butiken, som då är ny. Använder tillverkarens egen rma gör man när butiksgarantitiden har utgått, men disken fortfarande är under garanti, vilket leder till att disken är någonstans runt 2 år, eller mer gammal i dagsläget. Med dum, menar jag alla de som kastar kvitton, och inte har någon ordning på papperna. I dagsläget är det tillochmed så att i stort sett alting skall returneras i orginalförpackning, tänk på det, innan ni kastar embalaget nästa gång...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lämnade in trasiga diskar till Mycom för nåt år sedan. Det tog 12 veckor att få dom utbytta efter otaliga konstiga bortförklaringar varför det tog sådan tid.

Som jämförelse skickade jag en disk direkt till Holland - efter 8 dagar ringde det på dörren och där stod ett UPS-bud med en sprillans ny. Tack Hitachi för god service!

Permalänk
Medlem

Jooker, jag vet inte hur du lyckats med att få så dålig service. Men visst, envisas man med att handla av en butik man anser sig ha blivit felaktigt behandlad av, så får man skylla sig själv, och då kan en rma vara ett alternativ. Är disken fortfarande under 6 månader, vet jag ingen butik som bråkar, utan så fort de får tillbaka disken får du en ny. Därefter brukar de vilja skicka den till tillverkaren för rma, vilket ialla fall besparar dig kostnaden, samt kostar dig ett par dagar extra för hantering. Det kan vara värt det, i mitt tycke. Värt att nämna är att en 'refub' är en vara som på alla sätt klarar tillverkarens tillverkningsspecifikationer, och därmed är innom de toleranser som nytillverkade diskar har.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jooker, jag vet inte hur du lyckats med att få så dålig service. Men visst, envisas man med att handla av en butik man anser sig ha blivit felaktigt behandlad av, så får man skylla sig själv, och då kan en rma vara ett alternativ. Är disken fortfarande under 6 månader, vet jag ingen butik som bråkar, utan så fort de får tillbaka disken får du en ny. Därefter brukar de vilja skicka den till tillverkaren för rma, vilket ialla fall besparar dig kostnaden, samt kostar dig ett par dagar extra för hantering. Det kan vara värt det, i mitt tycke. Värt att nämna är att en 'refub' är en vara som på alla sätt klarar tillverkarens tillverkningsspecifikationer, och därmed är innom de toleranser som nytillverkade diskar har.

B!

Svenska butiker som köper diskarna via svenska distributörer gör RMA via dem under sin garantitid och inte via tillverkaren.

Permalänk
Medlem

-=Mr_B=- ,
Jag tror knappast att Jookeer "envisas" med att köpa något från Mycom.
Att använda Mycoms urusla RMA avdelning, är inget jag önskar någon.

En RMA är en RMA oavsett om du lämnar in den till butiken eller skickar den direkt till tillverkaren.
Innan du skriver ett inlägg, utgå inte från vad du tror, utan vad du vet.

SUMITOMO,
I mitt fall med Mycom, så påstod dom efter att jag väntat 4 veckor på repartion av min IBM hårddisk,
att deras leverantör vägrade fixa HDD'n på grund att han påstod att han inte sålt den till Mycom.

Med andra ord, så påstod Mycom i sin tur att jag ljög.

Nu kunde Mycom inte styrka att HDD'n inte var såld via dom, då dom tog emot den som RMA.
Dom bokför inte vilka diskar dom säljer.

Den ansvarige på lagret hade inte ens modet att komma ut till disken och säga det till mig direkt, utan hon skickade en praktikant.

Och ja jag köpte disk helvetet från Mycom, men det var sista gången !

Ps. Jag hoppas att du herakles, får en HDD som funkar, välj en bättre disk nästa gång. Ds.

Låt mej säga det som här,
MAXTOR IS NO MORE !

Permalänk
Medlem

Esso, skillnaden ligger i hanteringen. Tar du kontakt med tillverkaren, antingen per telefon, eller via websida, via deras RMA formulär, brukar det kallas RMA, medans om du garanti returnerar den till ditt inköpsställe, brukar det kallas "garantiretur". Självklart är det igentligen samma sak, men eftersom det spar tid när man skriver, blir det att man skriver på samma sätt som man brukar prata om det, jag inbillade mig i min enfald att alla skulle klara av att se skillnaden på egen hand, och bespara mig det här. Eftersom jag relativt regelbundet returnerar diskar både till inköppsstället, och via full return material authorization, är jag fullt medveten om vad skillnaden är. Jag VET, inte tror, och ditt språkpåhopp är bara löjligt. Det var med andra ord en visualisering, för at hålla isär olika saker.

Om din återförsäljare påstår att de inte får en garantiåtgärd på en disk, för att den påstås vara såld av distributören till någon annan, bör du definitivt kunna kräva att få tillbaka disken och gå den långa vägen. Ovanpå det är det bara löjligt av Mycom att bråka, de kan möjligtvis kräva dig på kvitto, men utöver det bör de möjligtvis fundera på att ta hand om sin pappershantering, och i det fallet då du faktiskt köpt din disk där, bör de kanske se över sina inköpsvägar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Svenska butiker som köper diskarna via svenska distributörer gör RMA via dem under sin garantitid och inte via tillverkaren.

nope.... beror på vilken tillv.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jooker, jag vet inte hur du lyckats med att få så dålig service. Men visst, envisas man med att handla av en butik man anser sig ha blivit felaktigt behandlad av, så får man skylla sig själv, ......
B!

Var påstår Jookeer att han envisas med att handla på Mycom ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jooker, jag vet inte hur du lyckats med att få så dålig service. Men visst, envisas man med att handla av en butik man anser sig ha blivit felaktigt behandlad av, så får man skylla sig själv, och då kan en rma vara ett alternativ. Är disken fortfarande under 6 månader, vet jag ingen butik som bråkar, utan så fort de får tillbaka disken får du en ny. Därefter brukar de vilja skicka den till tillverkaren för rma, vilket ialla fall besparar dig kostnaden, samt kostar dig ett par dagar extra för hantering. Det kan vara värt det, i mitt tycke. Värt att nämna är att en 'refub' är en vara som på alla sätt klarar tillverkarens tillverkningsspecifikationer, och därmed är innom de toleranser som nytillverkade diskar har.

B!

1. Det är inte JAG som "lyckas få så dålig service" utan BUTIKEN som inte kan/vill/förmå leverera bra service.

2. Jag "envisas" INTE att handla hos en butik som ger dålig service. Skulle aldrig falla mig in att återvända till en butik där man tidigare blivit misshandlad.

3. Varifrån får du dina påståenden att jag "får skylla mig själv..."?

4. Försök läsa vad folk skriver och hitta inte på lögner och påståenden om andra.

Permalänk
Medlem

Det var imponerande vad folk tar åt sig helt plötsligt. Jag sa att det var beklagligt om det var en förstagångshändelse, och att den som envisas med att upprepade gånger handla på samma ställe efter en dålig erfarenhet får skylla sig själv. Det kanske kom sanningen för nära?
Det finns alltid företag som kommer att prioritera profit högre än kundvänlighet, och lyckas man få det taskiga bemötandet från dem är det bara tragiskt. Man får försöka samla ihopa vad man kan ur ruinerna, och lösa det på bästa sätt på egen hand, och rekomendera någon annan källa när det ska handlas nästa gång.

Det är dock långt från det samma som att en vanlig garanti retur till återförsäljaren är utesluten. Valet att returnera direkt till tillverkarens ombud, via de RMA forum tillverkaren erbjuder i form av direkt telefon, eller websidor, är givetvis fritt, men att utnyttja den servicen kostar som bekant ett par kronor extra, jämfört med frakten på en retur till återförsäljaren.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
hm okay? du kanske skulle läsa igenom vad som gäller angående garanti ...

alla saker skall repareras i första hand ....

ska ha ska ha ska ha ...

usch folk är så bortskämda nuförtiden ...

Vilken tur att du vet vem jag köper mina grejjer ifrån så att du vet hur min garanti ser ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har varit i en sådan situation att du vägrat ta emot en refurbad och fått en ny i stället?

Nej jag har alltid fått nya diskar eftersom jag har sagt att jag bara vill ha det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.