Eftersläpning eller är jag för känslig?

Permalänk
Medlem

Eftersläpning eller är jag för känslig?

Hallå! Ber om ursäkt om ni tycker det här är tjatigt, men har letat i forumet och inte känt att jag fått något nyttigt ur det.

Som så många andra går ja och funderar på att köpa TFT-skärm. Jag har testat lite skärmar hos kompisar, men känt att de släpat efter en del.

Skärmarna var:

19" Samsung Syncmaster 913N
(polaren sa att den hade 4ms, och jag hittar den inte hos datorbutikerna på nätet, den skulle vara drygt ett år gammal)

och en

Eizo 19" ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312575 tror jag, även den nåt år gammal )

Jag tyckte båda dessa skärmar släpade efter när jag spelade ex. CS:source. Har själv en (som jag tycker) hyfsad CRT , ADI P900 heter den. Tycker den hänger med mycket bättre i just CS:source.

Frågan är då om jag kommer tycka alla andra TFT-skärmar släpar efter dem oxo, eller om mina kompisars skärmar är "lite sämre" eller vad man ska säga. Eller om jag rent av är för kräsen för dagens TFT-teknik. Anser mig själv vara en rätt bra spelare (cs) och vill gärna ha det bästa

Om jag nu då skulle försöka få tag på en riktigt bra TFT skulle det vara en 20" Widescreen, så man kan kolla lite ordentligare på film. Har även hört att det skulle vara skönt i spel.

Permalänk
Medlem

Beställde en 19" Samsung Syncmaster 940BF som sägs vara den bästa spelskärmen just nu. Jag kan återkomma med en recension.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malmer
Beställde en 19" Samsung Syncmaster 940BF som sägs vara den bästa spelskärmen just nu. Jag kan återkomma med en recension.

Skulle vara jättebussigt!

BTW byter du från CRT eller har du haft en annan TFT innan ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malmer
Beställde en 19" Samsung Syncmaster 940BF som sägs vara den bästa spelskärmen just nu. Jag kan återkomma med en recension.

Jag har haft en Samsung 940BF i 3 mån snart och är väll lagom nöjd med den. Kan inte se några eftersläpningar i spel alls utom vid vissa tillfällen, speciellt då det är mycket vitt i grafiken.
Som i mitt fall då det blir mycket Enemy Territory så i banor som det är snö i kan dessa fenomen dyka upp, vet inte om jag kan kalla det eftersläpningar det påminner mer om några slags ljusa skuggor runt figurer och objekt.
Eftersom skärmen är på 2ms så kan det ju inte vara eftersläpningar, gissar att det kan ha och göra med overdrive tekniken dom använder.
Under alla andra förhållanden så har jag inte märkt att Samsungen skulle vara dålig.

Permalänk

Jag brukar lira cs source och använder denna skärm: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYL90DPL

Tycker att det funkar bra även fast den är på 8ms. Men då har ju L90d+ haft problem med pixel fel, jag har som tur inga döda pixlar och det är en bra skärm till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Okej, låter ju bra, men har ni inga erfarenheter av hur det skiljer från CRT --> TFT? Typ om det va skitläskigt å spela på i början men man vande sig efter en timme?

Nån som nyligen bytt från CRT till TFT som skulle vilja uttala sig om detta?

Permalänk
Medlem

Jag bytte från CRT 19" till TFT 20" (Båda Dell) för ungefär två och ett halvt år sedan. Den jag har är på 16ms tror jag. Jag har aldrig stört mig på några eftersläpningar men eftersom jag uppenbarligen inte ser dem är det nog mig det är fel på. Jag har spelat CS:S, Quake 3, BF2 osv. men eftersläpningar är inget jag har stört mig på det minsta. Vi har en annan 19" TFT här hemma (Dell) med 20ms tror jag, från i vintras, den märker jag eftersläpningar på redan i Windows. Även en kompis som har en 19" Wide TFT (ej Dell, nåt billigt märke) märker jag eftersläpningar på. Jag tror att den skärmen jag har var VÄLDIGT bra när jag köpte den. Dock så skulle du säkert se eftersläpningar direkt... (Vilket jag aldrig har gjort.)

Min heter Dell 2001FP. Kostade iofs 13 när jag köpet den också så nåt måste man ju få för det antar jag.

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss bytt från CRT -> TFT då min gamla CRT gick sönder och jag har nyss fyllt år och mamma betalade en del av priset. Bytte från en billig 17" LG 701B CRT ~1100kr årsmodell 2001 som är en helt standard CRT som stödde 1024x768Hz@85Hz och 800x600@100Hz till en LG L1732P-SN 17" TFT med 4ms, 700:1, 300 cd/m², analog + digital osv för 2392kr.

Har lite delade åsikter, kan inte säga precis att allting är bättre med denna TFT skärm. Det jag stör mig på är förstås att jag typ är tvungen att köra 1280x1024 om jag inte vill förlora en viss shärpa i texturerna. Samt refresh raten som går maximalt på 75Hz tycker jag inte ger riktigt samma känsla som 85Hz och 100Hz med CRT som jag tyckte gav något bättre spelupplevelse (mer verklighetskänsla och smidigare flyt i spelen).

Det som är bra är förtås den otroligt skarpa bilden (1280x1024). Jag kan absolut inte heller se några eftersläpningar med denna åtminstone (spelar också många äldre FPS spel som t.ex Unreal Tournament än idag) Men jag har ändå funderat på om jag skulle köpa en begagnad 19" CRT nånstans och köra dual skärmar, det är främst refresh raten jag stör mig på litegrann. Kan varmt rekommendera denna TFT skärm ifall man köper en TFT, fast finns också 19" av samma, L1932P-SN och kostar 2800 - 3000kr vs 2400 - 2600kr för 17" versionen L1732P-SN, den är riktad till gamers i första hand.

Nån som har en Samsung 959NF 19" CRT till salu?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Det tog mig ett bra tag att vänja mig men nu vill jag inte byta tillbaks, det finns en sak som fortfarande stör lite och det är tittvinklarna och särskillt den i höjdled.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har haft TFT i många år och har aldrig märkt en enda eftersläpning.

mycket nöjd bra bild bra responstid osv ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det tog mig ett bra tag att vänja mig men nu vill jag inte byta tillbaks, det finns en sak som fortfarande stör lite och det är tittvinklarna och särskillt den i höjdled.

Jo det glömde jag också att nämna, står att den ska ha 170/170 graders infallsvinkel på denna skärm men det är kanske lite att ta i. Jag som är så van att gunga & snurra i stolen och allt möjligt när jag hade CRT skärmen får ta och sitta lite mer stilla nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

TFT är underbart! Ångrar inte 1 sekund att ja köpte min Samsung 970P
Spel fick nytt liv helt klart! CRT är INGET mot TFT!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Stör du dig på ghostingen på 8ms skrämar (913N har 8 ms den med) så tycker jag du ska hålla dig ifrån 20" skärmar för ju större skärmar dessdå mer ghosting, generellt sett det är klart det finns 20" skrämar som är snabbare än många 19". Har ingen större - eller ingen alls - kolla på 20"W skrämar idag men jag tror inte att det finns någon som är lika snabb som dom 19" skrämar du nämnde.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Stör du dig på ghostingen på 8ms skrämar (913N har 8 ms den med) så tycker jag du ska hålla dig ifrån 20" skärmar för ju större skärmar dessdå mer ghosting, generellt sett det är klart det finns 20" skrämar som är snabbare än många 19". Har ingen större - eller ingen alls - kolla på 20"W skrämar idag men jag tror inte att det finns någon som är lika snabb som dom 19" skrämar du nämnde.

Menar du alltså att om jag ser på en 19" och en 20"Wide med lika låg responstid så märks mer eftersläp på 20"widee:aren? Sen ha rja inte börjat kolla runt än, och vet inte vad de har för responstid på 20"W.... Finns det inga lika snabba 20"are som 19"are då?

Permalänk
Medlem

CS-fjortis som tror att du är duktig eller? Plx! Tror du själv på att du märker skillnad på ca 10 ms (som 4ms oftast släpar efter i genomsnitt). Bara för att man spelar ett skitspel som kräver noll tanke och som endast handlar om att träffa en pixel först så har man inte überreaktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvaxdack
CS-fjortis som tror att du är duktig eller? Plx! Tror du själv på att du märker skillnad på ca 10 ms (som 4ms oftast släpar efter i genomsnitt). Bara för att man spelar ett skitspel som kräver noll tanke och som endast handlar om att träffa en pixel först så har man inte überreaktioner.

Nu tycker jag att du har lite förutfattade meningar.
För det första är jag 20, har spelat spelet i fråga rätt länge och tycker att jag kan kalla mej lite bättre än medel.

Och vare sig du tror det eller inte så, tråden gick ut på att jag märkte eftersläpningar på några TFT skärmar jag testat, därför undrade jag om det kommer vara så oavsett. Har aldrig ens försökt nämna att jag skulle ha "überreaktioner" men eftersom jag märker skillnad på CRT och TFT började jag undra.

Snälla, du verkar bara vara på dåligt humör. Gillar du inte spelet så är det upp till dig, det kan väl inte jag göra något åt, men kan du inte avreagera dig på något annat?

Åter till frågan, tack.

Permalänk
Medlem

Så du undrar fortfarande? Ifall de skärmarna som du testade hade varit 4ms hade du inte märkt något då typ ingen människa borde göra det med 4ms. Finns ju olika typer av paneler (TN+film, a-Si osv) och en RIKTIGT känslig person kanske märker minimal eftersläpning med den sämsta 8ms panelen man hittar men typ ingen borde märka det med 4ms oberoende av paneltyp.

Kollade upp Samsung 913N skärmen och den har 8ms.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Tänk på att den tiden tillverkarna meter i är från grå till grå vilket går snabbast att ändra från vit till svart kan ta över 15 ms, fast skärmen är 8 ms.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Okej. Jag är fortfarande kluven, låter på vissa att TFT alltid är lite sämre ( OBS lite, men fortfarande så det märks ) men andra menar på att man inte märker någon skillnad alls.
Är det bara responstiden och frekvensen som ger upphov till eventuella eftersläpningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewli
Menar du alltså att om jag ser på en 19" och en 20"Wide med lika låg responstid så märks mer eftersläp på 20"widee:aren? Sen ha rja inte börjat kolla runt än, och vet inte vad de har för responstid på 20"W.... Finns det inga lika snabba 20"are som 19"are då?

Nej inte så, större skärmar har oftast högre responstid, 8ms är alltid 8ms oavsett hur många " skärmen är på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digitalboy
Jag har haft en Samsung 940BF i 3 mån snart och är väll lagom nöjd med den. Kan inte se några eftersläpningar i spel alls utom vid vissa tillfällen, speciellt då det är mycket vitt i grafiken.
Som i mitt fall då det blir mycket Enemy Territory så i banor som det är snö i kan dessa fenomen dyka upp, vet inte om jag kan kalla det eftersläpningar det påminner mer om några slags ljusa skuggor runt figurer och objekt.
Eftersom skärmen är på 2ms så kan det ju inte vara eftersläpningar, gissar att det kan ha och göra med overdrive tekniken dom använder.
Under alla andra förhållanden så har jag inte märkt att Samsungen skulle vara dålig.

Jepp, låter som ett typiskt overdrive-fenomen. Om overdriven är lite dåligt kalibrerad på skärmmodellen, så kan man få den där silhuetten runt figuren.

Rent spelmässigt så inverkar det inte i spelet, men det minskar realismen och kan vara lite störande. Själv har jag bara märkt det vid enstaka tillfällen med min skärm, men den har en rätt bra overdrive också (Viewsonic)

Visa signatur

~Pelle~