Intervju med Fragbite

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Vi hyrde server från en cs bookningssida. Plötsligt, dog allt. Oj, snuten snodde våran tid. GE OSS PENGARNA TILLBAKA!
Hyrde faktist i 10 timmar för 40 kr

Hahahah fryslagg beslagta hela internet natthumor för mig ;D
garva så jag grät, hela världens datorer blir beslagtagna ^^

Det är ju inte bara kostnaderna för att hyra servern ni ska ha kompensation för. Ni förlorade 10 timmar träning. Det måste väl betyda något?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

"Kommer ni efter detta tillslag byta webhotell?
- Inget är helt bestämt just nu, men just nu talar allt för att vi kommer att flytta till ett annat företag så fort vi får tillbaka våra servrar."

Kan det här vara anledning nummer 1 att de gjorde som de gjort? Nu lär ju inget företag vilja ha med tpb att göra längre om de riskerar sina andra kunder. På så sätt har de stoppat tpb utan att tpb har gjort något olagligt.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra, hur ska polisen kunna vara absolut säker på att just den servern inte har något med TPB att göra?
Dessutom så är en husransakan just det, en HUSRANSAKAN vilket innebär att ALLT i huset är något polisen har tillgång till oavsett om det är lokalägarens saker eller någon helt utomståendes som bara har sina grejer där för lagring.

Dessutom det där med bilen är en mycket dålig jämförelse, mer likt skulle vara att i bilen med knark hittar man också lagliga mediciner som är en av bilägarens kompisar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
"Kommer ni efter detta tillslag byta webhotell?
- Inget är helt bestämt just nu, men just nu talar allt för att vi kommer att flytta till ett annat företag så fort vi får tillbaka våra servrar."

Kan det här vara anledning nummer 1 att de gjorde som de gjort? Nu lär ju inget företag vilja ha med tpb att göra längre om de riskerar sina andra kunder. På så sätt har de stoppat tpb utan att tpb har gjort något olagligt.

Det är smart som fasiken men det är enormt tveksamt. Känns som om det inte är en speciellt hållbar ursäkt i rätten

"Öh.. Vi tog alla servrar så att inga andra vill ha servrar på samma ställe som TPB"

Edit:

Blubben: Det var faktiskt dödskallar på servrarna. Det var omöjligt att missta dem för något annat. Dessutom står kontaktinfo och serienummer etc. på alla servrar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det är ju inte bara kostnaderna för att hyra servern ni ska ha kompensation för. Ni förlorade 10 timmar träning. Det måste väl betyda något?

Men du... det kostar 25 kr att skicka ut en utbetalning blir inte så mycket kvar av de skandalösa 40 kr

Om ni hade jobbat de 10 timmarna istället så hade haft råd att hyra servern 24/7 i ett halvår

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Nu lär ju inget företag vilja ha med tpb att göra längre om de riskerar sina andra kunder. På så sätt har de stoppat tpb utan att tpb har gjort något olagligt.

Eller så blir det tvärtom, det genererar så mycket reklam att fler hotell vill erbjuda plats

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Polisen lär inte skött detta så bra.

Det lär inte vart några professionella "hämtare" heller för den delen. En IT-Polis borde veta vad Fragbite är, de borde ha riktigt bra koll.

PRQ har såklart en lista på vilka servrar som hyrs av de olika företagen (annars är det amatörmässigt). T.o.m när det är märkt vilka företag som nyttjar servrarna så tar de dem ÄNDÅ. Jag skulle vilja se det som tjänstefel. Om nu inte husrannsakan stått att "Ta med allt ni tycker er behöva för att er undersökning bal bal bla", ni förstår.

Sen så borde Fragbite ta kontakt med en advokat eller någon form av juridiskt ombud, så de kommer i kontakt med polisen och får veta varför de fick sina saker beslagtagna, på vilken grund och när de ska få tillbaka sakerna.

Läste också på något ställe att driva en tracker är att "medhjälp till kopieringsbrott". Ngt i den stilen. Klart man kan böja lagen hur man vill, men tror att APB/Polisen, whoever som kommer ses som den skyldige kommer få en fet baksmälla av hela den här cirkusen.

Piratbyrån tror jag nog med största sannolikhet kommer att ge tillbaks på största möjliga sätt, för de drabbades också, och de har heller numer inget med TPB att göra

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Personligen tycker jag det inte alls är konstigt att dom tog alla servrar och inte bara vissa för hur kan de vara säkra på vilka servrar som det gäller?
Då måste de fråga vilka servrar det är och det blir ju inte lite konstigt när man ska göra en brottsundersökning.

Som jag förstår detta är det ett test, kolla rättsligt om det går att dömma för detta.

Det jag inte tycker om är att ni övriga som inte har något med detta att göra inte fått svar på vad som kommer att hända med era servrar, det är det jag är mycket kritisk mot.

Jo visst är det konstigt. Man kan inte plocka ner hela datacenter för att en kund är mistänkt för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Det är absurt. PRQ har väldigt stora kunder som har affärer på miljonbelopp och nu sitter polisen med deras servrar. Servrar som innehåller all information om dessa verksamheter som inte är relaterat till TPB.

Vad jag vet gäller endast husransaken från åklagaren TPB's datorer och så är inte fallet. Att någon kommer ställas ansvarig för detta är ganska säkert, frågan är bara vem det blir.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Om det nu skulle visa sig att polien gjort fel, och att de har tagit med sig andra företags servrar och kikat i dem, är inte det olaga intrång?

*Just a thought*

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem

För att order om husrannsakan ska få utdelas krävs att brottet i fråga minst har fängelse på straffskalan.

Det har tidigare slagits fast i domstolen att så inte är fallet. Alltså har de ingen rätt att göra husrannsakan. Dessutom är det inte ens säkert att TPB har något uppehovsrättsskyddat material. De bara tillhandahåller en tjänst som kan utnytjas för det. Inget olagligt passerar ens deras servrar utan det är TPBs användare som begår olagligheter.

Det här är bland det värsta övertramp jag någonsin sett, att dessutom Fragbites servrar åkte i samma veva.

Ska man hoppas på att ingen i ens lägenhetskomplex åker på husrannsakan då polisen får sno min cykel i samma veva för att de känner för det?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
För att order om husrannsakan ska få utdelas krävs att brottet i fråga minst har fängelse på straffskalan.

Det har tidigare slagits fast i domstolen att så inte är fallet. Alltså har de ingen rätt att göra husrannsakan. Dessutom är det inte ens säkert att TPB har något uppehovsrättsskyddat material. De bara tillhandahåller en tjänst som kan utnytjas för det. Inget olagligt passerar ens deras servrar utan det är TPBs användare som begår olagligheter.

Det här är bland det värsta övertramp jag någonsin sett, att dessutom Fragbites servrar åkte i samma veva.

Ska man hoppas på att ingen i ens lägenhetskomplex åker på husrannsakan då polisen får sno min cykel i samma veva för att de känner för det?

Bästa jämförelsen hittils.

Saken är väl den att herr Ponténs advokat/åklagare/whatever, eller han själv har väl tjatat på en stackars domare eller vem det nu är som delar ut husrannsakan, att det är "medhjälp till spridning av upphovsrättsskyddat material" som kanske (jag vet inte om det klassas lika hårt som spridning till upphovs...skyddat material) kan ge upp till 2 års fängelse.

Tycker det hela är som sagt, en cirkus.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __henkex2
Bästa jämförelsen hittils.

Saken är väl den att herr Ponténs advokat/åklagare/whatever, eller han själv har väl tjatat på en stackars domare eller vem det nu är som delar ut husrannsakan, att det är "medhjälp till spridning av upphovsrättsskyddat material" som kanske (jag vet inte om det klassas lika hårt som spridning till upphovs...skyddat material) kan ge upp till 2 års fängelse.

Tycker det hela är som sagt, en cirkus.

Brott mot upphovsrätten kan väl bara ge böter, eller? Har för mig att alla som dömts fått böter och inte fängelse.

Är det så att han anmält dem för brott mot upphovsrätten även om han visste att det kanske inte ens var medhjälp till brott mot upphovsrätten har han ju anmält dem för ett brott de inte begått för att få polisen att reagera. Som att anmäla någon för våldtäkt när de snott din cykel (GROVT förenklat)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det går inte att jämföra, hur ska polisen kunna vara absolut säker på att just den servern inte har något med TPB att göra?
Dessutom så är en husransakan just det, en HUSRANSAKAN vilket innebär att ALLT i huset är något polisen har tillgång till oavsett om det är lokalägarens saker eller någon helt utomståendes som bara har sina grejer där för lagring.

Så du menar om polisen har en husransaks order i tex ett hyreshus så gäller det alla lägenheter i huset som du skriver. Tror nog mer på att det står mer prescist var och vad de får söka och vad de får ta. Jag personligen tycker polisen borde vara mer kunniga än att förstöra för andra företag tex fb, men det finns säkerligen företag som bli mer ekonomiskt drabbade pga polisens inkompetens och APB häxjakt på fildelare, de är lite som don Quijote fast mer tragiskt i APB:s fall.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det går inte att jämföra, hur ska polisen kunna vara absolut säker på att just den servern inte har något med TPB att göra?
Dessutom så är en husransakan just det, en HUSRANSAKAN vilket innebär att ALLT i huset är något polisen har tillgång till oavsett om det är lokalägarens saker eller någon helt utomståendes som bara har sina grejer där för lagring.

Dessutom det där med bilen är en mycket dålig jämförelse, mer likt skulle vara att i bilen med knark hittar man också lagliga mediciner som är en av bilägarens kompisar.

Inte helt rätt där tror jag, En husransakan betyder visserligen att de får gå igenom hela den egendom som husransakan gäller, men de får inte ta med sig saker som inte tillhör de misstänkta. Och oavsett om de får det eller inte så skall kvitton lämnas ut utifall sakerna inte tillhör den/de misstänkta. Var ett bra tag sen jag kollade in i den här saken men jag tror jag kommer ihåg rätt.

För övrig så läste jag här i någon av artiklarna att alla servrar var tydligt utmärkta med vad som låg och drevs på dem, vilket betyder att
a. Polisen som valde vad som skulle med var inte läskunnig.
b. Man tyckte att folket som driver parken inte var pålitligt, men det har de ju redan bedömt eftersom de inte anklagat rix port80 för någonting, utan bara tpb och därför borde ju deras uppgifter betraktas som pålitliga.

Och inte heller den där jämförelsen är särskilt bra, eftersom det då skulle vara som om sakerna låg på samma server. Den bästa hittills var väl den om lägenheter i ett stort lägenhetskomplex, om ett rötägg bor där och snuten skulle gått igenom allas lägenheter och plockat vad de vill. Detta eftersom även om de var inom samma hus (komplexet) så är servrarna (lägenheterna) inte knutna till varrandra på något sätt mer än att de befinner sig inom samma område.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jo visst det blir lite konstiga jämförelser hur man än gör, jag är heller inte kunnig inom lagen så det var bara gissningar från min sida.

Men jag är mycket tveksam till att ni vet vad det står i husransakan, det kanske står webhotellets område vilket då innebär allt som finns där, men jag vet inte

Det känns som att man måste avvakta lite för att få information om vad som igentligen hänt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jo visst det blir lite konstiga jämförelser hur man än gör, jag är heller inte kunnig inom lagen så det var bara gissningar från min sida.

Men jag är mycket tveksam till att ni vet vad det står i husransakan, det kanske står webhotellets område vilket då innebär allt som finns där, men jag vet inte

Det känns som att man måste avvakta lite för att få information om vad som igentligen hänt.

När de tog kavkazcenter.coms server (via husrannsakan såklart) så tog de enbart den. Det finns ingen anledning till att beslagta varenda server som PRQ hostar för att ta en viss sidas servrar.

Permalänk
Medlem

Alla bitesen skulle ju ställas om och det var 2 st väldigt spännande matcher man kunde sattsa på =(.

Visa signatur

Nobody is perfect, but Im pretty FUCKING close!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Vad babblar du om? Miljöpartiet är definitivt INTE det bättre valet. De vill legalisera fildelningen för privat bruk. Bra för många men inte bättre än piratpartiet. MP vill istället höja priserna på bredband och kassetersättningarna för att kompensera artisterna. Vad man än tycker om fildelningen spelar ingen roll när en sådan idé drabbar de oskyldiga som inte fildelar. Det är bara valfjäsk från MP's sida.

Dom vill höja bredbands priset för att utbyggnaden skall gå snabbare. Så att alla hjälper till att betala med kanske 50kr extra i månaden.

Och då är det bredbands utbyggnaden vi talar om, och INTE ADSL utbyggnaden.
Dom vill att alla skall få möjlighet till fiber. Det är det du får betala för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Rick Falkvinge, ledare för Piratpartiet, håller inte med dig:
https://www.piratpartiet.se/forum/Topic24897-69-1.aspx

Jag skall ta och kolla upp det med dom som är lite närmare regeringen. Skall se om jag får tag på ngn som sitter i regeringen eller på väg in i för att få reda på om detta stämmer.

Jag är inte så jätte insatt. Dels för att jag bor en bit ifrån mitt distrikt och dels för att jag inte har haft orken än. Men skall kolla upp detta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

fragbite-apb

APB sugerdet vet alla

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

http://82.99.25.142/prq/

För er som vill se hur det såg ut efter raiden

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __henkex2
Bästa jämförelsen hittils.

Saken är väl den att herr Ponténs advokat/åklagare/whatever, eller han själv har väl tjatat på en stackars domare eller vem det nu är som delar ut husrannsakan, att det är "medhjälp till spridning av upphovsrättsskyddat material" som kanske (jag vet inte om det klassas lika hårt som spridning till upphovs...skyddat material) kan ge upp till 2 års fängelse.

Tycker det hela är som sagt, en cirkus.

Det var kammaråklagare håkan roswall som utfärdade ordern. Och det verkar vara stört omöjligt att få tag på killen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Dom vill höja bredbands priset för att utbyggnaden skall gå snabbare. Så att alla hjälper till att betala med kanske 50kr extra i månaden.

Och då är det bredbands utbyggnaden vi talar om, och INTE ADSL utbyggnaden.
Dom vill att alla skall få möjlighet till fiber. Det är det du får betala för.

Jag skall ta och kolla upp det med dom som är lite närmare regeringen. Skall se om jag får tag på ngn som sitter i regeringen eller på väg in i för att få reda på om detta stämmer.

Jag är inte så jätte insatt. Dels för att jag bor en bit ifrån mitt distrikt och dels för att jag inte har haft orken än. Men skall kolla upp detta.

det hela är mycket enkelt tror jag.
MP's forumulering är nerladdning, vilket absolut inte är samma sak som fildelning, och även om det sägs att "det är det vi menar" så är det inte det som står i papprena, vilket gör att om de sen vill helt enkelt kan säga att "men så står det inte här" och fildelning goes out the window... Det är klart det ska låta som att de är vänligt inställda mot fildelning nu inför valet, men varför är då formuleringen så fel, och varför lämmnar de så stora spelytor öppna för politisk rävspel, om de nu är det "bättre" valet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Man kan inte generellt säga att tracker-tjänster är olagliga, men i tidigare fall som påminner om detta har det krävts aktiv handling, ett medvetet uppsåt, för att kunna tala om medhjälp till brott.
- I det här fallet kan man ju argumentera för att de varit medvetna om, och aktivt uppmuntrat brotten som användarna har begått. Dessutom har ju lagstiftningen angående nedladdning skärpts sedan de gamla fallen."

TPB är inte olagligt i sig nej, men som ni ser här över kan personerna bakom siten iaf riskera fängelse på grund utav denna medvetenhet om att deras site påbjuder fildelning av upphovsrättskyddat material.

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jämförelsen, kontorshotell eller köpcenter där alla har samma adress. Om någon misstänks för olagligt på SIba kan de sno alla datorer på köpcentret? Typ Lindex, HM etc
Känns som aktionen skulle få massmedialt genomslag för att skrämma skiten ur fildelare.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Hurfan kan ni säga att svärje blir allt mer som Kina?! Det är ju kapitalismen som här bevisas vara ett dåligt koncept! Antifildelningsmaffian med sina obegränsade tillgångar mutar regeringarna till att instifta lagar och elände för att förtrycka yttrandefriheten och den fina kommunistiska tanken att dela vad man har! Fildelning är den moderna kommunismen och vem fan kan vara mot den, förutom de svinaktigt rika som vaktar sina tillgångar med näbbar och klor?

Hoppas detta inlägg väcker lite diskussion!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Det är ju olyckligt att kunder till prq drabbas.. Men när man tar en titt på följande adresser:
http://tpb.tracker.prq.to/
http://tracker.prq.to/announce/
http://trackerwww.prq.to/download.php
är det kanske inte så konstigt att att även prq's utrustning beslagtogs?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Lal, Antonsson, har du ens någon aning om vilka kostnader fildelningen orsakar för mediabolag?

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Hurfan kan ni säga att svärje blir allt mer som Kina?! Det är ju kapitalismen som här bevisas vara ett dåligt koncept! Antifildelningsmaffian med sina obegränsade tillgångar mutar regeringarna till att instifta lagar och elände för att förtrycka yttrandefriheten och den fina kommunistiska tanken att dela vad man har! Fildelning är den moderna kommunismen och vem fan kan vara mot den, förutom de svinaktigt rika som vaktar sina tillgångar med näbbar och klor?

Hoppas detta inlägg väcker lite diskussion!

Det är den oheliga alliansen mellan kopitalism o socialism som är oroväckande. Där Företagen kan nyttja staten o statens monopol på våld som är oroväckande.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll

Död åt Kapitalisterna. Länge leve komunismnen.

Skall ni ha en chans till åsikt i regerings sammanhang. Tänk inte på Piratpartiet. MP har samma värderingar och står för liknande som pirat partiet gör. Som medlem i MP och GU så vet jag vad jag talar om.

Du kan börja med att stava rätt. Det är kommunismen, inte komunismnen.

MP/GU har inte samma värderingar som PP. MP/GU har ingen verklighets förankring och är fientligt inställda till allt och alla som inte älskar träd, har förnuft och logik. Och nej, du vet inte vad du pratar om. Specielt inte när du föredrar kommunism före kapitalism.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Hurfan kan ni säga att svärje blir allt mer som Kina?! Det är ju kapitalismen som här bevisas vara ett dåligt koncept! Antifildelningsmaffian med sina obegränsade tillgångar mutar regeringarna till att instifta lagar och elände för att förtrycka yttrandefriheten och den fina kommunistiska tanken att dela vad man har! Fildelning är den moderna kommunismen och vem fan kan vara mot den, förutom de svinaktigt rika som vaktar sina tillgångar med näbbar och klor?

Hoppas detta inlägg väcker lite diskussion!

Varför drar alla upp kapitalism i det här? Det handla inte om kapitalism, det handlar om brist på flexibilitet och protektionism av film och musik branschen.

Så lägg ner med att skylla detta som har hänt på kapitalism, det bara vissar hur lite insatta ni är i frågan och hur lite ni förstår.

Plus, om kapitalism var en dåligt koncept så skulle den inte överleva över 2000år och mer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Personligen tycker jag det inte alls är konstigt att dom tog alla servrar och inte bara vissa för hur kan de vara säkra på vilka servrar som det gäller?
Då måste de fråga vilka servrar det är och det blir ju inte lite konstigt när man ska göra en brottsundersökning.

Som jag förstår detta är det ett test, kolla rättsligt om det går att dömma för detta.

Det jag inte tycker om är att ni övriga som inte har något med detta att göra inte fått svar på vad som kommer att hända med era servrar, det är det jag är mycket kritisk mot.

Läste en intervju med chefen för prq.

Han sa att polisen visade upp en husransakningsorder där det stog att de ahde rätten att beslagta TPB servrar. han visade då polisen vilken server som tillhörde TPB. Polisen tog ändå alla datorer. När man ringer och frågar polisen om sin servrar som man har där så säger dom att dom inte ger ut någon information. vill man ha tillbaka servern ska man faxa ebskrivning om utsende och innehål på serverna för att då ha möjlighet att få tillbaka den.

Detta visar tydligt att polisen gjorde fel och inte visste igenligen vad dom tog. Och nu har dom blandat ihopp alla servrar.
Det blir vell så när dom ger sig på ett område såm dom inte har kompetens för.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ne0m
Lal, Antonsson, har du ens någon aning om vilka kostnader fildelningen orsakar för mediabolag?

Hhum... få se.. de måste anordna stora konsärer för att deras artister ska kunna möta behovet hos de fruktansvärda massorna av folk som hört artisternas musik, och nu vill se dem live?

Jag kan inte komma på vilka fruktansvärda kostnader det skulle vara du syftar på annars.
Lobbying för att förbjuda fildelning är inte en kostnad orsakad av fildelning, uan en marknadsföringsstrategi, precis som reklam, knappast fildelarnas fel, när de i sig är det effektivaste reklam systemet som existerat någonsin.
Det finns inga undersökningar som lyckats bekräfta ett samanhang av kopiering, och minskad konsumtion av betalda varor, alla sådana försök har antingen get motsatt resultat, eller inget resultat alls. Altså, försäljningen drabbas inte negativt av folks kopiering, försäljningen drabbas negativt för att vi konsumerar annat, oavsett om vi kopierar, eller inte.

Ett ganska tydligt tecken på att marknaden måste förändras. Det är ingen naturlag som säger att man ska kunna livnära sig på att nynna i en microfon i ett par veckor, för att sen sitta hemma o sälja skivor av det.
Om kunderna inte vill ha det, till det pris det erbjuds, är det upp till dig som säljer varan att göra produkten mer atraktiv... sänk priset, eller erbjud ett högre mervärde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.