Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

VIA EPIA CN Mini-ITX

Läs nyheten: VIA EPIA CN Mini-ITX

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mini-ITX mäter 17 gånger 17 centimeter och är den minsta officiellt använda formfaktorn i datorvärlden.

Nano-ITX är 12x12cm.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beav
Mini-ITX mäter 17 gånger 17 centimeter och är den minsta officiellt använda formfaktorn i datorvärlden.

Nano-ITX är 12x12cm.

Helt rätt! Nyheten är korrigerad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga VIA moderkort med inbyggd GbLan? Jag har själv nyligen börjat fundera på att använda ett VIA-kort som filserver hemma och då är ju bandbredden ganska intressant! Eller vad tycker ni?

Permalänk

Du kan ju komplettera med ett Gb-pcikort annars ;).

Nån som har koll på priset?

Permalänk
Medlem

precis vad jag tänk, fil/backup/ventrilo/http, men som sagt.. GbLan får man väl ta och köpa till, blir kanske bätrte att ha det på ett separat kort också. Dom andra korten kostar väl mellan 1800-2300, så borde ju hamna där någon stans.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
precis vad jag tänk, fil/backup/ventrilo/http, men som sagt.. GbLan får man väl ta och köpa till, blir kanske bätrte att ha det på ett separat kort också. Dom andra korten kostar väl mellan 1800-2300, så borde ju hamna där någon stans.

Synd att det inte har stöd för PCIe, annars skulle exempelvis ett Intel PRO/1000 GT PCIe-nätverkskort inte sitta helt fel på en sådan rigg.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Precis! Troligtvis får man väl köpa något Intel eller 3com så att cpu'n inte drabbas så mycket. Så syndatt nano-itx inte har pci-slot, eller har dom kanske mini-pci?Hursom så är 17x17cm väldigt litet och väldigt smidigt, blir till att beställa när dom kommer ut

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Det skulle behövas ett kort med inbyggt GB-lan samt en PCI-E port (eller ännu hellre ett PCI-X, men det ryms nog inte ens rent fysiskt då själva porten är lång som ett as). Med bara ett PCI-kontrollerkort får man rätt dålig bandbredd om man har några diskar igång.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det finns andra ITX kort än VIA's om man vill ha Gb-lan och snabbare CPU.
Visst dom är lite dyrare , men man får bra mycket mer prestanda också.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh, den har sata, bra bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Ahh, den har sata, bra bra

Aha, missade det... hade annars tänkt att använda PCI-porten till ett Sata-kort. Men då får det bli GbLan istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtroop
Varför finns det inga VIA moderkort med inbyggd GbLan? Jag har själv nyligen börjat fundera på att använda ett VIA-kort som filserver hemma och då är ju bandbredden ganska intressant! Eller vad tycker ni?

Väljer man en VIA EPIA EN istället så får man GBlan-
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel Kan säga att det finns andra ITX kort än VIA's om man vill ha Gb-lan och snabbare CPU.
Visst dom är lite dyrare , men man får bra mycket mer prestanda också.

Bra mycket dyrare, sen ett helt annat problem är att entusiastmarknaden är minimal i sverige och ingen tar in dessa kort. Jag vet att bla. Commell och DFI har sådana kort men ingen säljer dem här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Väljer man en VIA EPIA EN istället så får man GBlan-
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp...

Då behövs bara PCI-E eller PCI-X då

Man KAN leva med PCI iofs om man inte har krav på absolut maximal prestanda.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

som sagt, dessa VIA-kort är 17x17cm.. andra mini-itx är 24x24, vad jag har sett iaf, eller har jag HELT fel?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

24x24 är microATX om inte jag har fel. Finns kort som är 17x24
och dessa brukar nämnas som FlexAtx. Har sett en välsorterad butik med ITX
kort på Akihabara. Dom hade alla tänkbara modeller.
Dock ingen som tog CoreDuo tror jag, var nog det enda som fattades.
Fanns ett för AMDs Nx processor iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är det inte så att 16W förbrukningen gäller för hela mini-ITX moderkortet med alla komponenter, alltså väldigt svalt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Joo det stämmer, det är därför dom gör sig så bra i en filserver. Jag undrar om man kan bygga en dator som har liknande storlek som en vanlig router? Kanske lite större...

Dessa kort finns nu att köpa på komplett.

Skulle bra gärna vilja veta prestandan och få reda på vad det är jämnförtbart med.