Permalänk
Medlem

Streama TV över trådlöst nätverk

Jag ska ut i skogen, eller åtminstone där det är ganska obebott, under en vecka. Första kvällen av detta läger är den 15 juni. Jag antar att alla har koll på vad som händer på kvällen, och jag är därför i stort behov av att kolla på TV. Man får inte missa Sveriges matcher!

Har fått information om att det finns en stuga där man med hjälp av dator + tvkort kan få vettig bild, vilket är positivt. Grejen är att alla på lägret kommer att vilja se matchen, och vi kan inte vara i stugan i fråga. Däremot finns en lada lite längre ifrån, och det är möjligt att få kontakt via trådlöst nätverk mellan husen. Är det möjligt att skicka bilden från TVkortet till en dator i ladan, som sedan skickar vidare bilden till en projektor? Hur genomförs detta i så fall? Finns det några andra alternativ? Tror inte att ladan har någon antenn överhuvudtaget, kanske kan bygga en? Tacksam för alla sätt ni kan komma på.

/Jonas

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk

Rent spontant låter det mycket smidigare att skaffa:

1) En digital-box (för runt 500 kronor, alternativt låna en).
2) Montera en tv-antenn, är det gynnsamma förhållanden går det bra med en aktiv "bordsantenn".

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hade en sådan tanke jag med. Får se vad jag kan ordna. Men om jag inte skulle få tag på en digitalbox, är det möjligt (även om det är krångligt) att streama över trådlöst nätverk?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk

ja, bara du har bra kvalitet på den trådlösa länken...

EDIT:

Men du får inte övriga fördelar som med digitalboxen:

Bättre bild, bättre ljud, byta kanal smidigt... etc..

Ska du få någorlunda flyt på streamen så blir det väl nedkomprimerat med kvalitetsförsämringar som följd..

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tHorSeYE
Hade en sådan tanke jag med. Får se vad jag kan ordna. Men om jag inte skulle få tag på en digitalbox, är det möjligt (även om det är krångligt) att streama över trådlöst nätverk?

har du hyffsade datorer i båda ändarna kan du streama med VLC. Funkar bra faktiskt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS