Någon som löst 7900gt/gtx problem?

Permalänk
Medlem

samma här men först test me flänsar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har ett XFX 520 och satt på en modifierad AC Silencer 5 rev. 3 som även kyler minnena. Detta gör att värmen blåser ut ur burken och jag har inga problem med att köra spel som CMR05, HL2 och X-Men på max 4aa etc.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canvas
Har ett XFX 520 och satt på en modifierad AC Silencer 5 rev. 3 som även kyler minnena. Detta gör att värmen blåser ut ur burken och jag har inga problem med att köra spel som CMR05, HL2 och X-Men på max 4aa etc.

Problem är vanligast i FEAR, Oblivion och 3dMark06.
Mitt kort ballar ut i både fear och 3dmark medans jag kör maxad grafik i Tomb Raider, BF2, NFSMW o andra spel med hur bra flyt som helst. Skumt minst sagt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

ja först ballar det ur i dom spelen/testet men sen blir det mer o mer tills det blir fel i alla spel...tycks komma sakta som hela tiden blir mer o mer.
det är om jag förstått allt rätt om problemet vill säga...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag har precis fått mitt nya xfx 7900gt 520/något grafikkort. Det är lite annorlunda om jag förstått rätt, det är mörk blått, nästan svart och har en svart kant som det står xfx på.
Bild:
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/xfxgf79gtv520.jpg

Det verkar vara nyare, kan det vara så att jag undslipper problemet?
Har en nordbrygga precis vid det utsatta hörnet som blir 70 grader...
Tror ni att de har fixat "problemet" på mitt kort?

ps. har inte hunnit sätta ihop datorn så kan inte testa

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123

Tror ni att de har fixat "problemet" på mitt kort?

ps. har inte hunnit sätta ihop datorn så kan inte testa

Bara och bencha på då. -->

FEAR, Oblivion och 3dMark06

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Hmm jag hade tänkt köpa ett 7900GT, men antar att problemet bara finns på dom dyrare klockade korten?

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har precis fått mitt nya xfx 7900gt 520/något grafikkort. Det är lite annorlunda om jag förstått rätt, det är mörk blått, nästan svart och har en svart kant som det står xfx på.
Bild:
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/xfxgf79gtv520.jpg

Det verkar vara nyare, kan det vara så att jag undslipper problemet?
Har en nordbrygga precis vid det utsatta hörnet som blir 70 grader...
Tror ni att de har fixat "problemet" på mitt kort?

ps. har inte hunnit sätta ihop datorn så kan inte testa

Det är samma som jag har...funkade fint i början sen börja det krångla med 3dmark 2001 o 2003. Hoppas du har bättre tur än jag och att xfx har fixat kortet.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Hmm jag hade tänkt köpa ett 7900GT, men antar att problemet bara finns på dom dyrare klockade korten?

Nej problem finns på alla kort, klockade och oklockade, bara det att på dem klockade korten så syns det tidigare

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

ja...ni vet vad ni måste göra!

hur går det med fix tråden sooki?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canvas
Det är samma som jag har...funkade fint i början sen börja det krångla med 3dmark 2001 o 2003. Hoppas du har bättre tur än jag och att xfx har fixat kortet.

Våra kort ser lite annorlunda ut än det som finns på bilderna på 1.4mod guiden ( http://www.sweclockers.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57... ).

Har du gjort den modden?
Kan bli lite svårare för de med kort som oss pga kanten

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Testa med öppen låda och Nvidias Forceware 91.31 Official Beta Driver och tog mig precis igenom 3dmark 2001 innan den låste sig(23987 [ AMD64 3000@2160 mhz]) så nu är det bara att kyla ner dom små kretsarna sen är det säkert fixat

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Medlem

hah drabbat även mig nu. galna grafikfel i Point Sprites 3DMark2001. Har en fläns på regulatorerna på baksidan och en 120mm som blåser på kortet. har gått bra stock i 2 veckor så tänkte glassa till med lite överklockning. 1timme efter det kom grafikfelen.

synd att jag har fäst flänsen med värmeledande lim, jobbigt att få bort den nu.

sooki kan du bekräfta att du har haft de grafikfelen i point sprites och sedan löst det med flänsar + aktiv kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Våra kort ser lite annorlunda ut än det som finns på bilderna på 1.4mod guiden ( http://www.sweclockers.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57... ).

Har du gjort den modden?
Kan bli lite svårare för de med kort som oss pga kanten

Nej...vill ha kortet stabilt innan jag voltmoddar det.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Medlem

problemet är att om man väl har fått grafikfelen är det sagt att något chip har gått sönder och att det är för sent redan. tvivlar på att man löser problemet med att kyla kretsarna. tyvärr.

ska dock ge sookis förslag en chans och langa på flänsar på alla chips först.

edit: sooki jag ser att du inte har 3Dmark2001 eller 06. Du borde ladda ner de och köra Point Sprites i 2001 och Deep Freeze i 06. Om du fortfarande inte har några problem verkar det vara en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Jag skall börja jobba på den imorgon som utlovat mina små söner ;D

/MVH Slamarn

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Avstängd

nv silencer 5 rev3 mycket bra kylare till 7900gt kortena kyler minnena o allt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoppkick
nv silencer 5 rev3 mycket bra kylare till 7900gt kortena kyler minnena o allt..

den är bra, dock inte minnena som orsakar problemet.

Permalänk
Medlem

Men om detta är att vanligt problem och det är så från fabrik, varför köpa just dessa korten då?

Ni som har köpt dem, varför gör ni er ens besväret att försöka fixa det??
Reklamera skiten om det inte funkar som det ska när det är nytt.
Det SKA fungera 100% när det är nya grejer. Basta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

ja men har sett folk som reklamerat 3-4 ggr och ändå fått ett kort som e trasigt...hoppas sookis lösning fungerar! någon som testat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Folk rekommenderas tydligen att skicka korten direkt till XFX, eVGA osv. för att
säkerställa retur med fungerande kort.

Permalänk
Medlem

har fått mitt mobo så jag ska spela lite idag, har satt flänsar på sookis ställen och tro faan att dom blir varma, så problemet kan mycket väl ligga där, speciellt dom små jävlarna på baksidan av kortet. har kört 3dmark 01 och 2005 ett par gånger utan fel...ska testa mer sen och försöka montera en liten fläkt vid baksidan av kortet vid de små varma chippen över flänsarna jag satt där...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har fått mitt mobo så jag ska spela lite idag, har satt flänsar på sookis ställen och tro faan att dom blir varma, så problemet kan mycket väl ligga där, speciellt dom små jävlarna på baksidan av kortet. har kört 3dmark 01 och 2005 ett par gånger utan fel...ska testa mer sen och försöka montera en liten fläkt vid baksidan av kortet vid de små varma chippen över flänsarna jag satt där...

Sedärja!
Återkom med rapporter
Mina flänsar från GTEK kom idag, ska hämta ut ikväll.

Permalänk
Medlem

Hur är det med 7900 extreme kortet måste man fixa flänsar till den skiten åsså?

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

Har lånat en IR-sensor/temp sensor på jobbet, tänkte testa mäta temp sedan på olika punkter på kortet.

Vart ska man mäta? Någon som hade någon bild på "hotspotsen"?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

har kör lite oblivion och spelat hl2 episode 1 en del och testat lite annat smått och gått och har inget att klaga över. verkar fungera som det ska! men man får se om det håller sig, har andvänt mig av sookis fix med kylflänsar observera dock att jag inte haft något problem med kortet innan eftersom det är nyköpt. jag gjorde detta enbart i förebyggande syfte!
datorn och kortet: xfx 7900gt 520m. operton 144@2.7ghz(300*9) minnet körs i 250mhz. abit kn8 sli, antec neo power 480watt som jag tror är smått defekt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

alltid lite lyckligare nu att folk hittat fix på detta problem.. mitt kort är från staterna. vet inte om det är nån skillnad eller om jag blir tvungen att skicka mitt kort dit också.. tog ju ingen försäkring från företaget jag köpte det från eftrersom mman får det från frabrik. men det blir väl o sätta lite kylare på sitt kort antar jag! tack för denna tråden:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

trevligt att du uppskattar det men sookis blivande fix tråd kommer nog vara bättre!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Har lirat lite med mitt grafikkort igår. Spelade battlefield 2 i någon timma och inga grafikfel, iaf inte än. Jag har lagt på kylflänsar på de chippen som är uppåt när kortet är inne, asså lagt på, för att det värmeledande "klistret" klistrar sig inte längre. Så de håller sig endast på tack vare gravitationen. Detta är tillfälligt tills jag hittat några nya fina chipp.
Men som sagt, inga grafikfel än, kortets gpu var dock 53grader efter att jag lirat. Är det mycket?
Nu i idle är den 45/46.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

>michael123
Dina 53 grader är inte mycket alls.

Men om dina flänsar har dåligt klister, köp lite värmeledande lim?
Släng på kylpasta i mitten och lite lim i hörnen så sitter det inte för evigt. Går bra med superlim med.