Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Funktioner i c++..

jag programmerar lite i c++, mest för att jag tycker det är kul. Jag har ett eget litet projekt. I detta projekt hade jag tänkt att använda mig av funktioner. Mitt probelm är följande:

Jag har en lista (list <string> lst1). Sedan anropar jag en funtion som heter read. När nu read körs, läser den rad för rad in en textfil och sparar i lst1. Hur gör jag sedan för att informationen ska finnas kvar i programmet efter att funktionen är färdig? Jag vet att det går, men vet inte hur.. Någon som vet vad jag menar som vill hjälpa till lite..?

Jag kör för övrigt Bloodshed dev-cpp under win. (Och, nej jag vill inte byta kompilator eller gå över till linux/unix... )

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

Skicka den som pekare eller referens:

// Pekare: void read(list<string> *lst1); // Anropas så här: list<string> lst1; read(&lst1); // Referens: void read(list<string> &lst1); // Anropas så här: list<string> lst1; read(lst1);

Permalänk
Medlem

tack

nu funkar det ju =).. tack för hjälpen.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX