Permalänk
Medlem

funkar cs på linux?

Hej ska snart köpa ny dator och tror jag ska ha linux (det e ju grattis).
går det att lira cs1.6 och cssource?

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem

1.6 har jag sett köras med wine men source har jag ingen aning om

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

okej,, min linux nörd kompis tjatar om ngt konstigt om man ska köra source men får väll glädja mig om 1.6 funkar.
och vänta till microsfot mothafuckers nya skit släps.

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ha två operativsystem så får du inga större problem med spel och så kan du ha en datormiljö man kan trivas i också. Bara att starta om efter behov. Istället för att vänta in Vista kanske det är bättre att ha XP eftersom det troligen stöds fler spel till xp. I alla fall till en början.

// Jonas

Permalänk
Medlem

joo tänkte det men kostar en del ju det e de"
men om 1.6 funkade så e jag i stort sett nöjd..
LINUX ÄGER.

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem

Generellt sett så rekommenderar man inte Linux till datorspelare även om det finns emulatorer men det är hel del pill med de.

XP licenser kryllar det ju ut av så du borde kunna använda din gamla

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
XP licenser kryllar det ju ut av så du borde kunna använda din gamla

Kom dock ihåg att man inte kan göra det om man har en OEM-version av Windows och att man måste avinstallera Windows från den gamla datorn.

Permalänk
Medlem

Man vill inte spela cs i linux

Visa signatur

8D

Permalänk

Steam ska väll funka funkligt med wine, eller med Cedega, som dock inte är gratis, men det är ju wine.

Wine Is Not an emulator

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, är man intresserad av en speldator så måste man ändå rekommendera Windows då alla spel är gjorda för att köras på Windows. Visst går det att köra många applikationer genom Wine, men oftast innebär det onödigt mycket krångel och ibland försämrad prestanda/funktionalitet. Jag kör CS 1.6 genom Wine ibland, men det är ingen jättebehaglig upplevelse. Kan man inte klara sig utan spelen så behåll en Windows-partition. Därav smeknamnet "Wintendo" - det duger bara till att spela på .

Jag spelar en del också men då väljer jag att spela på det format där de hör hemma - konsolerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

cedega är ggratis om man tankar det via CVS, men då får man inga grafiska verktyg till det

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Kom dock ihåg att man inte kan göra det om man har en OEM-version av Windows och att man måste avinstallera Windows från den gamla datorn.

alla OEM-versioner behöver väll inte ha såna usla installerare?

(men Compaq tex har jag sett ha det..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Alltså, är man intresserad av en speldator så måste man ändå rekommendera Windows då alla spel är gjorda för att köras på Windows. Visst går det att köra många applikationer genom Wine, men oftast innebär det onödigt mycket krångel och ibland försämrad prestanda/funktionalitet. Jag kör CS 1.6 genom Wine ibland, men det är ingen jättebehaglig upplevelse. Kan man inte klara sig utan spelen så behåll en Windows-partition. Därav smeknamnet "Wintendo" - det duger bara till att spela på .

Jag spelar en del också men då väljer jag att spela på det format där de hör hemma - konsolerna.

de bästa konsollerna kör ju Linux de med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
alla OEM-versioner behöver väll inte ha såna usla installerare?

(men Compaq tex har jag sett ha det..)

Kan är i det här fallet lika med får. Köper man en OEM-version i stil med http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WINXPS måste man köpa en ny varje gång man byter moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Man vill spela spel i linux. Men inte only win native. Spelen som är linux native är underbara. Man vill spela linux native, på en linux burk.
Köp inga spel som inte är linux native för att spela dem via wine(x). Hade de velat få linux användarena att spela deras spel skulle de skrivit det i OpenGL.

CounterStrike Source funkar i linux via wine(x). - Se bara till att ha den hårdvara som har mest stöd i linux i prestanda syftet och i wine(x), och det ska funka strålande.

Nej du kommer antagligen inte få 100fps via wine(x).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Kan är i det här fallet lika med får. Köper man en OEM-version i stil med http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WINXPS måste man köpa en ny varje gång man byter moderkort.

aha. men som handlarna tolkar reglerna borde det ju räcka att byta mus då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

CS source och CS 1.6 ska fungera bra med både Cedega och Wine under GNU/Linux. Dock fick jag det inte att fungera med Wine. Se till att du köper en dator med nVidia kort och INTE med ATI.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

de bästa konsollerna kör ju Linux de med..

Nja, men man kan köra linux på dom

Permalänk
Medlem

Har inte provat själv, men det här kanske vore något?

http://lhl.linuxgames.com/working.shtml

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Har inte provat själv, men det här kanske vore något?

http://lhl.linuxgames.com/working.shtml

från sidan:

The Half-Life with WINE HOWTO
David McBride's Half-Life + Wine HOWTO

Visst det kanske kan hjälpa en om man vill spela cs 1.6. Men man ska veta att den sidan är gammal och att maninte slipper wine(x)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
CS source och CS 1.6 ska fungera bra med både Cedega och Wine under GNU/Linux. Dock fick jag det inte att fungera med Wine. Se till att du köper en dator med nVidia kort och INTE med ATI.

Jo jag ska ju köpa ett nvidia kort,,

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem

Funkar WC3 med Linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Funkar WC3 med Linux?

Vill du spela Dota?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Vill du spela Dota?

Bland annat ja Om jag kan få Firefox,msn,IRC och WC3 att funka under linux så har jag ingen anledning att inte köra igång med Ubuntu som jag tankat hem. Jag ska nog testa Ubuntu i alla fall men det vore soft att kunna köra wc3 utan att reboota.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Bland annat ja Om jag kan få Firefox,msn,IRC och WC3 att funka under linux så har jag ingen anledning att inte köra igång med Ubuntu som jag tankat hem. Jag ska nog testa Ubuntu i alla fall men det vore soft att kunna köra wc3 utan att reboota.

Här finns det lite info: http://appdb.winehq.org/appview.php?versionId=1177
http://appdb.winehq.org/appview.php?versionId=3126 det verkar funka rätt ok med ubuntu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

japp dota går att spela i linux (har inte spelat dota på en månad) men det tråkiga är att programmen till inte funkar så bra.. banlist etc.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Man vill inte spela cs i linux

Varför vill man inte det?

Visa signatur

i7 6700k, 64GB RAM, Sapphire RX 470 8GB, Debian Linux
www.snackiz.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Funkar WC3 med Linux?

Warcraft III fungerar felfritt i Linux, bara att starta det med wine i openGL-läge.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Warcraft III fungerar felfritt i Linux, bara att starta det med wine i openGL-läge.

Hur startar man wine i OpenGL-läge då?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Hur startar man wine i OpenGL-läge då?

wine app.exe -opengl

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ok.

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|