Vilken Linux-dist kör du? - Sommar 2006

Permalänk
Medlem

Vilken Linux-dist kör du? - Sommar 2006

Så vitt jag kan se så var det ganska exakt ett år sedan vi hade en liknande omröstning[1] så nu tycker jag att det är dags igen. Jag hoppas att jag inte har missat någon populär dist bland de tio som fick plats i omröstningen.

Observera att denna omröstning är exklusiv för Linux. Ni som kör *BSD kan väl starta en egen omröstning?

Själv så lägger jag min röst på Debian. En underbar dist utan en massa krimskrams som fungerar utmärkt såväl på server som på workstation enligt min mening. Dessutom gillar jag utvecklarnas mentalitet när det gäller fri mjukvara.

Rösta på nu!

[1] http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=46875...

EDIT: Ni som kör flera olika distar kan rösta på den ni tycker bäst om.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på, kör Gentoo på min workstation men Slackware på laptopen (på servern rullar OpenBSD).

Föredrar iofs Slackware före Gentoo så jag väljer det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Debian über alles.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Det blir Kubuntu på min workstation som vanligt men på min laptop tror jag att jag ska dra igång FreeBSD och testa

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Wohoo! Debian leder än så länge! Heja Debian!

Permalänk
Medlem

Gentoo på alla mina datorer

Visa signatur
Permalänk

Jag kör Gentoo. Nästa gång jag ska installera ett system så blir det nog Ubuntu eller FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Debian FTW!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu pa laptopen med dual-boot till Windows vid behov... Fungerar alldeles utmarkt...

Permalänk

Nu är det svårt här, är i grunden en Debiananvändare och jag älskar verkligen systemet. Debian kan man alltid lita på och det rullar grymt stabilt på servern. Men även Ubuntu är ett riktigt bra OS, speciellt på arbetsstationen där jag använder det. Debian i grunden gör att jag kan med det och kan confa det precis som jag vill ha det. Samtidigt som det har fungerande grafiska gränssnitt för det mesta man behöver pula med. Dapper har imponerat stort på mig och jag har kört det sen Mars ungefär.

Vet inte riktigt vad jag ska lägga min röst på, nya heta Ubuntu eller gamla stabila Debian som man alltid kan lita på oavsett vad som händer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ubuntu och suse är väl störst på desktop just nu

Som server är ubuntu debian vanligast och även slackware förekommer ofta.

Permalänk
Medlem

Debian som klient och Ubuntu som server

Permalänk
Medlem

Jag röstade Ubuntu, för det är vad jag kör just nu. Helt underbar dist med massor av howto's och stor hjälpkanal på IRC.

Annars har jag kört Mandriva i drygt ett år. Den är också förbaskat fin

Permalänk

Gentoo på alla burkar: min stationära, min laptop, tjejens dator och hennes föräldrars dator.

Permalänk
Medlem

epios eftersom linux burken är en epia sp

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Ubuntu på min lekdator och gentoo på mitt skal (webbserver och irssi).

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

SuSE och Ubuntu. (SuSE fick rösten)

enkelhet is the shit!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Antar att jag är tråkig; fortfarande samma gamla Slackware som förra gången, dock något nyare paket denna gång

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Kubuntu.. Körde med Ubuntu förut, men bytte (efter ett test av KDE) till kubuntu, gillar det (KDE) bättre än GNOME.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, inte testat något annat eftersom att jag inte saknar något.

Permalänk
Medlem

Kör på Debian, har även testat Slackware, Gentoo och Ubuntu men gillar Debian bäst.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag bara Linux på min WS som snurrar med Fedora. funkar toppen..

Annars föredrar jag Slackware.

Permalänk
Medlem

ubuntu på min laptop för att se om det är något att ha. Är ingen van linux användare så jag tog den disten som verkade lättast att hantera och jag måste säga att jag är helnöjd.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu på alla burkar utom servern som kör Debian, men då jag inte har blivit superhaj på linux ännu så föredrar jag ubuntu.

Permalänk
Medlem

Röstade på Ubuntu då det är det jag kör på min server just nu, men ska ta någon regnig dag under sommarlovet nu och köra in en ren Debian-installation på den och prova det istället

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Bytte från gentoo tlll ubuntu för någon månad sedan.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

slackware

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Geeks
SweClockers

Slackware sen.... 97?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fortfarande slackware, fast på servern håller jag på att gå över till freebsd. Dock dualbootar jag till win2k ganska ofta nuförtiden :$

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Har Ubuntu Dapper på två datorer och Gentoo på tre. Jag blev ganska imponerad av Dapper förutom tillgängliga paket så jag håller på byter över alla datorer till Ubuntu sakta men säkert främst på grund av stabilitetsproblem trots att jag har kompilerat om allt med speciella skript och väldigt grundläggande CFLAGS (Har inga problem under winxp 32bit, 64bit och Ubuntu 64bit) men även för att jag inte orkar pilla längre. Vill ha det så enkelt och effektivt som möjligt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB