Hänger sig under startup (moderkortet?)

Permalänk
Medlem

Hänger sig under startup (moderkortet?)

Hallooja, söker hjälp, får panik snart !.

Min dator hänger sig ca 6 sekunder efter jag satt igång den. Alltså den stannar precis där dom första texterna, innan XP laddas upp.

Den är även helt tyst och det är bara fläktarna som hörs när jag sätter igång maskinen. Fick även ett meddelande som stog såhär i början.

CPUID:00010FF0 Patch id:0041

Det är ett Gigabyte K8 Triton Nvidia SLI nForce 4 kort.

P.S nu har även USB lagt av typ, för musen lyser inte längre så jag kan inte tända skärmen eftersom jag då måste röra musen.Prövade även att om jag tryckte på cd romen så där man lägger skivan kommer ut, då dör datorn av sig själv.. Kan det då vara nättagg som är sönder.

Tack i förhand / Robin

Visa signatur

JAJA

Permalänk
Medlem

Du har inte testat "reseta" bios?

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Du har inte testat "reseta" bios?

Hur resetar jag bios?

Visa signatur

JAJA

Permalänk

ta u det lilla batteriet på moderkortet och sedan väntar du 10 min(brukar va det eller så står det i manualen till moderkort)

men läs i manualen om hur du gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
ta u det lilla batteriet på moderkortet och sedan väntar du 10 min(brukar va det eller så står det i manualen till moderkort)

men läs i manualen om hur du gör.

Det stog 30 sek i manualen, men tyvärr inget resultat av liv i datorn. Allt liv som finns i datorn är fläktarna. Eftersom jag inte kan få fram bild på skärmen för usb portarna är typ döda eller något. Alltså vet jag inte hur det ligger till men antagligen hänger den sig 5 sek efter startup fortfarande. Nu kan jag inte ens få ut cd romen ur datorn, nu har den också dött. Är det batteriet som är sönder kanske?

Visa signatur

JAJA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leafen
Det stog 30 sek i manualen, men tyvärr inget resultat av liv i datorn. Allt liv som finns i datorn är fläktarna. Eftersom jag inte kan få fram bild på skärmen för usb portarna är typ döda eller något. Alltså vet jag inte hur det ligger till men antagligen hänger den sig 5 sek efter startup fortfarande. Nu kan jag inte ens få ut cd romen ur datorn, nu har den också dött. Är det batteriet som är sönder kanske?

jag antar att det är helt nytt mammakort, och det ska man INTE resetta bios på!!!jag hade samma problem när jag köpte nytt mammakort men det var enkelt att fixa, jag antar att du inte hade formaterat om C:/... när man byter mammakort eller cpu, så MÅSTE man formatera om hårdisken, annars går inte systemet stabilt och eftersom du har bytt ut något utan att ha formaterat om, kommer den där rutan hela tiden, tills du formaterar om C:/ (eller vars du nu har operativsystemet))
det är bara att gå in i bios och boota med cd och lägga in xp skivan in... tyvärrr =(
du kan ringa nån datasupport och fråga om hur du kan flytta över viktiga filer från hd, för det ids jag inte förklara hur du gör.

///sacke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ispaJ
jag antar att det är helt nytt mammakort, och det ska man INTE resetta bios på!!!jag hade samma problem när jag köpte nytt mammakort men det var enkelt att fixa, jag antar att du inte hade formaterat om C:/... när man byter mammakort eller cpu, så MÅSTE man formatera om hårdisken, annars går inte systemet stabilt och eftersom du har bytt ut något utan att ha formaterat om, kommer den där rutan hela tiden, tills du formaterar om C:/ (eller vars du nu har operativsystemet))
det är bara att gå in i bios och boota med cd och lägga in xp skivan in... tyvärrr =(
du kan ringa nån datasupport och fråga om hur du kan flytta över viktiga filer från hd, för det ids jag inte förklara hur du gör.

///sacke

Jag kan tillägga att datorn är ca 10 månader gammal. Och har inte varit inne i datorn eftersom jag köpte den från JME data. Så den är untouched :P. Sjuka är att jag satt och lirade WoW kvällen innan sen morgonen där på så funkade inte datorn. OM detta är till någon nytta så är det en AMD 64-bits processor på 3200+ Dubbla Geforce 6800 GT (SLI)

// robin

Visa signatur

JAJA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ispaJ
jag antar att det är helt nytt mammakort, och det ska man INTE resetta bios på!!!jag hade samma problem när jag köpte nytt mammakort men det var enkelt att fixa, jag antar att du inte hade formaterat om C:/... när man byter mammakort eller cpu, så MÅSTE man formatera om hårdisken, annars går inte systemet stabilt och eftersom du har bytt ut något utan att ha formaterat om, kommer den där rutan hela tiden, tills du formaterar om C:/ (eller vars du nu har operativsystemet))
det är bara att gå in i bios och boota med cd och lägga in xp skivan in... tyvärrr =(
du kan ringa nån datasupport och fråga om hur du kan flytta över viktiga filer från hd, för det ids jag inte förklara hur du gör.

///sacke

haha det första jag gjorde va att reseta bios funkar prima endå, satte i nytt moderkort cpu och grafik kort, kör på gamla instalationen, hör o hämpna men det fungerar prima, så det fungerar men är dock inte rekomenderat. dessutom låser sig datorn innan han en kommit till att botta up operativ systemet så det har inget med att hdd'n inte är formaterad. dessutom kan han köra in en ren kopia av windows i någon annan mapp så kan han rädda allt han vill ha kvar om den inte vill boota...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara samla ihop lite saker så folk förstår.
- Datorn hänger sig efter ca 5 sek, innan XP hinner botta upp.
- USB portarna OFF, ungefär bara fläktarna funkar. Alltså svart skärm för jag kan inte röra musen och få skärmen att tändas.
- CPUID:00010FF0 Patch id:0041 det sista jag såg på skärmen innan allt *uckade sig.
- Har testat dra ut batteriet från moderkortet men inge vidare sign på liv i datorn. Alltså det är ett hårdvaro fel på min datorn, men vad???
Det är frågan om det är värt att lämna in den eller göra saker själv. tack på förhand grabbz

Visa signatur

JAJA

Permalänk

Lämna in den

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Hedersmedlem

Nätdelen eller moderkortet är trasigt skulle jag tro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM