Permalänk

skrikande ljud i högtalare

hej! jag har ett problem med min dator!det låter som om ca 209 tusen aliens skriker samtidigt i mina högtalare!vilker är vääldigt iriterande...detta lilla fenomen har suttit i ett litet tag nu (ca ett halv år) o jag fattar inte vad problemet är...efter att jag blåst datan (formaterat om min hdd) så är det bra ett tag typ 3 vekker eller så sen kommer det tillbaka!..vet någon vad problemet kan vara så vore jag högst tacksam!: )??

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Hedersmedlem

ok... du skapar en ny tråd efter att jag låst din gamla? Egentligen har du förbrukat din chans till hjälp, men jag lämnar denna tråd öppen, håll dig nu till den!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

jo ja vet sorry....men skickade ett pm så trodde du han c d

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Medlem

Har du aktiva monitorer som högtalare? Ibland kan de förstärka signaler som skickas ifrån skärmen och omvandla det till ljud, t.ex. vit färg och musrörelser.

Kolla i dina ljudinställningar om du kan dra ner/upp ljudutgången och sedan via volymregel / mixerbord / eller vad du nu har höja eller sänka ljudet.
Om du t.ex. har lite ljud ut från windows och din volymregel för dina högtalare på max så brukar det bli brusljud osv.

Kolla så att ljudkortet inte sitter för nära agp / pci-e port, sätt det så långt ifrån som möjligt, har du onboard-ljudkort så kan du inte göra så mycket.

Har du fortfarande samma problem med hörlurar, i så fall är det ljudkortet som behöver bytas, har du inte det, byt dina högtalare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Är det inte rundgång det handlar om... ljudet från mikrofonen går ut i högtalarna osv.

Permalänk

Vad har du för modekort\Ljudkort och högtalare?

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk

ja har tyvär samma probem även i högtalare..men ljudet kommer dock bara i blands när datorn har varit igång en längre tid elelr blivit varm!ja har ett asrock p880 pro med inbygtn 7.1 ljud och jag har ett creative 5.1 ljudsystem!

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk

har du laddat ner drivrutiner?
de som kommer med windows är lite invalida så på en del modekort så blir ljudet knastrigt eller så hänger sig datorn eller startar om när ljud spelas!

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk

Brus i högtalarna kan bero på läckströmmar. Har du datorn (och skärm och..) i jordat uttag?
Brorsan hade brus i högtalarna och det botades med en jordad sladd från ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Funkar högtalarna med en annan källa? (typ mp3 spelare)

Permalänk

jordat utag ja!!!...japp funkar fel fritt med mp3 spelare...detta ljud kommer äver i hörlurar..o ja jag har dom senaste asrock ljud drivrutinerna!..men ljudet fortsätter att komma...fast bara ibland..oftast nären är varm/överarbetad!

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.