Permalänk

Stationär dator på flyget

Tänkte ta med mig en stationär dator på flygresan.
Hur skall jag packa för att inte riskera att datorn är i två delar när jag kommer fram?
Tänkte stoppa in burken i en resväska med lite mjuka saker i så att den inte rullar runt i väskan.

Processorn och dess kylfläns kan vara lämpligt att ta av, samt graffe, HDD och RAM. Desa komponenterna kan jag packetera var för sig, i ESD påse och något mjukt runt om.

Kanske skulle ta med mig HDD:n in i kabinen då den kan gå sönder när den morgontrötta lita sura väskepackaren har kasttävling med väskorna.
Så det enda som kommer ligga kvar på sin vanliga plats i burken är Moderkortet och nätagget. Låter detta vettigt?
Någon som har erfarenhet att ta med sig en stationär dator på flyget?
Det är inga nya dyra komponenter jag tar med mig, P3, tnt2...
Dyrast är nog HDD:n därför vill jag har den inne i kabinen.
Kan det vara några problem att ta med en dator på panet?
För en oerfaren säkerhetsnisse kan det kanske se ut som en bomb

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några som hällst probbs med att plocka med datorn, det är bara att tala om att det är ömtåligt gods så får din väska en fin liten klisterlapp där det står typ, "AKTAS, ÖMTÅLIGT GODS". Så det enda du borde skruva ur är ju HDD'n om du är super rädd om den. Om datorn skulle pajja så kommer SAS eller va det nu är förbolag i princip kasta en ny dator i händerna på dig. Om du nu sa till att det var ömtåligt gods.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Fast ala typer av minnen ska du nog vara försiktig med att skicka genom den starka strålning som kommer vid röntgen av väskan. Detta gällde iaf filmer till de "gamla" kamerorna..

men ksulle jag vara du skulle jag ta hdd i handbagaget för säkerhetsskull..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Ska inte vara några som hällst probbs med att plocka med datorn, det är bara att tala om att det är ömtåligt gods så får din väska en fin liten klisterlapp där det står typ, "AKTAS, ÖMTÅLIGT GODS". Så det enda du borde skruva ur är ju HDD'n om du är super rädd om den. Om datorn skulle pajja så kommer SAS eller va det nu är förbolag i princip kasta en ny dator i händerna på dig. Om du nu sa till att det var ömtåligt gods.

Tyvär ingen som bryr sig om vad det står på kartongerna =/.
Om du nu inte redan har åkt, så plocka ur allt som kan tänkas gå sönder vid fall från 1 meter, tryck sen in en fillt eller något i datorn, och linda sedan in den i en fillt + dra måånga varv med silvertejp runnt den. Eller så skickar du den helt enkelt som frakt och skriver 51kg på viktlappen så ska den nog sitta kvar

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vart du ska åka??
Eftersom jag numera bor i Nordeuropas sista diktatur, Norge så kan kanske tullen vara intresserad i det objektet??

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Skall resa innom EU.
Fick faktiskt höra att det var förbjudet(?) att föra in använda datorer till Tjeckien innan de var med i EU, vet inte om detta är sant eller inte.
Jag är mest rädd att säkerhetspersonalen tror att nätagget är en bomb eller något då det säkerligen ser roligt ut på röntgenmaskinerna.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk

Kan jag ta med dator på flyget?

Hej, undra om man kunde ta med en stationär dator på flyget? om man flyger inom Sverige för tänkte nämligen åka till dreamhack summer 2017