Permalänk
Medlem

*Inget ljud* i ASUS-A7V880 [mobo]

Jag köpte en färdig byggd dator från SHG.biz så jag har inte lärt mig ett skit om hur man bygger datorer från scratch. Därav kan jag ha stora grundläggande brister i bygel, BIOS samt hårdvaruanslutningar.

Så jag har erfarit en hel del gnissel och krasch incidenter med mitt system under dem senaste 2 åren. Så jag tänkte plocka ut SoundBlaster Audigy 2 ZS ljudkortet och istället använda mig av ASUS inbyggda istället.

Så efter lite installations varningar så lyckades jag till slut få Win XP att hitta det inbyggda ASUS ljudkortet och installera alla nödvändiga drivisar och program ( SoundMax ) men jag får inget som helst ljud i högtalarna.
Vilka procedurer kan jag utföra i min felsökning efter ljudmysteriet?

Jag har pluggat in högtalar kontakten i alla 3 möjliga hål som finns på baksidan av mobon. Dvs. jag har testat: Line-in, Line-out, Mic utan nåt ljud i högtalarna.
Jag har gått in i BIOS för att ändra det inbyggda ljudkortet till: ENABLED
Vad mer kan jag göra??

Permalänk
Avstängd

Exakt samma sak här. Soundmax suger tror jag. Fick ta och köra med mitt externa trots allt. Skumt att detta händer dig också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Så då är det inte min bristfälliga hårdvaru-anslutnings erfarenhet som spökar. Jag tänker på ifall jag har vänt nån viktig kabel åt fel håll el. liknande.

Hittade denna paragraf hos SoundMax hemsida, kan det vara den stora boven i detta drama?
http://forms.analog.com/Form_Pages/soundMAX/soundMAXSupportFA...

Citat:

20 I don't get audio out of the left (or right) speaker.
Certain Asus motherboards were shipped without "jumpers" set to their normal default settings. This would cause audio to not work or to only work in one speaker. Check your motherboard for the correct jumper settings.

---------------------------------------

Problemet löst det var jumprarna som saknades på Front_Panel som var huvudorsaken till bristen på ljud i högtalarna
Måste säga att det inbyggda ljudkortet är mycket bättre än min SB Audigy 2 ZS som knastrade en hel del när man vred på volym knappen.