Permalänk
Medlem

Snuskyl

Tjena!

Hade inget att göra idag och kände för att rita lite i SketchUp.. tog ett jävla tag att komma på nåt att rita, men så kom jag och tänka på alla trådar om snuskylar och grejjs här på SweC för ett tag sen och kom på en idé som kanske kunde fungera. Snusar inte själv, detta är bara en idé om någon skulle känna för att bygga en. Vad jag kan minnas så va det ingen av personerna som ville göra snuskyl som slutligen gjorde det..

"Bottenplattan" är en 1cm tjock aluminiumbit och under den så sitter det två små peltiers, två zalman NB-kylare och tre 40mm fläktar. Man kommer ju inte ner på minusgrader eller så, men det blir garanterat kallare än rumstemp.
Utstickaren är för om man har en redan öppnad dosa som man kan lägga på avsvalning. Stavarna som följer röret upp är dels för stabiliteten och dels för att dom ska leda det svala från aluplattan upp i röret.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

riktigt fina och välgjorda sketcher måste jag säga, men det har vi sett sen ditt antec sketcher . Smart idé fast jag måste säga att jag har alldrig sett en tråd om nå snus kylare, utan bara om snusmus

Edit: jag snusar inte heller men kanske får tråkigt under dom 10 veckora lov xD.

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EA|Bonde|Erik
riktigt fina och välgjorda sketcher måste jag säga, men det har vi sett sen ditt antec sketcher . Smart idé fast jag måste säga att jag har alldrig sett en tråd om nå snus kylare, utan bara om snusmus

Edit: jag snusar inte heller men kanske får tråkigt under dom 10 veckora lov xD.

Haha, jag kommer nog inte heller att kunna hålla fingrarna i styr riktigt.. har en polare som snusar. Synd bara att peltierelement är så dyra dom i skissen ligger på ca 4x4cm.. hade annars vart jävligt kul att ge honom:D

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Hmm projektarbetet i skolan närmar sig, skulle kanske byggt en sånn ^^

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Hmm projektarbetet i skolan närmar sig, skulle kanske byggt en sånn ^^

Kör hårt:D Skulle va kul om ngn gjorde en sån på riktigt

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Hmm projektarbetet i skolan närmar sig, skulle kanske byggt en sånn ^^

Lol, IG
Satsa på någe mer storartat

Permalänk

Men lärarna i Eslöv är väl rätt snälla med projektarbetes betyg. Det var dem i ala fall i min klass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
Lol, IG
Satsa på någe mer storartat

Det är sturntsamma, så länge man är duktig på att få det att låta som om man gjorde något jätte stort och svårt.

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk

Det är oftast processen som betygsätts mest, hur mycket tid, hur bra planerat, jobbat "hela tiden"? osv.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

jao, ryderman har jag för mig fick lägre betyg pga det.. fast han gjorde ett sjukt bra jobb med chassit.

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Avstängd

hur ritar du fläktarna/kylblocken eller kopierar du dom in till programet :?

ps skulle funka som colakyl om man bara har röret och ett kylblock + 2 fläktar;)

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wLN
hur ritar du fläktarna/kylblocken eller kopierar du dom in till programet :?

ps skulle funka som colakyl om man bara har röret och ett kylblock + 2 fläktar;)

Ritat allt utom flänsarna och fläktarna själv..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Men lärarna i Eslöv är väl rätt snälla med projektarbetes betyg. Det var dem i ala fall i min klass!

Faktist ^^

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Haha jag som föredetta snusare och rågamer tycker det är en klockren ide, det är ju nästan så du får ta patent på det där

Perfekt att ha ståene brevid datorn!!

Hur mycket skulle det typ kosta att tillverka?

Bra gjort hur som helst och grym ide!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wLN
ps skulle funka som colakyl om man bara har röret och ett kylblock + 2 fläktar;) [/B]

Varför inte bara som den är?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banco
Haha jag som föredetta snusare och rågamer tycker det är en klockren ide, det är ju nästan så du får ta patent på det där

Perfekt att ha ståene brevid datorn!!

Hur mycket skulle det typ kosta att tillverka?

Bra gjort hur som helst och grym ide!

Varför inte bara som den är?

Jag vet tyvärr inte vad dom små peltierelementen kostar eller vart man kan köpa dom, och är osäker på alublocket.

Aluminiumplåt: 1x250x400mm kostar 49:- på classe

Kylflänsar: Zalman NB32J, vet inte vart man kan köpa, men kostar väl strax under 50:-..

Fläktar: Mellan 39 och 139 kronor på datorbutiken.com, beroende på vad man har för krav på ljudvolym och så.

Stavarna som följer röret upp kan man tillverka av ett par vanliga bultar..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Jag vet tyvärr inte vad dom små peltierelementen kostar eller vart man kan köpa dom

Elfa. En Peltier 6x6mm kostar 363 kr,vilket jag tycker e svindyrt. Vet inte hur dom fungerar doe... oh juste länk :
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2004248.htm...

Om jag räknar rätt kmr den ju ligga på ca. 800-1000 kr , blir en jävligt dyr snuskyl. Varför inte ghettomodda lite och ta 2 gamla proccessorfläkter som blir över när man köper proccessorer. fästa dom i en lite alu-låda XD !
Men men, jag personligen gillar ju stil så det kanske inte var ett så bra förslag...

Permalänk
Medlem

Alublocket kan man fixa på (för det var väl några runt Eslöv) Gotthards/STENA.
De har en massa metallskrot och däribland alu- och kopparblock. Skitbra när man ska bygga egen vattenkylning...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
Elfa. En Peltier 6x6mm kostar 363 kr,vilket jag tycker e svindyrt. Vet inte hur dom fungerar doe... oh juste länk :
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2004248.htm...

Om jag räknar rätt kmr den ju ligga på ca. 800-1000 kr , blir en jävligt dyr snuskyl. Varför inte ghettomodda lite och ta 2 gamla proccessorfläkter som blir över när man köper proccessorer. fästa dom i en lite alu-låda XD !
Men men, jag personligen gillar ju stil så det kanske inte var ett så bra förslag...

Då kommer man inte ner i mer än rumstemperatur.. vad är det då för mening att ens ha fläktar?

@Derfpa.. har dom bra priser eller? Och bra grejjor..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Snusk-yl? Är det det nya ordet för parningsrop?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Snusk-yl? Är det det nya ordet för parningsrop?

Haha, snus är väl inte mycket snuskigare än t.ex tuggummi..?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
vad är det då för mening att ens ha fläktar?

Nå, vad är det för mening att ha fläktar ?

*EDIT* Oj, dum ja e. Få bort värmen som kylflänsen drar bort från peltiern. Är jag på rätt spår ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
Nå, vad är det för mening att ha fläktar ?

*EDIT* Oj, dum ja e. Få bort värmen som kylflänsen drar bort från peltiern. Är jag på rätt spår ?

Japp. Peltiern blir varm på ena sidan och kall på andra när man ger den ström. Ju mer ström destom varmare blir den på varma sidan och kallare på kalla.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Japp. Peltiern blir varm på ena sidan och kall på andra när man ger den ström. Ju mer ström destom varmare blir den på varma sidan och kallare på kalla.

Härligt....VEM VRF SKA DOM VARA SÅ DYRA :*( ???

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

http://www.hebeiltd.com.cn/

EDIT: Nejfan... Dom hade tagit bort peltierna från kinasidan.. :/

EDIT2: eller hade dom inte det? Rörig sida detdär.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail