Få bort ikon för usb-hubb.

Permalänk
Medlem

Få bort ikon för usb-hubb.

Hej,
kopplade in en usb-hubb nyss, men blev lite besviken när den medförde sig en del onödiga ikoner.
Direkt vid inkoppling, nått är fel tydligen:

Den kommer upp som okänd enhet här, kan vara för att en av dom 3 portarna inte funkar?

När hubben är inkopplad så visar datorn 4 usb-minnen ( inga inkopplade alls vid tillfället ) , trots att det bara har varit 2 inkopplade i hubben någonsin. Jag vill inte behöva se nån av dom om dom inte är inkopplade:

Ikonen jag vill få bort är alltså den gröna pilen här:

Och jag vill inte ha den dold, för då kommer ju en annan ikon som är lika onödig :):

Någon som har nått tips? Det är WinXP som gäller.

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning åt dig men måste ge dig beröm för din post. Lätt att förstå, välformulerad och bilder hela tiden som förklarar hur du menar. Mer sånna här!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Instämmer med ett fint utförande av en tråd.Dock så finns det svårigheter att får bort denna ikon.Läs mer om fler medlemmar som frågar detsamma.

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?s=&action=showres...

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Bra formulerat

Visa signatur

JJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje[JJ]
Bra formulerat

håller med dejj JJ

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem

1. Mycket bra formulerat

2. Testat dubbelklicka på ikon och trycka "avbryt" eller liknande?

3. Drivrutiner?

4. Du har samma skin som jag har.

Permalänk
Medlem

1. Tack allihop
2. Ja, då försvinner hela fadderullan tills man kopplar in något i hubben igen.
3. Ska inte behövas? Fick inga med.
4. Yippie

Permalänk
Medlem

Vad heter USB hubben?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att den lägger upp de 4 ikonerna till följd av att den inte känner igen hubben, dvs hade den identifierat hubben som hub så hade nog ikonerna bara dykt upp när det satt nånting i portarna.

Prova med att byta port i burken eller plugga ur ALLA andra USBanslutna saker du har ipluggade och koppla sen in hubben. Vill minnas att jag hade nåt liknande problem med min hub jag hade en gång i tiden, den drog lite för mycket ström så när det var annat inkopplat i datorn så kände den inte igen hubben.

Kolla i enhetshanteraren, ska gå att se hur mycket ström som finns tillgängligt för USBportarna å vad som drar hur mycket ström. (Vill jag ha för mig)

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Står inte mer än Combo på den, har inte lyckats hitta den någonstans på nätet.
"21 in 1 card reader, With usb 2.0 3 port hub"

Prövade iaf HvDumles tips, och fick ett litet framsteg. Drog ur allt, och satte i ett pci-kort med extra usb-portar. Satte man hubben i den så hittar datorn USB 2.0 för någon sekund, sen blir det som tidigare. Jag hade en Logitech-ratt inkopplad innan, kanske drar en hel del?

Såhär ser det ut i Enhetshanteraren, dom i rött dyker upp vid hubb-inkoppling:

Den okända enheten hittar inga drivrutiner. Jag trodde XP skulle fixa sånt här själv? Finns det någon universal man kan få tag på?

Dom 2 USB-grejorna som det stod något annat än 0 på i strömfliken:

Vore schysst om man fick ordning på detta, hubben är ju så snygg.

Permalänk
Medlem

Aha! Det är en kortläsare inte bara en hub, då saknas det drivrutiner + att man inte får bort de 4 ikonerna ur "Den här datorn" och "Säker borttagning av maskinvara"-ikonen får man vackert lära sig att leva med. Jag har i skrivande stund 22 ikoner i systray (dubbla rader aktivitetsfält, 1600x1200).

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Usch, jag skulle brytit ihop för länge sen då. Rent och fint ska det vara.
Så jag får helt enkelt klara mig utan hubben, ha den som prydnad kanske.

Tack ändå!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
1. Mycket bra formulerat

2. Testat dubbelklicka på ikon och trycka "avbryt" eller liknande?

3. Drivrutiner?

4. Du har samma skin som jag har.

vad är de för skin?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lz
Detta: http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=400409

Då har vi inte samma skin!? Fast dom ser helt precis samma ut, typ. Bara att mitt är svart. Mitt hette något Black Media från deviantART.

Permalänk
Medlem

Det finns kanske en lösning på detta.

Läs mer på denna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Jag installerade aldrig den drivrutinen, just på grund av den ikonen så den reg-filen finns inte hos mig.
Får pröva att installera och se vad som händer. Tack för tipset.

Edit: Nix, den dök upp iaf.

Permalänk
Medlem

en ful lösning på det är ju använda ett program för att dölja den

t.ex denna:
http://www.pssoftlab.com/

den kan ta bort och sortera, använde den förut när ja var petig visserligen kräver den att programmet körs i bakgrunden hela tiden men den drar inte så mycket.