VMware Server under Linux - vad tror Ni? Erfarenheter och/eller synpunkter?

Permalänk

VMware Server under Linux - vad tror Ni? Erfarenheter och/eller synpunkter?

Tjenare,

då min nuvarande server börjar gå rejält på knäna pga minnesbrist (PIII-667, 256MB) funderar jag på att helt uppgradera hårdvaran. Detta eftersom den bara har 2st minnesplatser med vardera 128MB RAMBUS ECC minne - som ju är ruskigt dyrt och känns väldigt onödigt att byta ut på en i övrigt så gammal plattform...

OSet är CentOS och maskinen fungerar klockrent i övrigt, men även om jag är *nix vän kan det komma stunder då jag saknar att ha en windows maskin uppe 24/7 (sist var när jag köpte nummerpres. från www.nim.se där mjukvaran som finns är för just windows...)

Därför är min tanke att skaffa en lämplig plattform (~ P4 3GHz eller motsv.) med 1,5-2GB minne (DDR som ju är mer behagligt prissatt) och i samband med bytet övergå till att köra virtuella servrar med "VMware Server" (som ju är freeware). Då skulle jag kunna fortsätta köra CentOS som domänkontrollant, Apache som webserver osv. och dessutom köra ett Windows med fjärrskrivbord och andra rena windows applikationer, på samma fysiska maskin - och därmed slippa ännu mera värme av att ha en tredje dator enbart för windos i garderoben (det bor redan en m0n0wall router där inne också, så temperaturen är redan klart över spansk högsommar)...

För att då dra full nytta av virtualiseringen tänkte jag mig att host OSet inte ska göra någonting annat än att köra de virtuella servrarna samt SSH för administration av dem. På så vis förenklar jag ju backup-tagning och får dessutom plattformsoberoende servrar som kan köras igång lite kvickt på vilken x86 hårdvara som helst. Valet för hosten faller då givet på Linux.

..så, till frågan innan jag påbörjar detta "projekt"; i datasheetet för WMware Server ( http://www.vmware.com/pdf/server_datasheet.pdf ) framgår det inte huruvida Linux som host OS måste ha en Xserver..

Jag hade ju annars tänkt mig att skippa det för att spara så mycket minne som möjligt till de virtuella datorerna och därför göra installationen på en "WMware Server" installerad på en arbetsstation. Därefter flytta över dem till servern och bara starta dem där - därifrån fortsätter konfigureringen över nätverk som om de var vilken fysisk server som helst...

I korthet; Någon som vet om VMware Server kräver en X server?

I övrigt; Vad tror Ni om planen? Bör man vara rädd för att det blir segt? Även om man har fysiska nätverkskort tilldelade de virtuella servrarna (i mitt fall då tre NIC i serverdatorn)?

Vad jag förstått blir det mer och mer poppulärt att köra servrar virtuellt, så jag är beredd att ge det en chans om ingen kan komma med något påpekande jag förbisett som själper alltihop...

Tacksam för svar och synpunkter! /zel

Permalänk
Medlem

Verkar som att du behöver X11: http://www.vmware.com/community/message.jspa?messageID=415684
Framgår som synes i tråden att ESX inte behöver detta, men då blir det inte Linux du kör som host-OS, utan VMwares proprietära kernel.
Om det blir segt beror väl mycket på vad du kör. Kan inte tänka mig att VMware använder så där jättemycket resurser. Har för mig att jag sett siffror på runt 5-10% som max i overhead. Sen drar väl host-OS:et lite också, men om du har 2 Gb RAM och inte ska köra något allt för blodigt borde det fungera fint.
Om du är riktigt seriös kan du köpa en processor med VT

Personligen så är jag väldigt sugen på att testa virtualization hemma, och kommer därför att följa eventuell kommande rapportering med spänning.

Permalänk
Medlem

om inte jag mins fel är bara WM-Spelare gratis.... du behöver WM-Ware för att kuna göra en virtuel maskin....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Hamman: Tackar för det! Ja, då får man dra in nån liten skrivbordshanterare också, så ger det sig väl om den behöver vara igång eller ej. Man vill ju åtmindstonde köra de virtuella datorerna som services, så att allt går upp efter t ex strömavbrott eller dylikt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
om inte jag mins fel är bara WM-Spelare gratis.... du behöver WM-Ware för att kuna göra en virtuel maskin....

..mja, jag tolkar det som att VMware Server är gratis den också.. (?)

http://www.vmware.com/products/free_virtualization.html

..för de "preconfigured" system man kan ladda ner ser ju ut att vara exempel?

Permalänk
Hedersmedlem

Välj något helt fritt istället. Kör Xen, riktigt trevligt. Snabbt är det också.

EDIT: Rätt ordval är bra.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag kör VMWare Server på en maskin hemma. Kör 1 virtuell Solaris och 3 st OpenBSD maskiner i den. Som host OS kör jag Debian. Den kräver X installerad men X behöver inte vara igång.

Det enda problemet jag har haft är att när en guest har haft hög IO belastning så har dom andra gått på knäna men det problemet verkar ha försvunnit i den RC som släpptes för ett tag sedan.

Tänkt bara på när du dimensionerar hårdvaran att varje maskin ger en hel del overhead när det gäller ram. Räkna åtminstonde med 50MB extra på varje guest i overhead. Varje guest tar ex 16MB i ram till det emulerade grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Välj något helt gratis istället. Kör Xen, riktigt trevligt. Snabbt är det också.

Man kan inte köra windows i xen. Villket som han ville.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Jag kör VMWare Server på en maskin hemma. Kör 1 virtuell Solaris och 3 st OpenBSD maskiner i den. Som host OS kör jag Debian. Den kräver X installerad men X behöver inte vara igång.

Det enda problemet jag har haft är att när en guest har haft hög IO belastning så har dom andra gått på knäna men det problemet verkar ha försvunnit i den RC som släpptes för ett tag sedan.

Tänkt bara på när du dimensionerar hårdvaran att varje maskin ger en hel del overhead när det gäller ram. Räkna åtminstonde med 50MB extra på varje guest i overhead. Varje guest tar ex 16MB i ram till det emulerade grafikkortet.

Fiffigt att X inte behöver vara igång!

Problemet med IO belastningen tänkte jag förhoppningsvis slippa om jag tilldelar varje maskin varsitt eget fysiskt kort... Ett kort för hosten, ett för linux guesten och ett för windows guesten. Vill jag sedan experimentera med en tredje virt. host så får den under experimenten dela hostens kort.

Sant beträffande minne (som man ju aldrig kan få för mycket av), men med minst 1,5 GB räknar jag med att klara mig (3 till 4 * 512MB är ju inte alltför dyrt)
då kan man ju tilldela 512MB +- det som visar sig nödvändigt till host och 2 * virt.

crash_M: Ja, det är riktigt. Vill kuna köra Windows också på servern ... vilket vid en snabbtitt på http://xensource.com/products/xen_enterprise/ verkar vara möjligt...hmm, kanske är något det där...

Tack alla för snabb feedback och relevanta tankar såhär långt!

Permalänk
Medlem

Asså, man behöver inta ha X alls på den maskinen som kör servicen. Det är ju bara på den datorn man kanfigurerar, installerar och så som man begöver X på, eller Windows fungerar ypperligt. Har testat en del och har bara bra erfarenheter av det, dock så vill det har ganska bra med minne, så 512 på datorn som kör servicen är att rekomendera.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BdE^zelator
Fiffigt att X inte behöver vara igång!

Problemet med IO belastningen tänkte jag förhoppningsvis slippa om jag tilldelar varje maskin varsitt eget fysiskt kort... Ett kort för hosten, ett för linux guesten och ett för windows guesten. Vill jag sedan experimentera med en tredje virt. host så får den under experimenten dela hostens kort.

Sant beträffande minne (som man ju aldrig kan få för mycket av), men med minst 1,5 GB räknar jag med att klara mig (3 till 4 * 512MB är ju inte alltför dyrt)
då kan man ju tilldela 512MB +- det som visar sig nödvändigt till host och 2 * virt.

crash_M: Ja, det är riktigt. Vill kuna köra Windows också på servern ... vilket vid en snabbtitt på http://xensource.com/products/xen_enterprise/ verkar vara möjligt...hmm, kanske är något det där...

Tack alla för snabb feedback och relevanta tankar såhär långt!

Såvitt jag förstår måste din CPU ha stöd för VT om du ska köra Windows med Xen. Det går dock inte att använda Windows som host-OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Välj något helt gratis istället. Kör Xen, riktigt trevligt. Snabbt är det också.

VmWare server är exakt lika gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Man kan inte köra windows i xen. Villket som han ville.

Det kan man visst, det finns en kopia av Windows som rullar i Xen, men den är inte släppt pga licensen (vilket gör det ganska svårt att köra ). För den delen så missade jag att han ville ha en Windows-server också.

nillon: Njae, Xen är open source. Men hade för mig att VMware Server kostade pengar om man ville kunna skapa maskiner.

EDIT: Jag saknar multi-citat-funktionen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
nillon: Njae, Xen är open source. Men hade för mig att VMware Server kostade pengar om man ville kunna skapa maskiner.

Att det är open source gör det inte mer gratis. Mer fritt, helt klart, men Vmware Server kostar precis lika mycket, dvs. 0 kr. Och det går utmärkt att skapa maskiner med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är sant. Valde fel ord...

Men jag hade som sagt för mig att det kostade pengar, gick in på deras sida och visade sig att jag hade fel, blir nästan till att prova och se hur det fungerar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det är sant. Valde fel ord...

Men jag hade som sagt för mig att det kostade pengar, gick in på deras sida och visade sig att jag hade fel, blir nästan till att prova och se hur det fungerar.

Det fungerar riktigt bra, men det är lite upp till vad man ska ha det till. Vill man bara köra virtuella Linux-maskiner är Xen klart snabbare, men å andra sidan har Vmware ett trevligare gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BdE^zelator
Fiffigt att X inte behöver vara igång!

Problemet med IO belastningen tänkte jag förhoppningsvis slippa om jag tilldelar varje maskin varsitt eget fysiskt kort... Ett kort för hosten, ett för linux guesten och ett för windows guesten. Vill jag sedan experimentera med en tredje virt. host så får den under experimenten dela hostens kort.

Sant beträffande minne (som man ju aldrig kan få för mycket av), men med minst 1,5 GB räknar jag med att klara mig (3 till 4 * 512MB är ju inte alltför dyrt)
då kan man ju tilldela 512MB +- det som visar sig nödvändigt till host och 2 * virt.

crash_M: Ja, det är riktigt. Vill kuna köra Windows också på servern ... vilket vid en snabbtitt på http://xensource.com/products/xen_enterprise/ verkar vara möjligt...hmm, kanske är något det där...

Tack alla för snabb feedback och relevanta tankar såhär långt!

Det problemet jag hade med IO var inte nätverksrelaterat. Det var när en virtuell maskin hade mycket aktivitet med diskar som den åt upp all kraft för dom andra virtuella maskinerna. Det gick så långt så att dom andra kröp fram och inte ens lyckades hålla klockan korrekt. Att sedan försöka jobba på dom var omöjligt. Men som sagt nu verkar det vara fixat i senaste RC'n.

Permalänk

Sådär... "ny" hårdvara inhandlad (P4-2.6, 1GB, 2xGbit NIC) och ihopsatt.

CentOS i botten och jädrans vad trevligt VMware Server är! Det kräver INTE någon X-server (precis som någon mycket riktigt sagt tidigare i tråden). Istället fungerar det så att själva servern installeras på hosten, en klient på någon annan (eller samma) maskin (både servern och klienten finns för fåde Win/Linux). Klienten anslutes mot servern och de virtuella datorerna konfigureras och installeras via klientdatorn (antingen via serverns CD/DVD, klientens CD/DVD, eller direkt från en image på disken). Mycket finurligt! ...det svåraste hittills var att hitta licensnyckeln man får vid skapande av konto hos VMware, men den låg där i listan bland licensnycklar knutna till användaren (och mailades alltså inte)..

Kör alltså fortfarande CentOS i botten och har precis installerat ett Windows i en virtuell maskin, nu återstår bara att se hur väl COM-ports mappningen fungerar samt prestandatest på helheten, men ännu sålänge känns lösningen mycket förtroendeingivande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Men å andra sidan har Vmware ett trevligare gränssnitt.

Hur gör man när man sätter upp en ny guest server? Vi har en VMware ESX server här på jobbet och den kan man administrera smidigt med ett webgränssnitt, är det samma på VMware Server?

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Wizard
Hur gör man när man sätter upp en ny guest server? Vi har en VMware ESX server här på jobbet och den kan man administrera smidigt med ett webgränssnitt, är det samma på VMware Server?

Jag har själv ingen erfarenhet av ESX server, men jag gissar att man kan göra på liknande vis dvs. ansluta med en "VMware Client" för administration av ESX Servern och skapa maskiner därigenom..

Är inte lite av tanken att de virtuella maskinerna man skapar ska vara kompatibla med samtliga VMwares produkter? I så fall bör man ju kunna skapa maskinen med freeware-produkten VMware Server, för att därefter flytta över den till ESX-servern..(?) Bättre nån med erfarenhet av ESX svarar. Annars finns ett trevligt, svenskt forum för liknande frågor på http://www.itproffs.se/forumv2/tt.aspx?forumid=20

Permalänk
Medlem

Jag testade VMware Server på min Debian maskin och det gick hur bra som hellst. Man använder ett snyggt och smidigt verktyg från en windows eller X maskin där man kan montera ISO och se allt framför sig. Helt otroligt snygg lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det kan man visst, det finns en kopia av Windows som rullar i Xen, men den är inte släppt pga licensen (vilket gör det ganska svårt att köra ). För den delen så missade jag att han ville ha en Windows-server också.

nillon: Njae, Xen är open source. Men hade för mig att VMware Server kostade pengar om man ville kunna skapa maskiner.

EDIT: Jag saknar multi-citat-funktionen.

Vilket gör det totalt oanvändbart i detta läge så det går bort. Tycker Xen känns helt överskattat. Senast jag skulle testa det så hitta jag inte hur jag skulle börja installera ett GästOS äns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BdE^zelator
Jag har själv ingen erfarenhet av ESX server, men jag gissar att man kan göra på liknande vis dvs. ansluta med en "VMware Client" för administration av ESX Servern och skapa maskiner därigenom..

Är inte lite av tanken att de virtuella maskinerna man skapar ska vara kompatibla med samtliga VMwares produkter? I så fall bör man ju kunna skapa maskinen med freeware-produkten VMware Server, för att därefter flytta över den till ESX-servern..(?) Bättre nån med erfarenhet av ESX svarar. Annars finns ett trevligt, svenskt forum för liknande frågor på http://www.itproffs.se/forumv2/tt.aspx?forumid=20

ESX är rätt annorlunda, där sköter man i princip allt via webbgränssnittet, via konsollen kan man bara ansluta till maskiner och göra enklare saker som att mappa en iso-fil till cdrom, starta om, stänga av, etc... i gratis-server så gör man ju allt via konsollen och kan egentligen bara använda webbgränssnittet för att starta och stoppa maskinerna.
Det är faktiskt riktigt trevliga produkter båda två. Senaste versionen av gratis-servern är jag riktigt imponerad över, mycket snabbare än de tidigare.