Permalänk
Medlem

Grafikkortstemperatur??

Hej

Jag har ett Leadtek A6600GT AGP grafikkort. Jag tror att det blir överhettat för när jag spelar spel så totalhänger det sig efter en kvart max.. å då är det reset som gäller.. Eftersom jag tror det så har jag funderat på att lägga pengarna på

Zalman VF900-CU Grafikkortskylning med heatpipe
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALVF900-CU

Har hört att originalfläkten är dålig och dessutom väsnas (eeeh... jaaa det gör den!!)

hur kollar jag min temperatur på grafikkortet? Kan ju vara bra att göra innan jag spenderar mina pengar.. Jag har laddat hem programmet Speedfan som säger att "Temp3" är ca 126grader och indikerar med en eldflamma! Dom andra ligger mellan 32-45grader.

Jag har Artic Cooling Silientium T2 som burk och P4 3,0, 2 hårddiskar och en DVDbrännare. OS XPSP2. Datorn hänger sig BARA i spel.

En annan fråga också. Till min dator har jag 2x512MB DDR400 och 256MB DDR333. Drar dom 256MBen som jag tog med mig från en gammal burk ner prestandan då..?

Tack på förhud Simon

Visa signatur

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus

Permalänk
Medlem

126 grader? Du ska vara glad att ditt grafikkort fortfarande lever.

Ta av fläkten och applicera lite as5 kylpasta efter du rengjort den gammla med kemisk ren aceton eller t-röd.

Något är helt klart fel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

har haft datorn i snart ett år nu.. har knappt kunnat spela på den =( Har ingen AS5 kylpasta hemma men de e klart ja kan smeta på lite sånt vid tillfälle.. men räcker det inte me att ja köper den där fläkten? Vet jag ens att det är grafikkortet som är 126 grader då?

Visa signatur

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus

Permalänk
Medlem

har precis köpt den fläkten till mitt X800GTO, som även är överklockat, och den där fläkten kyler underbart. Den drog ner min Idel temp till 33C° (från 47), samt max temp till 52C° (från 77). jag tror nog du blir nöjd med den fläkten, samt borde nog inte kortet frysa sig något mer efter att du satt dit den.

Permalänk
Medlem

kolla flänsarna i graffekortskylaren de måste blåsas/dammsugas rent med jämna mellanrum. Kan göra 20-30 graders skillnad

Om inte annat så kan du göra som tidigare sagt ta bort fläkten gör rent med kemisk ren aceton och sätt på den igen. kan göra 10-20 graders skillnad.

Permalänk
Medlem

grejen är ju att de har varit så sen jag köpt det... om jag tittar på det så är det knappt ett dammkorn på fläkten. men jag ska damsuga den och ta med aceton under fläkten om ni säger att det är bra!

min fråga var ju också om ni visste något program för att ta reda på om det verkligen är mitt grafikkort som är på 126 grader? Finns det inget där man kanske kan ställa in typ vart säkerhetsgränsen bör ligga osv.

Var inne å härjade i mitt BIOS, där fanns de ett ställe där jag kunde se vad moderkortets och processorn hade för temperatur.. Moderkortet låg runt 32 grader hela tiden medan processorn gick från 45 grader när den var nystartad och upp till ca 57 när jag gick ur bios.. gick upp med ungefär en grad var 15e sekund.
Då vet jag när jag kollar på SpeedFan att det är moderkortet som är Speed1, Processorn som är Speed2 men vet inte vad som är Speed3 med 126 grader... Det finns ingen Speed4.. Kan det vara mitt grafikkort alltså? Finns det något program för mig att ladda ner?

Visa signatur

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus

Permalänk
Medlem

när du rengjör med aceton (kemisk ren) så tar du bort gammal kylpasta, du måste applicera ny innan du startar igång datorn igen annars kan det gå åt helv****

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Speedfan temp3 är inte grafikkort. Det är nåt på moderkortet. Temperaturen på grafikkort kan du se i RivaTuner eller i drivern.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Du kanske kan se din temp om du högerklickar på skrivbordet, väljer egenskaper och sedan Bildskärm eller bildskärmskort. Där ska du sedan kunna se temp. Kan också gå att, du högerklickar på skrivbordet sedan kan det stå redan i den menyn som kommer upp bildskärmskort. Jag har ett XFX 6800XT och det ligger på ca 60° - 63° och jag kan se det genom att göra så. Men det fungerar kanske inte på ditt kort. Prova får vi se.

Visa signatur

Sudden// Chassi: Antec Three Hundred + 2 st 120mm Nexus, Processor: Intel Core i7 920 @2,66 GHz, Moderkort: Asus P6T, Minnen: Corsair 6GB 1333 DDR3, Grafik: XFX GTX260 896MB PCIe 2.0, Nätagg: Corsair 650W, HDD: 2st WDC 500GB Black SATA2, Brännare: Samsung AD-7200A DVD, OS: Vista 64-bit Swe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Speedfan temp3 är inte grafikkort. Det är nåt på moderkortet. Temperaturen på grafikkort kan du se i RivaTuner eller i drivern.

Alla har inte samma temps på speedfan

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Du borde klart ha tempen på graffet i graffemenyn i monitorinställningarna som DataNusse skriver.

Permalänk
Medlem

Damsug INTE!!! Damsugaren avger statisk-elektricitet vilket kan medföra att ditt grafikkort pajjar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Damsug INTE!!! Damsugaren avger statisk-elektricitet vilket kan medföra att ditt grafikkort pajjar!

Det finns tryckluft på burk som man kan blåsa med, finns på Clas Olsson.

Visa signatur

Sudden// Chassi: Antec Three Hundred + 2 st 120mm Nexus, Processor: Intel Core i7 920 @2,66 GHz, Moderkort: Asus P6T, Minnen: Corsair 6GB 1333 DDR3, Grafik: XFX GTX260 896MB PCIe 2.0, Nätagg: Corsair 650W, HDD: 2st WDC 500GB Black SATA2, Brännare: Samsung AD-7200A DVD, OS: Vista 64-bit Swe.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Rivatuner o kolla temperaturen istället. Mitt speedfan har 2-3 temps på konstant 126 grader, medan ingen av de andra temp-värdena visar GPU-tempen.