Permalänk
Medlem

Starta datorn utan on-knappen

hej, jag har ett ECS NFORCE4-A939 med ett Antec LifeStyle Sonata chassi. Jag undrar om det går att starta datorn utan start-knappen? Tex. genom en knapp eller sladd på modekortet. För jag misstänker att mitt chassi gått sönder/sladdarna glappar

tacksam för svar

Permalänk

ta en sladd/kabel du inte behöver, skarva den och sätt mellan _svart_ och _grön_ på ATX kontakten på nätagget så startar den

Permalänk
Medlem

tack för svaret, men kan du förklara lite mer ingående? jag är inte så insatt i detta. ska man ta en utomstående vanlig kabel, som man skarvar?(vad menas med skarva förresten?). Jag har en 24pin ATX kabel från nätagget, vad menas med mellan svart och grön?

tacksam för svar jag känner mig helt handikappad:p

Permalänk
Medlem

Du kan ta valfri metallsak och koppla ihop piggarna där startknappen sitter(alltså där änden på sladden sitter) Då startar datorn som om du tryckt på knappen.

Permalänk
Medlem

aaah! det funka! fan vad proffsigt det kändes :D. tack som fan för alla svar! var nästan påväg att byta ut nätagget men den är det inga problem med! verkar vara chassit/knapp-kabeln som glappar.

tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMashER-
aaah! det funka! fan vad proffsigt det kändes :D. tack som fan för alla svar! var nästan påväg att byta ut nätagget men den är det inga problem med! verkar vara chassit/knapp-kabeln som glappar.

tack

Vad har du för chassi ? Om du har råd och lägga ut så köp ett Antec P180, kostar runt 13-1400 med frakt från datorbutiken.com, om du nu ska köpa nytt

Permalänk
Medlem

Kostar det mellan tretton kronor till etttusenfyrahundra kronor ?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1300-1400 antagligen ;P

Visa signatur

| INTEL i7-4770k | Z87-G45 GAMING | CRUCIAL BALLISTIXSPORT 16 GB 1600 MHZ | EVGA GTX 980TI SC+ ACX 2.0+ | CORSAIR 750W PLUS GOLD | CORSAIR FORCE 3 SSD | SAMSUNG SSD EVO 250GB | WD BLACK 7200RPM 1TB | FRACTAL DESIGN DEFINE R4 | CREATIVE SOUNDBLASTER Z | DT 990 PRO 250 OHM + ANTLION AUDIO MODMIC | ACER PREDATOR XB270HUBPRZ | ASUS 27" VG278HE 144HZ |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
Vad har du för chassi ? Om du har råd och lägga ut så köp ett Antec P180, kostar runt 13-1400 med frakt från datorbutiken.com, om du nu ska köpa nytt

Känns som ett grymt overkill att byta ut ett för övrigt bra chassi för att startknappen glappar, det kan ju inte vara särskilrt svårt att fixa. (eller så kan man ju fulkoppla också, eller köpa en knapp för någon hundring istället)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej, frågan är hur jag går från här. Är rätt säker på att det inte är varken nätagget eller modekortet som krånglar, utan just chassit. Jag har inte lust att köpa ett nytt då denna dator är rätt ny (ett par månader) och jag har ett antec lifestyle sonata. ska man kanske ta med datorn till någon datorbutik och reparera den? eller skicka tillbaka chassit, eller måste man kanske köpa ett nytt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Kostar det mellan tretton kronor till etttusenfyrahundra kronor ?

som w3z3r skrev, 1300-1400kr, förstod du inte det eller skulle du vara ironisk ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Känns som ett grymt overkill att byta ut ett för övrigt bra chassi för att startknappen glappar, det kan ju inte vara särskilrt svårt att fixa. (eller så kan man ju fulkoppla också, eller köpa en knapp för någon hundring istället)

Skrev att han kunde köpa ett sånt _OM han skulle köpa nytt_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMashER-
Okej, frågan är hur jag går från här. Är rätt säker på att det inte är varken nätagget eller modekortet som krånglar, utan just chassit. Jag har inte lust att köpa ett nytt då denna dator är rätt ny (ett par månader) och jag har ett antec lifestyle sonata. ska man kanske ta med datorn till någon datorbutik och reparera den? eller skicka tillbaka chassit, eller måste man kanske köpa ett nytt?

Kolla om du inte kan låna/köpa en ny startknapp och kolla om det funkar med den. kolla även sladdarna och se om du ser nått som kan vara skadat osv. den kanske har varit klämd eller liknande ?

Jag har en del start/reset knappar, hdd/pwr led's osv. hemma som du kan få ta av mig om du vill